اقدام به گرانی مدعیان خودکفایی

به گزارش جهان صنعت نیوز: در واقع اقدام به افزایش قیمت تولیدکنندگان لوازم خانگی بعد از مدت کوتاهی از ارسال نامه به مقام معظم رهبری در حالی اتفاق می‌افتد که این تولیدکنندگان به رهبری اعلام کرده بودند نگرانی و دغدغه‌ای از بابت بازار لوازم خانگی وجود ندارد و آنها می‌توانند با تزریق کالاهای کافی و مناسب به بازار، قیمت‌ها را کنترل کنند. حال اما با افزایش قیمت دست‌کم هفت درصدی محصولات ۱۶ شرکت سورن، ‌هافنِر، بی‌اس‌اچ، شرکت چینی بُن‌سای، ایران‌شرق، پلاتینه، لیمون چینی آراد، ایکس‌ویژن، تی‌سی‌ال، هیمالیا، پارس، آبسال، پاکشوما، امرسان، کلور و مادیران روبه‌رو هستیم که به طور رسمی و در لیست ارسالی به بازار، افزایش قیمت داشتند.

این افزایش قیمت‌ها اما گذشته از تبعات منفی‌ای که در بازار داشت، افکار عمومی را بیش از پیش به قضیه ایجاد انحصار در بازار لوازم خانگی حساس کرد چرا که اقدام اخیر به صورت مستقیم از سوی تولیدکنندگان اتفاق افتاده و نمی‌توان آن را به مافیای واردات و تلاش آنها برای ضربه به تولید داخل نسبت داد. به عبارتی هنوز یک ماه از حکم مقام معظم رهبری در مورد ممنوعیت واردات نگذشته که گروهی از تولیدکنندگان با ارسال لیست قیمت‌های جدید محصولات خود به مراکز عرضه، خودشان به التهاب هرچه بیشتر بازار لوازم خانگی دامن می‌زنند. موضوعی که سندی بر اثبات این مدعاست که بزرگ‌ترین ضربه‌ها به افکار عمومی نسبت به تولید داخل از سوی خود تولیدکنندگان اتفاق می‌افتد و اتفاقا ارائه اطلاعات غلط از سوی آنها و ادعاهای نادرست در مورد خودکفایی باعث می‌شود که مصرف‌کننده اعتماد خود را در این حوزه به تولید‌کننده از دست بدهد.

وابستگی به ارز برای تامین قطعات

حال اما این سوال مطرح می‌شود که این گروه از تولیدکنندگان که با اقدام اخیر خود در مورد افزایش قیمت‌ها دست خودشان را رو کرده‌اند، چطور انتظار دارند مردم با تمام دروغ‌هایی که می‌شنوند به آنها اطمینان کنند و با عقبه‌ای که در صنعت خودرو به دلیل انحصار وجود دارد، به تولیدکنندگان لوازم خانگی پنج سال فرصت دهند تا بازار را در اختیار بگیرند. تولیدکنندگانی که حتی برای صحبت‌های خود نیز ارزشی قائل نبودند و اجازه ندادند که بازار بعد از صدور حکم حکومتی، برای یک ماه هم که شده با نوسانات جدید همراه نشود.

در همین راستا شاهد این هستیم که ۱۶ شرکت محصولات خود را دست‌کم هفت درصد گران کردند. این در حالی است که صاحبان این شرکت‌ها همان تولیدکنندگانی هستند که به رهبری گروه صنعتی انتخاب، درخواست ممنوعیت واردات لوازم خانگی را به دفتر رهبری داده و برای تامین اقلام مورد نیاز مردم اعلام آمادگی کردند. نکته جالب توجه اینکه این تولیدکنندگان در حالی اعلام خودکفایی می‌کنند و به مردم آدرس غلط می‌دهند که مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را از چین وارد می‌کنند؛ بنابراین قیمت لوازم خانگی وابستگی مستقیم به ارز دارد. پس سوالی که مطرح است این است که چرا این شرکت‌ها با افکار عمومی بازی و این دروغ را رسانه‌ای می‌کنند که صنعت لوازم خانگی خودکفا شده است؟ حتی این تولیدکنندگان خواستار ممنوعیت پنج‌ساله واردات لوازم خانگی هم هستند در حالی که مردم حتی نمی‌توانند یک ماه به آنها اعتماد کنند.

برای فروشنده نمی‌صرفد لوازم خانگی ایرانی بفروشد

نکته مهم دیگری که در این باره وجود دارد این است که بی‌اعتمادی مردم به تولیدات داخلی و اثبات صادق نبودن برخی تولیدکنندگان، باعث روبرگردانی مصرف‌کننده از اجناس تولیدی در داخل کشور خواهد داشت که این موضوع سود کالاهای غیرقانونی و غیرمعتبر را چندین برابر خواهد کرد چرا که با توجه به ممنوعیت رسمی واردات در کشور، عملا اجناس خارجی از راه‌های غیرقانونی وارد کشور می‌شود. اما مساله مهم در این خصوص آن است که با جولان اجناس قاچاق در بازار، نه تنها بدنه دولت و تولیدکننده آسیب می‌بیند بلکه مصرف‌کننده نیز متضرر خواهد شد چرا که ناچار است در بازاری بی‌در و پیکر نیاز خود را تامین کند.

در این خصوص عده‌ای از فروشندگان نیز می‌گویند با تداوم ممنوعت واردات، نگاه مردم نسبت به تولید لوازم خانگی عوض می‌شود. از این رو در سال‌های آینده تمایل آنها برای خرید لوازم خانگی خارجی بیشتر می‌شود و با این تصمیم تنها فضا برای مانور قاچاقچی‌ها در بازار زیاد خواهد شد. در این خصوص پیش از این هم مرکز آمار اعلام کرد ۸/۳۶ درصد خریداران لوازم برقی، کالای خارجی خریدند. این آمار نشان می‎‌دهد که مردم تمایلی برای خرید کالای ایرانی ندارند. در واقع مصرف‌کنندگان بازار انحصاری را قبول ندارند و حتی مصرف لوازم خانگی قاچاق را ولو گران‌تر از کالای ایرانی ترجیح می‌دهند به عبارتی مردم با خرید لوازم خانگی خارجی مطمئن هستند که یک برند بین‌المللی می‌خرند.

 بنابراین با این شرایط، فروشنده برایش نمی‌صرفد که لوازم خانگی ایرانی بفروشد، زیرا مردم نمی‌خرند. از آن طرف فضا برای لوازم خانگی قاچاق و فیک باز شده، زیرا قیمت لوازم خانگی خارجی در رنج قیمت لوازم خانگی داخلی قرار دارند.

بلاتکلیفی بازار

نکته جالب توجه دیگر در مورد اقدام به افزایش قیمت برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی این است که در طول ماه‌های اخیر این بازار، با رکود قابل توجهی روبه‌رو شده است و فقط مصرف‌کنندگانی که نیاز ضروری دارند سری به بازار می‌زنند و مابقی ترجیح می‌دهند با قیمت‌های بسیار بالای لوازم خانگی از خرید انصراف داده و در پی تعمیر محصولات خود باشند.

فروشندگان لوازم خانگی معتقدند بازار از یک بلاتکلیفی رنج می‌برد از یک طرف تدبیری برای مدیریت کالاهای قاچاق صورت نگرفته و برخی تولیدکنندگان بزرگ داخلی هم با کاهش عرضه یا فروش سبدی محصولات خود سعی در کسب سود هستند. بنابراین در همین شرایط برخی تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی طی چند روز اخیر نسبت به افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت‌ها اقدام کرده‌اند در حالی که بازار در رکود قرار داشته و نرخ ارز هم روند نزولی خود را طی کرده است. در این رابطه برخی فروشندگان لوازم در مورد دلایل افزایش قیمت‌ها می‌گویند این یک شگرد است که تولیدکننده با افزایش قیمت‌ها نماینده‌های خود را ترغیب به خرید کالای بیشتر می‌کند این در حالی است که باید کالاها فروخته شود تا انبارها فضای لازم برای کالاهای جدید را داشته باشند.

افزایش ۱۵ درصدی قیمت دور از انتظار نیست

اما در پی انتشار گزارش‌هایی از افزایش قیمت برخی لوازم خانگی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت که طی دو ماه گذشته درخواستی برای افزایش قیمت به این انجمن ارسال نشده است. عباس‌هاشمی در پاسخ به اینکه آیا قیمت لوازم خانگی اخیرا افزایش داشته، تصریح کرد: اگر شرکتی مستقیم در سامانه ۱۲۴ درخواست افزایش قیمت ثبت کرده، انجمن اطلاعی ندارد و این اطلاعات در اختیار سازمان حمایت است. اما طی دو ماه اخیر اعضای انجمن درخواستی برای افزایش قیمت دریافت نکردند. فقط یک یا دو مورد برای چند محصول جدید که سابقه قیمت در سامانه نداشتند ثبت شده است.

وی گفت: ممکن است نرخ ارز، قیمت‌های جهانی و سایر عوامل تولید در قیمت کالا تاثیر گذاشته باشد که سازمان حمایت آنها را بررسی می‌کند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: نمی‌توان میانگین دقیقی از افزایش قیمت‌لوازم‌خانگی در سال جاری عنوان کرد، اما با توجه به مولفه‌ای اثرگذار از جمله افزایش ۳۹ درصدی هزینه‌های دستمزد و تورم سالانه، انتظار افزایش ۱۵درصدی قیمت انواع لوازم خانگی از ابتدای امسال دور از انتظار نیست. وی همچنین درباره ادعای فروشندگان مبنی بر تغییر دائمی قیمت از سوی تولیدکنندگان اظهار کرد: اعمال افزایش قیمت و حتی درخواست افزایش قیمت از سوی بخش تولید نمی‌تواند لحظه به لحظه اتفاق بیفتد، چراکه یک فرآیند مشخص دارد و سازمان حمایت باید قیمت جدید را در سامانه ۱۲۴ ثبت کند. اگر واحد تولیدی حتی یک محصول خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت نکرده باشد و فقط یک شاکی داشته باشد تخلف محسوب می‌شود.

البته به گفته وی اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بر بازار نظارت دارد، اما ممکن است برخی مغازه‌ها زیر مجموعه اتحادیه نباشند که در این صورت باید تعزیرات و سایر سازمان‌های نظارتی بر آنها نظارت کنند.

افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است

گفتنی است مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که افزایش قیمت لوازم خانگی، بدون مجوز وزارتخانه بوده و غیرقانونی است.

کیوان گردان اظهار کرد: تولیدکنندگان لوازم خانگی در سال جاری افزایش قیمت نداشتند. بعد از دستور وزیر صمت درباره بررسی افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی، بسیاری از شرکت‌ها را  بررسی کردیم. خیلی از شرکت‌ها افزایش قیمت نداشتند. اما به گفته وی،  برخی شرکت‌ها افزایش قیمت چهار تا پنج درصدی داشته‌اند که تذکر لازم به آنها داده شد. مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت در ادامه تاکید کرد که هرگونه افزایش قیمت در سطح عرضه لوازم خانگی، قبل از بررسی کارشناسی از سوی وزارت صمت و صدور اجازه برای افزایش قیمت، غیرقانونی است و با متخلفان برخورد می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 222802
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا