جنایت در لبنان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این تجمع اعتراضی مقابل کاخ دادگستری به خشونت کشیده شد و رسانه‌ها از تیراندازی از سوی افراد ناشناس به سمت مردم خبر دادند. بنابر آخرین اخبار، شمار جان‌باختگان به شش نفر رسیده و بیش از ۶۰ نفر مجروح شده‌اند. درگیری‌های مسلحانه در بیروت طی ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه توصیف شده است.

به گزارش شبکه «المیادین»‌، تک‌تیراندازان در پشت‌بام‌ها و محله‌های مجاور مستقر شده و به سمت معترضان شلیک می‌کردند. گروه‌های وابسته به حزب‌ «القوات اللبنانیه» به ریاست «سمیر جعجع» به سمت تظاهرات‌کنندگان در بیروت تیراندازی کردند.

اما جعجع در حالی که انگشت‌های اتهام به سمت وی دراز است در اولین اظهارات خود حوادث روز پنجشنبه در منطقه الطیونه را محکوم کرد. بر اساس گزارش «النشره»، وی مدعی شد که دلیل اصلی حوادث بیروت سلاح آزاد و گسترده‌ای است که در هر زمان و مکانی شهروندان را تهدید می‌کند. جعجع همچنین از رییس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزرای دفاع و کشور خواست تحقیقاتی کامل برای شناسایی مسوولان این موضوع انجام دهند.

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای ضمن رد کردن دست داشتن در این درگیری‌ها اعلام کرد: از همه اعضا و حامیان خود می‌خواهیم که آرامش خود را حفظ کنند و به فتنه‌های مخرب کشیده نشوند. در بیانیه حزب‌الله آمده است: این حمله با هدف کشاندن گروه‌های مختلف به فتنه‌ای مخرب انجام شده و مسوولیت آن بر عهده محرکان و کسانی است که می‌کوشند با پنهان شدن پشت خون قربانیان و شهدای انفجار بندر بیروت، به اهداف مخرب سیاسی خود برسند.

شناسایی هویت ۹ نفر از عاملان درگیری‌ها

بسام مولوی، وزیر کشور لبنان که برای ارائه توضیحات درباره درگیری‌ها در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد، گفت که درگیری‌ها با تیراندازی چند تک‌تیرانداز آغاز شد و آنها سر شهروندان لبنانی را هدف قرار داده بودند که این غیرقابل قبول است. مولوی در ادامه اضافه کرد:‌ ما بر لزوم اتخاذ تمام تدابیر برای حفظ صلح مدنی تاکید کرده‌ایم و برخی افراد بازداشت خواهند شد. اطلاعات ما حاکی از آن است که تا این لحظه، شش تن کشته شده‌اند و شانزده نفر دیگر مجروح. طبق آخرین اخبار ارتش لبنان پس از درگیری‌‌های روز پنج شنبه ۹ نفر از جمله یک سوری را دستگیر کرد. ارتش لبنان هشدار داده به سوی هر فرد مسلحی که در جاده‌ها دیده شود، تیراندازی خواهد کرد. فرماندهی ارتش لبنان از غیرنظامیان خواست که هر چه سریع‌تر از خیابان‌ها خارج شوند.

عون: بازگشت به زبان سلاح غیرقابل قبول است

میشل عون، رییس‌جمهور لبنان گفت: بازگشت سلاح به زبان ارتباط بین طرف‌های لبنانی غیرقابل قبول است و هیچکس مجاز نخواهد بود این کشور را به خاطر منافع خود گروگان بگیرد. همزمان نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان روز جمعه را به یاد قربانیان درگیری‌ها در بیروت عزای عمومی اعلام کرد. در همین راستا میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان با نجیب میقاتی، نخست وزیر و وزیران دفاع و کشور تماس گرفت. عون در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که برای رسیدگی به آنچه اتفاق افتاده است با طرف‌های مربوطه تماس گرفته است و اجازه نمی‌دهد کسی به خاطر منافع و حساب‌های شخصی این کشور را گروگان بگیرد. وی افزود: تحقیقات آغاز شده و مسوولان این وقایع مورد بازخواست قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر دفتر رسانه‌ای نجیب میقاتی دیروز را عزای عمومی اعلام کرد.

واکنش گوترش، عربستان و آمریکا به رخدادهای بیروت

در پی بروز ناآرامی‌ها در لبنان و کشته شدن شماری، دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌ها خواست خشونت را کنار بگذارند. وزارت‌های خارجه عربستان و آمریکا نیز ابراز امیدواری کردند که هرچه سریع‌تر ثبات در لبنان حاکم شود. استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، گوترش از همه طرف‌های ذی‌ربط در لبنان خواست فورا خشونت را کنار گذاشته و دست از اقدامات و ادبیات تحریک‌آمیز بکشند. وی افزود، گوترش بر لزوم انجام تحقیقات مستقل و شفاف درباره انفجار بندر بیروت تاکید دارد. وزارت خارجه عربستان در خصوص وضعیت نابسامانی لبنان که به کشته و زخمی شدن چند تن منجر شد، بیانیه صادر کرد. در این بیانیه آمده است که عربستان حوادث جاری را در لبنان پیگیری می‌کند و امیدوار است وضعیت این کشور در سریع‌ترین زمان ممکن به ثبات برسد و اینکه ریاض از ملت لبنان حمایت می‌کند. این وزارتخانه اعلام کرد، عربستان امیدوار است لبنان با پایان دادن به مالکیت و استفاده از سلاح خارج از کنترل دولت و تقویت کشور در راستای منافع تمامی ملت لبنان، از امنیت و صلح بهره‌مند شود. در پی این تیراندازی به تظاهرکنندگان وابسته به حزب‌الله که برای ابراز مخالفت با تصمیمات قاضی تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت اعتراض کرده بودند، وزارت خارجه آمریکا نیز خواستار کاهش تنش در بیروت شد. ند پرایس، سخنگوی این وزارتخانه گفت، واشنگتن هم مانند مقامات لبنانی به آرامش و کاهش تنش در بیروت دعوت می‌کند.

وی افزود، واشنگتن از استقلال دستگاه قضایی لبنان حمایت می‌کند و تاکید دارد که این دستگاه از ارعاب و خشونت به دور باشد.پرایس مدعی شد، حزب‌الله و فعالیت‌هایش باعث تضعیف ثبات و حاکمیت لبنان می‌شود. سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان هم این حوادث بیروت را کاملا مردود اعلام کرد و از ارتش و گروه‌های امنیتی خواست بالاترین اقدامات و تدابیر را برای ممانعت از تیراندازی اتخاذ، افراد مسلح را بازداشت و صلح مدنی را حفظ کنند. جریان آزاد ملی هم اعلام کرد، آنچه در بیروت رخ داد تجاوز مسلحانه به مردمی است که خواستند آرای خود را بیان کنند هر چند این جریان با این نظر آنها موافق نباشد. جریان آزاد ملی اعلام کرد، ایجاد تردید در کار بازپرس تحقیقات در پرونده انفجار بندر بیروت نباید از طریق تهدید در رسانه‌ها و مردم صورت بگیرد بلکه باید از مجاری قضایی انجام شود. اما سفارت کویت در لبنان از شهروندانش خواست ضمن احتیاط و دوری از تجمعات و ناآرامی‌های امنیتی این کشور را ترک کنند. این سفارتخانه همچنین از شهروندانی که تمایل دارند به لبنان سفر کنند، خواست فعلا درنگ کنند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 223160
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا