نشست همسایگان افغانستان در غیاب طالبان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این را ذبیح‌الله مجاهد معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان گفته. او روز جمعه اعلام کرده بود که «هیچ‌یک از نمایندگان دولت امارت اسلامی افغانستان در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان شرکت نخواهد کرد.» البته بعد از او خبرگزاری فارس ادعا کرد که خبرنگارش «مطلع شده» که برای نشست تهران اصلا از گروه طالبان دعوتی صورت نگرفته است.

به هر حال این نشست روز چهارشنبه با حضور وزرای خارجه ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان به صورت حضوری و وزیر خارجه چین به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

روسیه هم اعلام کرد که در این نشست شرکت خواهد کرد. کابولوف که ریاست اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه را برعهده دارد به خبرگزاری ریانووستی گفت که روسیه در کنفرانس افغانستان در ایران که روز ۲۷ ماه اکتبر برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند و مقدمات سخنرانی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این کنفرانس فراهم می‌شود.

به باور تحلیلگران این نشست فرصتی است برای معرفی قابلیت‌های «سیاست همسایگی» برای بازکردن گره‌هایی که مردم منطقه با آنها مواجه هستند و طبیعتا ایران با کمک همسایگان افغانستان همه امکانات خود را برای موفقیت نشست چهارشنبه به‌کار خواهد گرفت.

پیش از این، سعید خطیب‌‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اعلام اینکه «تهران ۵ آبان برابر با ۲۷ اکتبر میزبان نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان خواهد بود» گفته بود: «در تهران میزبان وزرای خارجه کشورهای همسایه (شش کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه) افغانستان به صورت حضوری خواهیم بود. این نشست یک روزه خواهد بود. دستور کار نشست تهران ادامه گفت‌وگوهایی است که در دور اول به صورت مجازی برگزار شد. محور مذاکرات این نشست کمک به تشکیل دولت فراگیر و برقراری صلح و ثبات در افغانستان متمرکز خواهد بود.»

لازم به یادآوری است که هفته گذشته نیز نشست مسکو که با حضور نمایندگان ۱۰ کشور از جمله ایران درباره افغانستان برگزار شد با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

 شرکت‌کنندگان در نشست مسکو که روز چهارشنبه برگزار شد در بیانیه‌ای مشترک ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت و استقلال افغانستان بر تمایل مشترکشان برای ترویج امنیت در افغانستان و نقش‌آفرینی در ثبات منطقه‌ای تاکید کردند.

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 224275
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا