کارگران زغال‌سنگ به حقوق خود نرسیدند

به گزارش جهان صنعت نیوز: با اینکه چندی پیش مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی کرمان گفت که حقوق این کارگران ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و وعده داد که مشکل حل می‌شود اما هنوز دردی دوا نشده است. حقوق بیشتر این کارگران بین چهار تا پنج میلیون تومان گزارش شده است. کارگرانی که بین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار دارند و در این معادن کار سخت را بر دوش کشیده‌اند. گفته می‌شود اکثر کارگران معترض از معادن بخش خصوصی بوده و باور دارند که چرا حقوقشان باید نصف معادن دولتی باشد! با توجه به اینکه تعداد کارگران شاغل در معادن بخش خصوصی حدود ۱۷۰۰ نفر است به طور تقریبی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر از این تعداد در تجمعات یک ماه اخیر شرکت کرده‌اند.

با اینکه کارگران معترض اغلب از بخش خصوصی هستند اما مشکل حقوق و مزایای کارگران زغال به معادن خصوصی خلاصه نمی‌شود. اواخر شهریور ماه بود که رییس‌جمهور در اولین بازدید خود از شرکت زغال‌سنگ پروده طبس به نظام پیمان‌کاری و وضعیت معیشت کارگران خرده گرفت و خواست در راستای توسعه معدن زغال‌سنگ، حقوق کارگران نیز به موقع پرداخت شود. سیدابراهیم رییسی جهت تامین حقوق کارگران معدن طبس مهلتی ۲۰‌روزه تعیین کرد تا هیچ حقی از کارگران این معدن ضایع نشود. هرچند گفته شد که در طول این مدت این شرکت به مشکل کارگران رسیدگی کرد اما باید پای درد دل کارگران نشست و نظر آنها را هم جویا شد.

با توجه به اینکه بارها نشست‌ها و جلساتی در خصوص حل مشکلات کارگران به خصوص در معادن کرمان برگزار شده و ضمن صحبت با وزارت کار و کشور، به ریاست‌جمهوری هم گزارش داده شده اما این جلسات نتیجه‌بخش نبوده و همین مساله باعث شده که نگاه اعتراضی همچنان وجود داشته باشد.

باید صورت‌های مالی شرکت‌ها شفاف شود

گفته می‌شود برای حل مشکل باید صورت‌های مالی شرکت‌های بخش خصوصی زغال استان کرمان شفاف شود. در همین رابطه به تازگی نشست مشترک مدیران شرکت‌های زغال‌سنگ خصوصی استان کرمان با رییس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس و نیز مدیرکل تعاون استان برگزار شده است. محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست بر لزوم شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌های بخش خصوصی زغال استان کرمان تاکید و تصریح کرده است: به منظور کمک به فعالیت صنعت زغال‌سنگ استان ارائه اطلاعات صورت‌های مالی مبنی بر میزان فروش، سود خالص، بهای تمام‌شده و وضعیت دارایی‌ها و استهلاک ضروری است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: گزارش عملکرد سه‌ساله شرکت‌های زغالی در راستای شفافیت اطلاعات به بهبود عملکرد شرکت‌ها و همچنین برآورده شدن مطالبات کارگری کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

رفع مشکلات صنعت زغال کشور

با توجه به تورمی که در کشور شکل گرفته در نتیجه کارگران حقوق کمی دریافت می‌کنند. به گفته فعالان معدنی به دلیل اینکه قیمت‌ها افزایش یافته است، چرخ معادن به سختی می‌چرخد. بنابراین اگر بخواهیم مشکل معدن به خصوص معادن زغال‌سنگ را حل کنیم باید ریشه این مشکل را خارج از حوزه معدن بیابیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: همزمان با رفع مشکلات کارگری باید به فکر رفع مشکلات صنعت زغال کشور نیز بود زیرا با رفع مشکلات این صنعت امکان توانمند‌سازی شرکت‌های تولیدکننده زغال در بخش دولتی و غیردولتی و نیز کمک به قشر کارگر فراهم خواهد شد.

پورابراهیمی به تغییر در قیمت‌گذاری زغال برای افزایش درآمدهای شرکت‌های زغالی کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش تورم و شرایط فعلی تمام شده در شرکت‌های تولیدی امکان دارد ادامه فعالیت با مشکل مواجه شود.

گفته می‌شود اگر قرار است مسائل معادن زغال حل شود باید به صورت اساسی موضوع مورد وارسی قرار گیرد و یکی از این موارد این است که قیمت زغال واقعی شود. دبیر انجمن زغال‌سنگ در این رابطه گفته بود: قیمت جهانی زغال بین ۲۳۰ تا ۵۰۰ دلار به ازای هر تن است. قیمت تمام‌شده مشابه زغال ایران نیز کمتر از ۳۵۰ دلار نیست که تقریبا برای هر تن حدود هشت میلیون تومان تمام می‌شود، در حالی که امروز قیمت هر تن زغال تولید کشور سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. او با ابراز تاسف گفت: حالا با این وضعیت چرا باید یارانه به کارگر خارجی داد. می‌توان همین مقدار را به ایران داد که تولید هم افزایش پیدا کند.

حذف حقوق دولتی

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حذف حقوق دولتی از سرفصل پرداخت حقوق دولتی معادن زغال‌سنگ در راستای کمک به این شرکت‌ها و پرداخت بخشی از حق بیمه کارگری و کارفرمایی شرکت‌های زغال‌سنگی توسط دولت در بودجه سنواتی همانند بیمه قالیبافان و کارگران ساختمانی باید مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: پیگیری تسهیلات کم‌بهره و مدت‌دار برای مکانیزه شدن معادن و افزایش ایمنی فعالان کارگری در معادن کشور به ویژه این استان به عنوان قطب معدن کشور لازم است‌.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه این تصمیمات در سطح ملی اتخاذ شده است، گفت: در سطح استانی هم مقرر شد شرکت‌های زغال‌سنگ با هماهنگی ما و اداره کار نشست مشترکی برای رفع مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی با حضور مدیران شرکت‌ها در دستور کار قرار دهند تا با حل مشکلات شرکت‌ها امکان ایفای تعهدات نسبت به کارگران فراهم شود. پورابراهیمی گفت: هر چه بتوانیم از تولید کشور بیشتر حمایت کنیم، خدمت بیشتری به جریان کارگری کرده‌ایم.

پیگیر مطالبات قانونی کارگران هستیم

پیش‌تر مدیرکل، تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در پاسخ به اعتراض کارگران از نشست جلسه کمیسیون کارگری خبر داده و گفته بود: این کمیته متشکل از نماینده کارگران، کارفرمایان و دستگاه‌های مرتبط است و می‌خواهد تمامی مطالبات قانونی کارگران بررسی و رسیدگی شود.

اسماعیلی گفت: در پی تجمعات کارگری بخش‌خصوصی معادن زغال‌سنگ در شهرستان زرند جلسه کمیسیون کارگری با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی برگزار و به مطالبات قانونی کارگران رسیدگی شد. وی گفت: همه اعضا به زحمات کارگران و وضعیت دریافتی‌ها اشراف کامل دارند.

صدها ساعت جلسه

پیش‌تر در همین رابطه استاندار کرمان نیز گفته بود: کارگران خواسته‌هایی دارند که برخی از آنها نیاز به تغییر قانون و تصمیمات دولت دارد. ضمن اینکه این موارد یک پروسه طولانی است و مختص استان کرمان نیست.

علی زینی‌وند اظهار کرد: از همان روز اول که کارگران شهربابک اعتراض کردند و بعد در شمال استان تجمعات آغاز شد، بلافاصله جلسه و کارگروه ویژه‌ای با تمام اختیارات که همه دستگاه‌ها عضو آن هستند، تشکیل دادیم. بنده تاکنون بیش از شش جلسه تشکیل داده‌ام، با وزارت کار و کشور صحبت شد و به ریاست‌جمهوری گزارش دادیم. ضمن اینکه از قبل نیز کارهایی کرده بودیم.

او ادامه داد: همه مدیران معادن زغال‌سنگ را به استان فراخوان کرده و برخی جلسات برای آقایان تشکیل شد. نمایندگان کارگران بوده‌اند و بعضا یک جلسه پیوسته هشت ساعت به طول انجامیده و در واقع صدها ساعت در این مدت، جلسه برگزار کردیم.

زینی‌وند تصریح کرد: از کارگران تقاضا داریم مطالبات و خواسته‌هایشان که خیلی از آنها را درست و برحق می‌دانیم، حتما از مجرای قانون و کارگروه تشکیل شده پیگیری کنند و حتما نمایندگان کارگران با کارگروه مستقر در تماس باشند.

مسوولان امیدوار هستند که به خواسته‌های قانونی و منطقی کارگران پاسخ مثبتی داده شود. قرار است هفته آینده در نشست انجمن زغال کشور که نمایندگانی از کرمان نیز حضور خواهند داشت رفع مشکلات این صنعت در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 224589
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا