ورود بیسابقه پوشاک بنگلادشی به بازار ایران
به گزارش جهان صنعت نیوز: در این خصوص به تازگی نایبرییس اتحادیه صنف تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به کاهش آمار قاچاق پوشاک در کشور اعلام کرده بود که با توجه به پیگیریها، برخورد واحدهای نظارتی در سطح عرضه و کاهش سفر به دلیل شیوع بیماری کرونا، آمار قاچاق کاهش پیدا کرده است، اما با توجه به گرانی مواد اولیه، نگرانی و وحشت فعالان بازار پوشاک از افزایش قاچاق در کشور وجود دارد. بهرام شهریاری گفته بود در حال حاضر با توجه به صرفه اقتصادی قاچاق پوشاک، این بازار نامشروع در حال رونق گرفتن است و این موضوع میتواند زنگ خطری برای مسوولان و فعالان حوزه پوشاک باشد.
در همین راستا عضو هیاتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه در پی کوچک شدن بازار پوشاک اروپا به دلیل شیوع ویروس کرونا، کشور بنگلادش در حال تجاوز به صنعت پوشاک ایران است، تصریح کرد: قیمت تمامشده یک تولیدکننده داخلی اکنون چهار تا پنج برابر محصول بنگلادشی است و تولیدکنندگان توان رقابت با این محصولات را ندارند.
مجید افتخاری اظهار کرد: سونامی کالاهای بنگلادشی به طرز عجیب و غریبی در حال ورود به کشور است و هیچ تولیدکننده داخلی نمیتواند با آنها رقابت کند. چرا که کالاهای استوکی که اروپا به دلیل شرایط کرونا سفارش آنها را کنسل کرده، به صورت تناژی و با قیمت بسیار نازل به کشور وارد میشود.
وی با بیان اینکه این وضعیت در کالاهای زمستانی بیشتر دیده میشود، تصریح کرد: در حال حاضر پوشاک قاچاق در سطح انبوه به کشور وارد میشود، به طوری که ارزش ریالی و حجمی آن ارتباط مستقیم ندارد. حتی ممکن است کالای برند برای واردکننده ۲۰ هزار تومان تمام شود، چراکه به صورت تناژی فروخته میشود و بنگلادش فقط میخواهد انبارهای خود را خالی کند.
به گفته این عضو هیاتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، بنگلادش حدود ۲۰ میلیون نفر شاغل در حوزه پوشاک دارد. این کشور بستری آماده کرد که تمام کشورهای اروپایی در آن سرمایهگذاری کردند. این ۲۰ میلیون اشتغال برای بنگلادش مهم است. اما با توجه به لاکداون در اروپا خیلی از برندها کوچک شدند یا بازار خود را از دست دادند و سفارشهای خود را در مبدا کنسل کردند. مجموعههای تولیدی در بنگلادش هم با حجم انبوهی از کالاها که خارج از فصل شده، یعنی استوک مواجه هستند که مجبورند آنها را به صورت تناژی بفروشند و بهترین بازاری که هیچ نظارتی بر آن نیست ایران است.
قیمت تمامشده تولید داخل ۵ برابر پوشاک بنگلادشی
افتخاری با بیان اینکه هجمه فعلی از سوی بنگلادش به بازار پوشاک ایران بیسابقه است، اظهار کرد: بازار پوشاک ایران تاکنون تحتتاثیر چین، اروپا، امارات و ترکیه قرار گرفته، اما بنگلادش تاکنون وارد بازار ایران نشده بود. این در حالی است که اکنون بنگلادش به بازار ایران حمله کرده، به طوری که قیمت تمامشده یک تولیدکننده داخلی اکنون چهار تا پنج برابر محصول بنگلادشی است. تا شرایط کرونا از بین نرود و بنگلادش دوباره به بازار اروپا وارد نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت و بنگلادش بازار ایران را له خواهد کرد.
افتخاری همچنین با اشاره به کاهش ارزش پول ملی ترکیه، گفت: در حال حاضر ترکیه هم نسبت به سال گذشته بستر مناسبتری برای واردات پوشاک است. بنابراین حالا قیمت پوشاک در ترکیه هم برای قاچاق توجیه پیدا میکند.
ریسک پایین قاچاق پوشاک
وی با بیان اینکه کالاهای بنگلادشی ابتدا به ابوظبی و بعد از راه آبی به کشور وارد میشوند، گفت: مسیر قاچاق کالا مشخص است و حتی فروشندگان پوشاک در استانهای دیگر به راحتی میتوانند در مناطق آزاد به مقدار مورد نیاز کالای قاچاق بخرند. ریسک ۵۰۰ میلیون تومان کالای قاچاق به اندازه پنج میلیون تومان هم نیست. بنابراین به گفته وی، راهحل در حال حاضر نظارت از مبدا تا مقصد برای کنترل قاچاق است.
عضو هیاتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه فعالان حوزه پوشاک معتقدند در حال حاضر رقم قاچاق پوشاک حداقل چهار برابر رقم اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، تصریح کرد: تکلیف ایران با حوزه پوشاک مشخص نیست که آیا به دنبال ایجاد اشتغال، تامین بازار داخل، صادرات یا غیره است؟
مسوولان برای رونق تولید کاری نمیکنند
از طرف دیگر به گفته این مقام صنفی، در حالی که در گذشته پارچه اصلا قاچاق نمیشد، حالا به خاطر سوءمدیریتها، با این معضل هم مواجه هستیم. از جمله سوءمدیریتها میتوان به ممنوعیت واردات برخی کالاها و رسوب مواد اولیه در گمرکات اشاره کرد. همچنین در موارد زیادی رویکرد نهادهای حاکمیتی به این صنعت در مقابل یکدیگر است.
هجوم کالاهای قاچاق به بازار ایران در حالی است که به گفته کارشناسان صنف تولید و صادرات نساجی و پوشاک، موانع زیادی در حوزه تولید پوشاک در سالجاری وجود دارد. مساله گرانی مواد اولیه، موضوعی است که در قیمت نهایی محصول اثرگذار است. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی کشور، پوشاک در اولویت خانوادههای متوسط و رو به پایین قرار ندارد و این گرانی روز به روز اوضاع بازار پوشاک را پیچیدهتر میکند. از طرفی پاندمی کرونا صدمات بسیاری به زنجیره صنعت نساجی و پوشاک وارد کرده است. در واقع شیوع این ویروس کماکان در حال آسیبزدن به فعالان صنعت پوشاک است و مسوولان نیز هیچ اقدامی در راستای رونق تولید در کشور انجام نمیدهند. این در حالی است که با پرداخت تسهیلات برای واردات ماشینآلات تولید پوشاک میتوان تعداد واحدهای تولیدی در کشور را افزایش داد و از تولیدکنندگان حمایت کرد.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنلینک کوتاه :