وحدت؛ راهبرد استراتژیک جامعه اسلامی

علی شعبانی * الف- وحدت پیام آشناست. سخن خدا، صدای فطرت بشر و هماهنگ با روح، اندیشه، کشش‌ها و گرایش‌های انسان است. با هم بودن، کلید فهم جهان، درک لذت بودن، همزیستی مسالمت‌آمیز، عامل تسهیل اداره جهان، پیشگیری از خسارت‌ها و طبعا نیاز هر جامعه برای تحقق حکمرانی خوب است.

ب- تفاوت‌ها ابزار بازشناسی و پویایی به سوی تعالی است. مسوولیت دانشمندان، نخبگان و روشنفکران، هدایت جامعه و تبیین نبود تضاد در نظم جهان هستی و وجود تفاوت هم‌افزا در پدیده‌ها در فرآیند سیر به سوی کمال است. جهان با نمود متکثر تفاوت و تضاد پدیده‌ها، در کمال وحدت است. نهاد هستی و فطرت انسان میل به همگرایی دارد.

پ- وحدت برای جهان اسلام یک راهبرد استراتژیک اجتناب‌ناپذیر است. برای بقا، بازآفرینی شکوه تمدن اسلامی، مهار توطئه‌های غرب و شرق، مقابله با دشمنان و صیانت از منابع و دارایی‌ها و عزت و سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی مسلمانان.

بازنگری خسارت‌های وارده از تفرق به جهان اسلام از آغاز قرن بیستم تاکنون به ویژه در دو دهه اخیر، برای درک ضرورت یک بازاندیشی و اتخاذ رویکرد عقلانی نسبت به سرنوشت جوامع اسلامی کافی است.

ت- روح تمدن اسلامی در دو دهه اخیر با ظهور گروهک‌ها، فرق افراطی، افکار انحرافی و گمراه ضدبشر و ضدخدا، آسیب دیده است.  اعتصام به ریسمان الهی، پالایش آلاینده‌ها و زدودن پیرایه‌ها از چهره جامعه اسلامی بر پایه خردجمعی، بازگشت به منطق و استدلال و تزریق عقلانیت مدرن در جان جامعه اسلامی، بایسته‌ترین گام در راه سعادت همگانی است.

 اتخاذ راهبرد استراتژیک وحدت و رویکرد علمی و عقلانی در جهت توازن مادی و معنوی تمدن اسلامی و شکوفایی آن در این برهه زمانی که دشمنان اسلام به گسست و انزوای ملت‌ها و کشورهای اسلامی و نابودی قدرت مسلمین با حربه تفرقه و به دست خود آنان تلاش می‌کنند، امری حیاتی است. رویکرد ژئوپلیتیک به مساله وحدت، مهم‌ترین مولفه قدرت و اقتدار جهان اسلام است.

ث- کمترین دستاورد اتحاد مسلمانان، همدلی عمیق در جامعه و تقویت امید و یاس دشمن خواهد بود. رشد امید، مایه بقا و آفریننده اعتماد به عنوان ارزشمندترین سرمایه برای یکایک افراد جامعه اسلامی است.

شرط حصول وحدت، تفکر جمعی، آینده‌نگری،  رویکرد علمی به مسائل، تمرکز بر مشترکات، احترام به باورها و شعائر یکدیگر و پذیرش تفاوت‌ها به عنوان بستر محرک انرژی پویایی و تکامل است.

برابر نظریه علمی، انتخاب عمومی مناسب‌ترین است. همانند آب در محیط طبیعی، افکار عمومی نیز در انتخاب آزاد، مسیر درست خود را باز می‌یابند. دفاع از آزادی انتخاب و باورهای انسانی، در ژرفابخشی و تحکیم استراتژی وحدت بسیار کارساز خواهد بود.

ج- ایرانیان همواره منادی وحدت و همزیستی مسالمت‌آمیز بوده‌اند. قلمرو امپراتوری‌های بزرگ ایران پیش از اسلام بر پایه احترام به باورها و شعائر مذهبی ملل و اقوام مختلف در آرامش و همزیستی اداره می‌شد و در دوران اسلامی نیز هیچگاه فضای کشور و عرصه زندگانی بر ایرانیان از کیش‌های گوناگون تنگ نبوده است.

چ- به تصریح رهبر معظم انقلاب مدظله، نخستین جرقه وحدت تشیع و تسنن را ایشان در دوران تبعید در ایرانشهر زدند و گام‌هایی در این راستا برداشته شد لکن بروز برخی حوادث و هجرت‌شان از ایرانشهر،  فرصت اجرایی شدن آن را نداد. اما مایه مباهات است که سیستان‌و‌بلوچستان به ویژه ایرانشهر در طول چهار دهه و اندی گذشته، مظهر شعار وحدت اسلامی بوده و همواره رایحه خوش اخوت و برادری از این منطقه به پهنه ایران منتشر شده است. همچنان چشم داریم که به تدبیر و ‌درایت علما و دانشمندان و نخبگان فریقین در شهر ولایت- ایرانشهر، مشعل وحدت روز‌به‌روز فروزان‌تر و درخشان‌تر باد.

خ- باید شجاعت تدبیر و ساختن آینده را داشته باشیم. دوام و قوام جغرافیای اسلام و انسان، منوط به ایفای مسوولیت جمعی ما در پاسداشت ارزش‌های مشترک انسانی است و این جز در سایه همبستگی و هم‌پذیری میسر نیست.

* فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 224845
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا