xtrim

یک بام و دو هوای افزایش قیمت بلیت ها در ناوگان حمل و نقل عمومی

جهان صنعت نیوز| این روز ها زمزمه افزایش قیمت بلیت ها در تمامی حوزه های حمل و نقلی شنیده می شود که نتیجه آن کاهش میزان مسافران خواهد بود.

یک بام و دو هوای افزایش قیمت بلیت ها در ناوگان حمل و نقل عمومیبه، چند ماهی است که زمزمه‌ گران شدن قیمت بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله قطار، هواپیما و اتوبوس شنیده می‌شود، مسئولان ذیربط معتقدند که افزایش هزینه‌های این بخش از جمله تعمیر و نگهداری، دستمزد نیرو‌ها و گران شدن قطعات یدکی فشار زیادی بر فعالان این عرصه وارد کرده و افراد نمی توانند از پس هزینه ها برآیند.

حمل و نقل عمومی به ویژه در بخش ریلی و جاده‌ای علاوه بر صرفه اقتصادی برای خانوار‌های کم درآمد و متوسط، از امنیت بالایی هم برخوردار است بنابراین گران کردن بلیت های این حوزه زمینه ساز وارد شدن ضرر و زیان بسیاری به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه خواهد شد.

opal

در سال ۸۹ تعداد مسافران ریلی ۲۹ میلیون نفر بود که با افزایش قیمت بلیت قطار در آن زمان و از دست رفتن قدرت خرید خانوار‌ها تعداد مسافران به ۲۶ میلیون نفر کاهش یافت بنابراین افزایش قیمت بلیت قطار باعث کاهش مسافر در بخش ریلی خواهد شد.

این موضوع را از بُعد دیگری هم می‌توان بررسی کرد، با توجه به میزان تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌ها مسئولان باید به فکر توسعه حمل و نقل ریلی باشند، اما افزایش نرخ بلیت قطار خانوار‌ها را از این حوزه دور می کند، آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان تلفات جاده ای از ابتدای فروردین تا پایان دی سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال ۹۶، ۸ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۴۰۰ درصدی هزینه‌های ناوگان ریلی/ افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیط قطارها تایید شد

محمد رجبی رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی ، با بیان اینکه قیمت بسیاری از قطعات یدکی از جمله چرخ قطارها، موتور و گیربکس واگن‌ها نسبت به سال ۹۶، ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد داشته است، گفت: افزایش هزینه‌های ارزی بر این حوزه تأثیر بسیار زیادی گذاشته است به طوری که اگر قیمت بلیت قطار‌ها افزایش نیابد، مشکلات بسیار زیادی گریبانگیر شرکت‌های حمل و نقلی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت با درخواست افزایش قیمت بلیت قطار‌ها موافقت نکند شاهد بروز و ظهور مشکلات بسیاری در این حوزه خواهیم بود، گفت: باید بر اساس ضرر و زیان‌هایی که به این شرکت‌ها وارد می‌شود، دولت یارانه پرداخت کند و از محل تبصره‌های بودجه هزینه‌های شرکت ها را تأمین و ردیف بودجه خاصی برای آن‌ها در نظر بگیرد.

رجبی بیان کرد: هزینه بازسازی هر واگن قطار حداقل ۱.۳ میلیارد تومان است و در صورتی که بخواهیم امسال ۲۷۰ واگن را بازسازی کنیم باید ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه پرداخت کنیم که این میزان برای شرکت‌های حمل و نقلی بسیار سنگین خواهد بود.

این مقام مسئول اظهار کرد: پیشنهاد شرکت‌های حمل و نقلی، افزایش ۶۰ درصدی قیمت بلیت ها بود، اما به نظر می‌رسد که وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و همچنین شورای عالی ترابری با این افزایش قیمت موافقت نکرده و تنها افزایش ۲۲ درصدی را تأیید کرده‌اند.

رجبی یادآوری کرد: در حالیکه شرکت‌های حمل و نقل در خرداد سال گذشته افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت بلیت قطارها را ارایه داده بودند اما دولت تنها با افزایش ۱۰ درصدی قیمت ها موافقت کرد، این میزان افزایش نه تنها چالش های این حوزه را برطرف نکرد بلکه باعث جمع شدن مشکلات شرکت‌های حمل و نقل ریلی شد.

زمزمه افزایش قیمت بلیت حمل و نقل جاده‌ای به گوش می رسد/قیمت ناوگان اتوبوسرانی ۳ برابر شده است

همزمان با افزایش قیمت بلیت حمل و نقل ریلی زمزمه‌های افزایش قیمت بلیت حمل و نقل جاده‌ای به ویژه در بخش اتوبوسرانی به گوش می‌رسد، آمار‌ها نشان می‌دهد که هر ساله میزان مسافران در حوزه اتوبوسرانی نسبت به سال گذشته بسیار کمتر و از سوی دیگر قیمت بلیت ناوگان اتوبوسرانی هم هر ساله نسبت به سال‌های گذشته بیشتر می‌شود.

فعالان حاضر در عرصه حمل و نقل جاده‌ای می گویند: قیمت یک دستگاه اتوبوس از ۷۵۰ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است و رانندگان نمی‌توانند با این حجم از گرانی از پس هزینه‌ها برآیند، بنابراین تنها راه چاره افزایش قیمت بلیت اتوبوس‌هاست.

احمدرضا عامری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های شرکت مسافری، با بیان اینکه شرکت‌های حمل و نقل جاده‌های درخواست افزایش قیمت بلیت های اتوبوس را به وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی ترابری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارائه کرده‌اند، گفت: در نوروز امسال قیمت بلیت اتوبوس ۲۰ درصد افزایش یافت، اما بلافاصله بعد از اتمام تعطیلات، قیمت ها به حالت اولیه بازگشت، اما اکنون با افزایش هزینه ها، اعضای اتحادیه درخواست گران شدن بلیت اتوبوس ها را ارایه داده اند.

وی با بیان اینکه قیمت خرید اتوبوس ۳ برابر شده است، افزود: گران شدن لاستیک و قطعات یدکی باعث افزایش مشکلات رانندگان شده است.

عامری ادامه داد: افزایش قیمت روغن‌ موتور و تمامی ملزومات این بخش باعث گله مندی بسیاری از رانندگان شده است بنابراین ما درخواست گران شدن قیمت‌های بلیت ناوگان اتوبوسرانی را ارایه داده‌ایم، اما هنوز زمان اجرای آن به ما اعلام نشده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: افزایش نوسانات نرخ ارزی و همچنین بالا رفتن میانگین سن ناوگان بین شهری می‌توانند دلایل خوبی برای به توافق رسیدن با دولت برای گران شدن نرخ‌ بلیت اتوبوس باشد.

هیچ برنامه ای برای گران کردن بلیت هواپیما نداریم

ناوگان حمل و نقل هوایی بخش دیگری از حمل و نقل عمومی است که گران شدن قیمت‌ بلیت آن در سال گذشته سر و صدا و هیاهوی بسیار زیادی را در بین مسافران ایجاد کرد به طوری که به نمایش گذاشتن صندلی‌های خالی هواپیما و همچنین خالی شدن فرودگاه‌های کشور از مسافران برای سازمان هواپیمایی و همچنین ایرلاین‌ها مشکل ساز شد.

گشت و گذاری در میان نرخ‌ بلیت های شرکت های هواپیمایی نشان می‌دهد که در برخی از ایام سال و یا در برخی از مسیر‌ها نرخ بلیت ها به یک میلیون و یا حتی ۵۰۰ هزار تومان هم می‌رسد، این در حالی است که در سال ۹۶ مسیر پروازی تهران – مشهد در اوج گرانی به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسید، اما هم اکنون مسیر یک طرفه تهران – مشهد ۵۰۰ هزار تومان است.

بر اساس اعلام شرکت‌های هواپیمایی، هم اکنون این شرکت‌ها ۶۰ درصد از هزینه‌های خود را با ارز‌های خارجی پرداخت می‌کنند، از این رو بخش قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز این شرکت‌ها ارز‌های خارجی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پی افزایش نرخ دلار و بالا رفتن نرخ بلیت پرواز‌های خارجی، شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت پرواز‌های داخلی را هم گران کردند این موضوع همزمان با توقف عرضه ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی آغاز و باعث افزایش قیمت غیرقابل باوری از سوی ایرلاین‌ها چه در بخش پرواز‌های داخلی و چه در بخش پرواز‌های خارجی شد.

خبر‌ها و شنیده‌ها حاکی از آن است که باز هم برخی از شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را داده‌اند، اما سخنگوی سازمان هواپیمایی و همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی به شدت این موضوع را تکذیب کردند و اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم و مسافران این حوزه نگران قیمت‌ها نباشند.

آخرین وضعیت افزایش قیمت ها در حوزه های حمل ونقل عمومی

شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ، با بیان اینکه ساختار بلیت هواپیما باید در این حوزه نظام مند شود گفت: حتی اگر قرار است قیمت بلیت‌ها در این بخش شناور باشد باید ساختار درست و قیمت‌ها سقفی داشته باشند.

وی اظهار کرد: در همین رابطه با سازمان هواپیمایی و شرکت‌های حمل ونقل هوایی نشست‌های متعددی داشته و سعی خواهیم کرد این حوزه را اصلاح کنیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره درخواست شرکت‌های حمل و نقل هوایی مبنی بر افزایش قیمت بلیت ها، گفت: هنوز هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما گرفته نشده و بر اساس عرضه و تقاضا اقدامات لازم در این حوزه انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: قیمت بلیت ناوگان جاده‌های هم بر اساس عرضه و تقاضاست و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت ها در بخش‌های ویژه نداریم و در بخش‌های غیر ویژه ستاد تنظیم بازار تصمیم گیری خواهد کرد.

آدم نژاد با اشاره به اینکه در شورای عالی ترابری کشور جلسات متعددی در رابطه با نرخ بلیت حمل ونقل مسافری در بخش ریلی برگزار شد گفت: هزینه های خدماتی و مسافری در این حوزه بسیار زیاد شده که سعی کرده ایم بخش عمده ای از آنها را تعدیل کنیم و از سوی دیگر بتوانیم میزان بهره وری و مدیریت آنها را هم افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه احتمالا افزایش قیمتی در حوزه حمل و نقل ریلی خواهیم داشت افزود: این افزایش قیمت ۲۵ درصد نیست و براساس عرضه و تقاضا متفاوت خواهد بود و در مسیرهای که میزان تقاضا زیاد باشد شاهد افزایش قیمت کمتری خواهیم بود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت‌های حمل و نقل ریلی درخواست افزایش بیش از ۲۵ درصدی قیمت بلیت را ارایه داده بودند، اما وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی ترابری با افزایش ۲۲ درصدی آن موافقت کرده اند که این افزایش قیمت بعد از تعطیلات خرداد اجرایی می‌شود.

بر اساس این گزارش، ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان مهمترین حوزه اقتصادی کشور این روز‌ها درگیر توافقات مختلفی برای افزایش قیمت بلیت‌ هاست این در حالی است که اگر دولت قصد داشته باشد این بخش را توسعه دهد و میزان استفاده مردم از این حوزه را بیشتر کند باید راهکار‌های دیگری را جایگزین گران گردن بلیت‌ها کند.

گزارش از محبوبه کباری

عمومی
شناسه : 22492
لینک کوتاه :