آمریکا باید مسوولیت فجایعی که به بار آورده را بپذیرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: قرار بود رییس‌جمهوری هم در افتتاحیه این نشست حاضر باشد اما امیرعبداللهیان توضیح داد که کار فوری پیش آمده و به جای او معاون اول یعنی مخبر آمده است. بعد هم معلوم شد که کار فوری رییسی بازدید سرزده از جایگاه‌های سوخت و وزارت نفت بوده است.

آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند، در این نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان بر اهمیت شنیدن صدا و خواسته مردم افغانستان از سوی جامعه بین‌الملل تاکید کرده و خواستار آن شده‌اند که گروه حاکم بر افغانستان یعنی طالبان به تعهدات خود در مقابل خواسته‌های مردم افغانستان و انتظارات جامعه بین‌الملل عمل کرده و آنها همچنین بر اهمیت تشکیل دولت فراگیر در این کشور با مشارکت و حضور گروه‌های مختلف افغانستانی تاکید کردند.

پیامی برای شکل‌گیری دولت فراگیر

این نشست با سخنرانی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان آغاز شد. او ریشه بسیاری از مشکلات فعلی افغانستان را در مداخلات خارجی دانست و تاکید کرد که «آمریکا باید مسوولیت خود را در برابر فجایعی که در افغانستان به بار آورده با صدای بلند بپذیرد.»

وی با اشاره به اهداف برگزاری این نشست گفت: «ما باید تلاش کنیم که صدای واحدی را در ارتباط با حمایت از مردم افغانستان و تحولات اخیر در این کشور به جامعه جهانی و مردم افغانستان ارسال کنیم.»

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه ما از تشکیل دولتی فراگیر با حضور اقوام مختلف در افغانستان حمایت می‌کنیم، افزود: «در این ارتباط باید تاکید کنیم که مسوولیت امنیت شهروندان افغانستانی و همچنین امنیت مرزهای این کشور با همسایگانش و در درجه اول با هیات حاکمه سرپرستی موقت افغانستان است.»

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه از این اجلاس باید پیامی قوی برای شکل‌گیری دولتی فراگیر در افغانستان ارسال شود به اهمیت تاریخی افغانستان و نقش گروه‌ها و اقوام مختلف در تاریخ این کشور اشاره کرد و گفت: «برای برون‌رفت از وضعیت کنونی نیازمند انسجام داخلی، به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های داخلی این کشور و بهره‌گیری از استعدادهای بالای کشورهای همسایه و همچنین جامعه بین الملل هستیم.»

نقش و مسوولیت آمریکا

محمد مخبر که به جای رییس‌جمهوری در این جلسه شرکت داشت نیز در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه امنیت و ثبات همسایگان افغانستان با امنیت افغانستان به هم پیوسته است، گفت: «ما از ابتکار پاکستان از برگزاری نشست اول درباره افغانستان حمایت کردیم و میزبانی دور دوم را برعهده گرفتیم و از میزبانی دور سوم توسط چین استقبال می‌کنیم.»

وی به نقش و مسوولیت آمریکا در وضعیت فعلی افغانستان اشاره کرد و گفت: «شکست اشغالگری آمریکا را فرصتی برای افغانستان و کشورهای منطقه می‌دانیم اما آمریکا با فرار از افغانستان نتیجه دو دهه اشغالگری و ناکارآمدی را به دوش مردم این کشور و همسایگان و کشورهای منطقه انداخته است.»

بحران فزاینده انسانی

در ادامه این نشست ویدئو سخنان گوترش، دبیر کل سازمان ملل پخش شد و او هشدار داد که افغانستان با یک «بحران فزاینده انسانی» مواجه است که نیاز به اقدام فوری دارد.

وی از تعامل سازمان ملل با طالبان برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان خبر داد.

گوترش همچنین نسبت به موارد نقض حقوق بشر و حملات در افغانستان از زمان تسلط طالبان بر این کشور به شدت ابراز نگرانی کرد و خواستار تلاش برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان شد.

رایزنی‌های چین

در ادامه این نشست، وانگ یی، وزیر خارجه چین که به صورت ویدئوکنفرانس در دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران سخنرانی می‌کرد، گفت: چین در ارتباط با موضوع افغانستان با نمایندگان کشورهای مختلف رایزنی کرده و در کابل نیز رایزنی‌هایی در این زمینه به پیش برده است. چین همکاری‌های خود را با کشورهای مختلف در ارتباط با موضوع افغانستان ادامه می‌دهد تا وضعیت در این کشور بهبود پیدا کند و مردم افغانستان بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

آزادسازی پول‌های افغانستان

 شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز با اشاره به اینکه باید جامعه جهانی به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان در حال حاضر توجه و از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری کنند، گفت: ما معتقدیم که باید پول‌های افغانستان در خارج از کشور آزاد شود.

او در ادامه با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم در افغانستان حیاتی است، افزود: در حال حاضر شاهد تشکیل یک کابینه موقت در این کشور هستیم و این می‌تواند زمینه را برای ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور محقق کند. معتقدیم که مهم است حقوق مردم افغانستان محترم شمره شود و در دولت فراگیر حضور داشته باشند. برای ما بازگشایی مدارس افغانستان برای دختران و پسران مهم است.

استفاده از امکانات منطقه‌ای و بین‌المللی

در ادامه این نشست سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک سخنرانی ویدئویی با بیان اینکه از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم و شهروندان افغانستانی باید بدانند حقوق آنها عملی و اجرایی می‌شود، اظهار کرد‌: وضعیت فعلی افغانستان نتیجه حضور نظامی چندین ساله آمریکا در این کشور است.

این مقام روسیه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه در حال حاضر شاهد  قاچاق  مواد مخدر و فعالیت گروه‌های  تروریستی در افغانستان هستیم‌، تصریح کرد‌: بنابراین باید از همه امکانات منطقه‌ای و بین‌المللی برای  بهبود وضعیت این کشور استفاده کنیم.

ارزیابی تحولات

رشید مردف، وزیر خارجه ترکمنستان نیز که در این نشست حضور داشت در سخنرانی‌اش با بیان اینکه شرایط کنونی در افغانستان سخت و دشوار است، اظهار کرد: برای عبور از بحران کنونی در افغانستان نیازمند یک نقشه راه و ارزیابی صحیح از تحولات در این کشور هستیم.

همچنین عبدالعزیز کاملف، وزیر خارجه ازبکستان در این نشست گفت: کشورش آماده است تا در زمینه آموزشی و اقتصادی به افغانستان کمک کند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 224979
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا