دموکراسی آمریکایی در بن‌بست

به گزارش جهان صنعت نیوز: جو بایدن در حالی برای شرکت در دو نشست بین‌المللی وارد اروپا شده که طرح اقتصادی ۷۵/۲ تریلیون دلاری‌‌اش در واشنگتن بلاتکلیف مانده است. بایدن امید داشت که پیش از ترک آمریکا برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ رم و نشست تغییرات اقلیمی کوپ۲۶ در گلاسگو طرح بنیادینش که بخشی از آن در راستای برنامه‌های زیست‌محیطی است، به یک سرانجامی رسیده باشد تا با دست پر به اجلاس گلاسگو و مقابل سایر رهبران جهان برود، اما هم‌حزبی‌های دموکراتش رای‌گیری را متوقف کردند تا این طرح معلق بماند. دو جناح پیشرو و میانه حزب دموکرات در کنگره آمریکا بر سر برنامه اقتصادی جو بایدن اختلاف‌نظر دارند. بایدن که میزان محبوبیتش کاهش یافته، گفت ریاست‌جمهوری‌اش هم در وضعیت نامطمئنی معلق مانده است.

بیست کشور صنعتی دنیا که مسوول تولید بیش از ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای در دنیا هستند، درصددند با وضع مالیات بر تولید کربن در رم، گام مهمی در حفاظت از محیط‌زیست در آستانه نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل بردارند. هدف دیگر گروه بیست در این نشست تاکید بر این نکته است که کشورهای ثروتمند سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای کمک به کشورهای فقیرتر در راستای سازگاری شان با تغییرات آب و هوایی اختصاص دهند. البته این یکی از بند‌های توافقی سران گروه بیست در سال ۲۰۰۹ بود که قرار بود در سال ۲۰۲۰ عملی شود، اما تاکنون محقق نشده است.

اجلاس سالانه سران گروه بیست در حالی در رم برگزار می‌شود که برخی از سران حضور مجازی را به حضور فیزیکی در ایتالیا ترجیح داده‌اند. شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین که از اوایل سال ۲۰۲۰ تاکنون از کشور خارج نشده در کنار ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن از رهبرانی هستند که از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست سخنرانی خواهند کرد.

جو بایدن که دومین رییس‌جمهوری کاتولیک آمریکاست، قرار است پس از دیدار با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان یکشنبه شب راهی اسکاتلند ‌شود تا در نشست تغییرات اقلیمی کوپ ۲۶ گلاسگو حضور داشته باشد. او به دنبال آن است تا در این نشست این پیام را برساند که آمریکا قرار است دوباره به صف اول مبارزه با گرمایش زمین بازگردد؛ برخلاف دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین آمریکا که از پیمان تغییرات اقلیمی پاریس خارج شد.

بایدن قبل از ترک کاخ سفید به مقصد رم طرح تغییرات اجتماعی- اقتصادی خود را ارائه کرد که برای ماه‌ها در جریان بود. وی در جلسه‌ای با هم‌حزبی‌های دموکراتش پشت درهای بسته در ساختمان کنگره به آنها گفت می‌خواهد در اجلاس دو روزه ثابت کند که دموکراسی آمریکایی هنوز موثر است و کارآیی دارد. رسانه‌های آمریکا از او نقل کرده‌اند که گفته است: «بقیه جهان می‌خواهند بدانند که آیا ما هنوز کارآ هستیم.»

رونمایی از طرح جدید اجتماعی- زیربنایی بایدن

نانسی پلوسی، رییس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از نمایندگان دموکرات خواست با مخالفت خود بایدن را آشفته نکنند، اما نمایندگان لیبرال‌تر حزب دموکرات در کنگره از همراهی با طرح خودداری کردند و تضمینی ندادند که هر دو بسته پیشنهادی به رای گذاشته شود.

او ابتدا قصد دارد رای دموکرات‌ها را برای بسته پیشنهادی مربوط به سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی بگیرد که یک تریلیون دلار است و مجلس سنا هم آن را قبول کرده است. بخش بعدی لایحه ۷۵/۱ تریلیون دلاری کاخ سفید در جهت سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر است که کاخ سفید آن را برنامه ساخت آینده بهتر می‌خواند.

طرح پیشنهادی جو بایدن شامل ۵۵۵ میلیارد دلار برای مقابله با تغییرات اقلیمی، ۴۰۰ میلیارد دلار برای آموزش و پرورش رایگان در سنین پیش‌دبستانی، ۱۶۵ میلیارد دلار برای کاستن هزینه درمانی ۹ میلیون آمریکایی کم‌درآمد که از بیمه درمانی موسوم به اوباماکر استفاده می‌کنند و ۱۵۰ میلیارد دلار برای احداث خانه‌های ارزان قیمت است.

سرمایه‌گذاری آمریکا برای بخش انرژی پاک شامل حذف مالیات خودروهای برقی و نصب صفحه‌های انرژی خورشیدی در خانه‌های آمریکا، ‌می‌تواند نقش موثری در تعهدات آمریکا در کاهش گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ داشته باشد.

همچنین ۱۰۰ میلیارد دلار از این برنامه مخصوص اصلاح سیستم مهاجرتی است. دولت جو بایدن قصد دارد هزینه این اقدامات را با افزایش مالیات بر شرکت‌های بزرگ و میلیاردرها تامین کند؛ موضوعی که احتمالا با مخالفت سرمایه‌داران صاحب نفوذ در آمریکا مواجه خواهد شد.

برنی سندرز، سناتور چپگرا این برنامه را احتمالا مهم‌ترین لایحه از دهه ۱۹۶۰ میلادی توصیف کرده و گفته البته کاستی‌هایی هم دارد. منتقدان چپگرا از این لایحه ناراضی هستند، چرا که مرخصی استحقاقی زایمان و تحصیل دانشگاهی رایگان را در نظر نگرفته یا به اندازه کافی از نظر آنها بر بیمه و کاهش قیمت نسخه درمانی سرمایه‌گذاری نکرده است.

نسخه اولیه طرح ۵/۳ تریلیون دلار بود اما بعدا تقریبا نصف شد. این طرح قول می‌دهد هزینه ۷۵/۱ تریلیون دلاری را با افزایش حدودا ۲ تریلیون دلاری درآمد دولت تامین کند. هزینه‌های این طرح از مالیات حداقل ۱۵ درصدی بر سود گزارش شده شرکت‌های بزرگ، مالیات ۵ درصدی بر کسانی که سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار درآمد دارند  و یک مالیات دیگر ۳ درصدی دیگر بر کسانی که ۲۵ میلیون دلار به بالا درآمد دارند،  و تقویت ابزارهای جمع‌آوری مالیات از شرکت‌های بزرگ و ثروتمندان برای مقابله با فرار مالیاتی تامین می‌شود.

مجلس نمایندگان قرار نیست تا هفته آینده درباره این لایحه تصمیم بگیرد. بایدن روز چهارشنبه از سفر اروپایی خود بازمی‌گردد. یکی از سخنگویان کاخ سفید گفته بایدن همچنان می‌تواند تلفنی از رم و گلاسگو درباره این لایحه رایزنی کند.

اجلاس اقلیمی کاپ ۲۶

اجلاس اقلیمی کاپ ۲۶ قرار است از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر (۹ تا ۲۱ آبان) در گلاسگوی اسکاتلند برگزار شود. تغییر اقلیم یکی از عاجل‌ترین مسائل جهان است. اگر قرار است جلوی افزایش بیشتر دما گرفته شود دولت‌ها باید قول کاهش شدیدتر گازهای گلخانه‌ای را بدهند و در اجلاس گلاسگو امکان تغییر وجود دارد. باید منتظر قول‌های بزرگ‌ترین آلوده‌کنندگان در جهان مثل آمریکا و چین بود و اینکه آیا کشورهای فقیرتر از کمک لازم برخوردار می‌شوند یا نه. تصمیم‌هایی که در این اجلاس گرفته می‌شود می‌تواند بر کار ما، چگونگی گرم کردن خانه‌های ما، نوع غذاهایی که می‌خوریم و نوع سفر کردن ما اثر بگذارد.

بریتانیا میزبان این نشست خواهد بود که برگزاری آن برای مهار تغییرات اقلیمی لازم است. این نشست دو هفته‌ای شاید به تغییرات مهمی در زندگی روزمره ما انسان‌ها منجر شود.

نوسانات شدید آب و هوایی که مربوط به تغییرات اقلیمی هستند ازجمله موج‌های گرما،‌ آتش‌سوزی‌های جنگلی، سیل‌ و غیره شدیدتر و متناوب‌تر می‌شوند. ۱۰ سال گذشته گرم‌ترین دوران تاریخ ثبت شده بشر بود. دولت‌ها هم‌نظر هستند که اقدامات فوری جمعی ضروری است. در این کنفرانس از ۲۰۰ کشور جهان خواسته شده که برنامه‌های خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ ارائه دهند.

همه در سال ۲۰۱۵ قبول کردند که چنین برنامه‌هایی ارائه دهند تا میانگین افزایش گرمای زمین از دو درجه سانتیگراد بیشتر نشود. قرار شد تلاش کنند که میانگین افزایش گرما از یک و نیم سانتیگراد نسبت به انقلاب صنعتی فراتر نرود تا از فاجعه اقلیمی اجتناب شود و این موافقت،‌ توافق پاریس نام گرفت. معنی آن این است که همه کشورها باید بکوشند کاهش بزرگ‌تری در انتشارات کربنی خود داشته باشند تا سال ۲۰۵۰ به تراز منفی کربن برسند.

بودجه مبارزه با تغییرات اقلیمی

بریتانیا به عنوان کشور میزبان از همه کشورها خواهد خواست از قطعنامه‌ای حمایت کنند که در آن تعهد برای رسیدن به تراز منفی کربن تا سال ۲۰۵۰ قید شده باشد. بریتانیا شاید همچنین خواستار تعهدات بیشتری برای پایان دادن به مصرف زغال‌سنگ،‌ خودروهای بنزینی و حفاظت از طبیعت بشود. کشورهای رو به توسعه نیز خواستار کمک‌های مالی بیشتر در سال‌های آینده برای مقابله با آثار گرم‌تر شدن زمین خواهند شد.

هر توافقی که کمتر از اینها باشد ناکافی تلقی خواهد شد چرا که وقت زیادی برای محدود کردن میانگین افزایش گرمای زمین به زیر یک و نیم درجه سانتیگراد باقی نمانده است. با این اوصاف، بعضی دانشمندان معتقدند رهبران جهانی این‌قدر مساله را پشت گوش انداخته‌اند که هر توافقی هم در این کنفرانس حاصل شود، رسیدن به هدف فوق ناممکن است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 225096
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا