علیه شیخ الفقها؟!

به گزارش جهان صنعت نیوز: از اینجا بود که واکنش‌ها شروع شد. مثلا سیدحسن خمینی در پستی اینستاگرامی به تمجید از آیت‌الله صافی‌گلپایگانی پرداخت و نوشت: «در زمره عالمان بزرگی که در قید حیات‌اند، دو سه تن هستند که برای من نه‌تنها از جهت «علم و منزلت والای زعامت»، که از جهتی دیگر ارزشمند هستند: «اینکه در حضورشان احساس آرامش می‌کنی» و حس می‌کنی که آنچه می‌گویند، هیچ ریشه‌ای در «منیت فردی یا محبت قبیله‌ای» ندارد و اینکه وقتی از پیش ایشان برمی‌خیزی، احساس می‌کنی «به‌هم‌ریختگی‌های وجودی‌ات» نظام یافته است. هرگز از آنها «دعوت به نفس» نمی‌بینی. و به تعبیر ما طلبه‌ها، سخنانشان «اصلِ مُثبِت» ندارد، یعنی نمی‌خواهند با لوازم سخن، فضیلتی برای خود ثابت کنند.» وی افزود: «و یکی از آنها حضرت آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی مدظله‌العالی است. به جرأت می‌توان گفت که دین برای ایشان، فقط و فقط«دین خدا» است.»

تعرض به مرجعیت

آیت‌الله استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در مراسم چهلم آیت‌الله حسن‌زاده آملی در مسجد اعظم قم، گفت: «آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی غیرت دینی‌ش زبان‌زد همه است؛ هر کجا لازم باشد صحبت می‌کند… شنیدم کسی دانسته یا ندانسته به ایشان اهانت و جسارت کرده است؛ این ناشکری‌ها اثر بد دارد. باید به تمام عزیزان ازجمله امام، مقام معظم رهبری و همه‌ مراجع احترام بگذاریم زیرا حق‌ دارند، اینها پدر امت هستند.»

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران نیز در اطلاعیه‌هایی به شدت از هجمه‌ها علیه آیت‌الله صافی انتقاد کرد و نوشت: «پیرو نصایح و توصیه‌های مشفقانه و پدرانه حضرت آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی (دام ظلّه) به برخی مقامات، پاره‌ای موضعگیری‌های از سر جهل روی داد که مایه‌ تاسف و تاثر دلسوزان نظام، خیرخواهان کشور و ملت، خاصّه ارکان حوزه‌های علمیه (صانها الله عن الحدثان) شد.»

او افزود: «این طلبه‌ کمترین به عنوان خادم حوزه‌ عریض و عظیم تهران عرض می‌کنم: تعرض به نهاد مرجعیت، تعرض به نظام اسلامی و حکایت «یکی بر سر شاخ بن می‌برید» است و خسارت‌های ویرانگر آن به کیان مکتب و ملت و کشور جبران‌ناپذیر است.»

واکنش‌ها ادامه یافت و آیت‌الله علوی‌بروجردی نیز در حمایت از آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و در درس خارج فقه خود مواردی را طرح کرد. او از سانسور سخنان آیت‌الله صافی و هجمه‌ها علیه ایشان انتقاد کرد و گفت: «شیخ الفقهاء مگر غیر از این گفت که با دنیا قهر نباشید و روابط داشته باشید تا اوضاع مردم خوب شود. انتظار دارید مسوول که آمد ایشان فقط تعریف و تمجید کنند؟!… مرجعیت غنای ما است. این‌طور نباشد که بر سر شاخ نشسته و بن ببریم. اگر مردم مرجعیت را پناه خود نبینند صدایی از بیرون پناه مردم می‌شود.»

چرا عصبانی شدند؟

واکنش‌ها در جهت حمایت از صافی‌گلپایگانی و انتقاد از رجانیوز به مراجع و علما محدود نبود و در فضای مجازی و رسانه‌ای هم موارد بسیاری را شاهد بودیم. مثلا مهدی نصیری فعال رسانه‌ای اصولگرا نوشت: «نگرانی برآشفتگان از سخنان آیت‌الله صافی این است که دومینوی انتقاد از سوی روحانیت و دیگر مراجع نسبت به گره کور حکمرانی در ایران شکل بگیرد و حوزه‌های علمیه در جانب اکثریت مردم قرار گرفته و با به چالش کشاندن اقلیت حاکم، اسباب تنعم آنان را از قدرت و ثروت که مرهون تحریم و تنازع با غرب و سیاست‌های نظامی‌گرایانه است، تضعیف کند.»

وی افزود: «جنبه مهم دیگر ورود شیخ و بزرگ مراجع ـ که از آغاز انقلاب با نظام همراه بوده است ـ به عرصه نقد سیاست خارجی جمهوری اسلامی این است که مدافعان این سیاست نمی‌توانند به سادگی آن را به مبانی عقیدتی گره بزنند و ادعا کنند که دارند به وظیفه دینی خود عمل می‌کنند و مخالفان این سیاست را متهم به غربزدگی و نفوذی و بی‌بصیرتی و از این دست کلیشه‌های تکراری و تاریخ مصرف گذشته کنند.»

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در توئیتر نوشت: «‏هدف حمله به آقای صافی، نقض استقلال‌خواهی مرجعیت و حوزه است و نشان می‌دهد آن آقایانی که مورد حمله قرار نمی‌گیرند هنوز به استقلال‌خواهی وارد نشده‌اند.»

محمدعلی ابطحی رییس دفتر رییس‌جمهوری در دولت اصلاحات نیز در صفحه توئیتر خود به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «این همه می‌گویند حوزه و مراجع نباید سکولار باشند. باید از موضع دینی در سیاست دخالت کنند. آیت‌الله العظمی صافی دخالت کردند و نظر دادند که باید با همه دنیا رابطه داشت. چرا برنمی‌تابید نظر شیخ‌المراجع را؟ سیاست فقط حمایت از نظرات رسمی حکومتی است؟»

هجمه دوباره

بعد از همه این واکنش‌ها اما سایت رجانیوز نه‌تنها پا پس نکشید بلکه فرصت را مناسب دید و علیه دیگر مراجع قم هم موضع گرفت! رجانیوز در پاسخ به اعتراض علوی بروجردی به هتاکی‌هایش، نوشت: «برخی حضرات علما و مراجع معظم تقلید غیر از زمانی که کسی به دیدارشان نرفته، سخنی برای مردم ندارند. چرا در سال‌هایی که پایه‌های استقلال نظام با اقدامات دولت روحانی به لرزه درآمده بود کسی یاد مردم نبود؟ در آبان ۹۸ و سیل و زلزله چرا کسی به یاد مردم نبود؟… امروز لباس «حمایت از مردم» به تن کسانی که سقف دغدغه‌شان در اوج غربت نظام اسلامی و خردشدن استخوان مردم زیر بار تورم و گرانی از تعطیلی فلان مناسبت و جشن‌های نهم ربیع بالاتر نرفت، کمی زار می‌زند… چنان از استقلال حوزه سخن می‌گویید که گویا فراموش کرده‌اید حمایت‌های جمهوری اسلامی باعث احیای حوزه‌های علمیه‌ای شد که در سال‌های میانی حکومت پهلوی در آستانه تعطیلی و حذف کامل بود.»

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 225098
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا