لبنان بر مدار بحران

به گزارش جهان صنعت نیوز: ریاض و منامه در پی انتقاد یک وزیر لبنانی از جنگ عربستان در یمن به سفرای لبنان در کشورهایشان ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک عربستان و یمن را ترک کنند. همچنین عربستان در اقدامی دیگر دستور داده واردات تمامی کالاهای لبنان به این کشور ممنوع شود و دولت عربستان هم سفیرش در لبنان را احضار کرده است. پیش‌بینی می‌شود که دیگر متحدان عربستان در شورای همکاری خلیج‌فارس نیز  اقدامی مشابه انجام دهند.

اگرچه رابطه میان ریاض و بیروت در سال‌های گذشته متشنج بوده، اما همزمانی تشدید تنش دیپلماتیک میان دو کشور با بحران سیاسی و اقتصادی لبنان بر اهمیت آن افزوده است. ریاض پیش از این نیز ورود میوه و سبزیجات از لبنان به عربستان یا عبور آنها از این کشور را ممنوع اعلام کرده بود. تصمیم عربستان برای ممنوعیت واردات از لبنان زمانی صورت می‌گیرد  که لبنان دچار بحران شدید اقتصادی است. ارزش واحد پول این کشور هم حدود ۹۰ درصد  سقوط کرده و به شدت به ارز خارجی نیاز دارد. کشورهای عربی از جمله عربستان از بازارهای اصلی محصولات کشاورزی صادراتی لبنان به شمار می‌روند و تقریبا ۸۰ درصد از کل صادرات لبنان در سال ۲۰۱۹ وارد بازار این کشورها شده است.

جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در گفت‌وگویی که از او منتشر شده، عربستان سعودی و امارات عربی متحده را به تجاوز نظامی به یمن متهم کرده و گفته است که حوثی‌های یمن در برابر تجاوز خارجی از خود دفاع می‌کنند. ریاض با توهین دانستن گفته‌های وزیر اطلاعات لبنان درباره این کشور، اعلام کرد که سفیر خود را نیز از بیروت برای مشاوره فراخوانده است.

البته گفته‌های قرداحی زمانی که او هنوز به وزارت انتخاب نشده بود، انجام شده است. او عضو جنبش مسیحی «مَرَده» لبنان، یک جناح سیاسی متحد حزب‌الله در این کشور است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه خود گفته است، ریاض اظهارات قرداحی را بازتاب سیاست‌های رسمی بیروت تلقی نمی‌کند. در ادامه بیانیه گفته شده پادشاهی سعودی از پیامد روابط با لبنان به دلیل نادیده گرفتن واقعیت‌ها توسط مقامات لبنانی و ناکامی مداوم آنها برای اتخاذ تدابیر اصلاحی متاسف است.

وزارت امور خارجه سعودی مدعی شده است، سلطه گروه حزب‌الله بر تصمیمات لبنان، این کشور را به بستری برای فعالیت‌های تروریستی تبدیل کرده است. این وزارتخانه با تاکید بر اینکه حزب‌الله بهترین‌ها را برای لبنان نمی‌خواهد، گفته است شبه‌نظامیان حزب‌الله به حوثی‌ها آموزش نظامی می‌دهند. این درحالی است که عربستان سال‌هاست درگیر جنگ یمن است و در این میان جان چندین هزار غیرنظامی یمنی را گرفته شده است. این کشور همچنین با محاصره یمن عامل ایجاد فاجعه انسانی در این کشور شده است.

واکنش لبنان

این بحران دیپلماتیک، جدیدترین چالش پیش روی دولت نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان است که به دلیل اختلاف بر سر تحقیق درباره انفجار در بندر بیروت در آگوست ۲۰۲۰، با بن‌بست سیاسی مواجه شده است.

نجیب میقاتی، با ابراز تاسف از اقدامات عربستان سعودی، ابراز امیدواری کرد که ریاض در تصمیم خود تجدیدنظر کند. او گفت اظهارات قرداحی که پیش از تصدی پست وزارت بیان شده، نظر دولت لبنان نیست.

میقاتی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری ملی لبنان منتشر شد، از رهبران کشورهای عربی خواست برای غلبه بر این بحران و حفظ انسجام اعراب در این شرایط حساس تلاش کنند و اشاره کرد که دولتش به برقراری تماس‌ها برای حل این مشکل ادامه می‌دهد.

میقاتی در این بیانیه خطاب به ملک سلمان بن‌عبدالعزیز پادشاه عربستان و ولیعهدش محمد بن‌سلمان گفت: ما مخالفت شدید و قاطع خود را با هر چیزی که به روابط عمیق برادرانه با  عربستان لطمه می‌زند، اعلام می‌کنیم. با این حال قرداحی گفته است از سمت خود استعفا نمی‌کند و حاضر به عذرخواهی برای اظهاراتش درباره نقش عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس در جنگ یمن نیست.

وزیر امور خارجه لبنان هم گفت، برای اصلاح روابط با عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تلاش‌های هماهنگی انجام خواهد شد. پیش‌تر نیز اظهارات یک مقام لبنانی باعث تنش در روابط بیروت و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شده بود که به استعفای او از سمتش منتهی شد.

یمن خواستار تحریم کالاهای عربستان

محمدعلی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی انصارالله به نشانه همبستگی با سخنان وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در پشتیبانی از ملت یمن خواستار تحریم کالاهای عربستان در کشورش شد.

این عضو شورای عالی سیاسی یمن از دولت کشورش خواست که با برگزاری نشست اضطراری و فوق‌العاده دستور جلوگیری از ورود محصولات سعودی به یمن را صادر کند.

الحوثی تاکید کرد که اگر عربستان به دلیل اظهارات وزیر امور اطلاع‌رسانی از ورود محصولات لبنانی جلوگیری کند، اعضای دولت یمن را به نشست اضطراری دعوت خواهد کرد و دستور خواهد داد که از ورود محصولات سعودی به یمن جلوگیری شود.

در همین راستا نیز، محمد عبدالسلام رییس هیات مذاکره‌‌کننده صنعا و سخنگوی جنبش انصارالله در واکنش به تصمیم سعودی‌ها برای تحریم ورود کالاهای لبنانی تاکید کرد که پافشاری عربستان بر ادامه سیاست‌های استکباری، شکست سخت و ناگوار ریاض در تجاوز به یمن را توجیه نخواهد کرد.

ضیف‌الله الشامی وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت یمن نیز در بیانیه‎ای از موضع آزادانه و شرافتمندانه وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در قبال تجاوز به یمن که آن را جنگی پوچ و بیهوده توصیف کرد و گفت باید متوقف شود، تمجید کرد.

عربستان از فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور‌هادی،  رییس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن (فقیرترین کشور عربی) آغاز کرد. بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی کشته شده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

واکنش انصارالله یمن

هیات مجلس شورای دولت نجات ملی یمن که وابسته به انصارالله است، در بیانیه‌ای از موضع آزاد و جسورانه جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره بحران یمن استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: اظهارات وی از انسانیت و غیرتش برای مردم مظلوم یمن نشأت می‌گیرد. اظهارات وی ابدا توهین به هیچ کسی نیست و شکست‌خوردگان در ائتلاف متجاوز برای تبلیغ آن تلاش می‌کنند. ما هجمه برنامه‌ریزی شده‌ای را که رسانه‌های مورد حمایت ائتلاف آمریکایی- سعودی علیه قرداحی به دلیل موضعش درباره مخالفت با ادامه جنگ ظالمانه علیه مردم یمن به راه انداخته‌اند، محکوم می‌کنیم. در این بیانیه تاکید شده است: ما از اصحاب قلم‌های آزاد در جهان می‌خواهیم از این وزیر و مردم یمن که در سایه سکوت شرم‌آور جامعه جهانی در معرض بدترین تجاوز قرار گرفته‌اند، حمایت کنند.

ورود اتحادیه عرب

اتحادیه عرب در واکنش به تنش بین بیروت و ریاض و اقدامات ضدلبنانی عربستان سعودی، ضمن ابراز نگرانی از این تنش، از کشورهای عربی خلیج‌فارس خواست در این مساله بازنگری کنند.

اتحادیه عرب طی بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از تنش به وجود آمده بین لبنان و عربستان سعودی در پی اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان گفت که از تنش و کدورت پیش‌آمده بین این کشور و کشورهای عربی خلیج‌فارس نگران است. اتحادیه عرب گفته به اقداماتی که نخست‌وزیر و رییس‌جمهوری لبنان برای توقف وخامت روابط این کشور با کشورهای عربی اتخاذ کرده‌اند، اعتماد دارد.

 این اتحادیه همچنین از کشورهای عربی خلیج‌فارس خواسته که برای ممانعت از تاثیرات منفی بر اقتصاد لبنان، درباره اقدامات خود در برابر بیروت بازنگری کنند.

ماهیگیری حریری از آب گل‌آلود

نخست‌وزیر پیشین لبنان در اظهاراتی حزب‌الله را مسوول ایجاد تنش شدید در روابط بین این کشور و عربستان دانست! سعد حریری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: روابط بین لبنان با عربستان و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به این سطح از بی‌مسوولیتی رسیده و قطعا این بدان معناست که ما به عنوان لبنانی در حال حاضر در جهنم زندگی می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: سیاست‌های بی‌پروا و استکبار به نام حاکمیت و شعارهای توخالی مصمم است لبنان را به سمت انزوای عربی بی‌سابقه‌ای در تاریخ خود سوق دهد اما بهای این عزلت به حساب مردم لبنان است که از اوضاع نابسامان اقتصادی و معیشتی رنج می‌برند و روزانه هدف اهانت هستند بی‌آنکه حکومتداران و حامیانشان در داخل و خارج نگران سرنوشت ملی باشند.

سعد حریری همچنین مدعی شد: در هر صورت مسوولیت این اتفاق بر عهده حزب‌الله است که دشمنی با اعراب و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس دارد و همچنین سپردن امور به کوتوله‌های سیاست، رسانه‌ها و کسانی که شأن و منزلت عرب‌ها را خدشه‌دار می‌کنند، را ترویج می‌دهد.

در همین حال، بهاء‌الدین حریری، برادر بزرگ‌تر سعد الحریری، خواستار استعفای دولت نجیب میقاتی و برکناری جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی این کشور شد. وی در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: ما از عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به خاطر تمایز قائل شدن بین اتباع لبنانی و سیستم حزب‌گرا و فرقه‌گرا که باعث وخامت روابط لبنان و برادران عرب آن شد، تقدیر و تشکر می‌کنیم.

بهاء‌الدین حریری همچنین تصریح کرد: بنابراین ما نه‌ تنها خواستار برکناری قرداحی بلکه خواستار استعفای دولت حزب‌گرای لبنان هستیم. سمیر جعجع رییس حزب القوات اللبنانیه هم گفت: اکثریت کنونی، دولت را در اولین مذاکراتش ناکام گذاشتند، اما اینکه تمام روابط لبنان با جهان عربی را ناکام بگذارند فاجعه بزرگی است. آنها باید تصمیم سریع و قطعی را برای دور کردن لبنانی‌ها از فجایع بیشتر اتخاذ کنند.

ولید جنبلاط رییس حزب سوسیال ترقی‌خواه نیز خواهان برکناری جورج قرداحی شد. وی گفت که ابقای قرداحی روابط لبنان با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس را از بین می‌برد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 225378
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا