دستور دادستانی برای برخورد با افراد خاطی

به گزارش جهان صنعت نیوز: احتمالا تصور می‌کردند که کار با آن نامه خطاب به آیت‌الله صافی‌گلپایگانی که با لحنی دستوری در آن نوشته بودند «جریان بدخواه انقلاب اسلامی، حجم زیادی از پیام‌ها را برای تحریک اساتید حوزه و موضع‌گیری آنان در روز شنبه تدارک دیده است… در همین سحرگاه روز شنبه نقطه پایانی بر این گفت‌وگوها قرار داده و همه موافقان و مخالفان را به حفظ انسجام ملی برای عبور از توطئه بدخواهان توصیه می‌کنیم!» تمام می‌شود اما این‌طور نشد و دادستان کل کشور دستور رسیدگی به این ماجرا را صادر کرد.

فارغ از اینکه پیگیری‌های مربوطه به کجا می‌رسد و با رجانیوز همان طور برخورد می‌شود که اگر رسانه دیگری جای او بود، برخورد می‌شد یا خیر، دیدیم که محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور و رییس دادگاه ویژه روحانیت روز گذشته در واکنش به حواشی ایجاد شده در فضای مجازی پیرامون سخنان اخیر آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی، ضمن اظهار تاسف از اینکه اشخاصی به خودشان اجازه می‌دهند که حریم مرجعیت شیعه را به بهانه‌هایی مورد هتک‌حرمت قرار دهند، گفت: «باید حوزه نقدِ یک مطلب را کاملا از حوزه اهانت و هتک‌حرمت جدا کرد.»

وی از صدور دستور به دادسرای ویژه روحانیت برای پیگیری موضوع خبر داد و افزود: «از آنجایی که شخص منتشر‌کننده این مطلب، طلبه و مرتبط با حوزه علمیه است، رسیدگی به موضوع در حوزه صلاحیت دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت است که به آن مرجع ابلاغ شده ماجرا را در دستور رسیدگی و پیگیری قرار دهد.»

دادستان کل کشور تصریح کرد: «همچنین طبق ماده ۲۷ قانون مطبوعات، رسیدگی به اتهامات شبکه‌های خبری که موضوع اهانت به مرجعیت را منتشر و بازنشر کرده‌اند، در صلاحیت هیات نظارت بر مطبوعات است که همین امروز دستور داده شد موضوع در هیات نظارت مورد بررسی، پیگیری و رسیدگی قرار گیرد و طبق قانون با افراد خاطی برخورد خواهد شد.»

رییس دادگاه ویژه روحانیت تاکید کرد: «شرایط عمومی کشور به گونه‌ای است که باید دامنه این مسائل خیلی زود جمع شود و نباید به التهاب مسائل اجتماعی افزوده شود».

ورود جامعه روحانیت

این اما تنها واکنش اخیر به هتک‌حرمت مرجعیت نبود. جامعه روحانیت مبارز که یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های اصولگرایان است هم با انتشار بیانیه‌ای به مطلب اخیر رجانیوز واکنش نشان داد و نوشت: «آنچه این روزها در برخی اظهارات و نوشته‌های منتشره درباره عالمان و بزرگان دینی و متخصصان فرهیخته و مومن می‌بینیم، خطری است که در ادوار تاریخی نیز با آن روبه‌رو بوده‌ایم و پیامدهای ناگوار آن را فراوان دیده‌ایم. جامعه‌ روحانیت مبارز، با حمایت از ساحت والای مرجعیت دینی و مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی (دام عزّه)، همگان را به تدبر و تامل در فرمایش این بزرگان و دوری از تنگ‌نظری‌، پیش‌داوری و قضاوت‌های نابخردانه دعوت می‌کند. امیدواریم ملت آگاه ایران در سایه هدایت‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (دام بقائه) و مراجع عالیقدر و همه‌ اندیشمندان، فرهیختگان و دلسوزان ایران و اسلام، از شرایط سخت و ناگوار جاری عبور کند و شاهد آرامش، رفاه، انسجام، عزت، امنیت ملی و اعتلای افزون‌تر فرهنگ دینی و عمومی باشد؛ انشاء‌الله.»

علیه استقلال مراجع

محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه علمیه قم هم در مصاحبه‌ای با «ایلنا» در این باره گفت: یکی از ویژگی‌های حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید شیعه استقلال از حکومت و حاکمیت بوده است؛ مرحوم امام بسیار تلاش می‌کردند که حوزه استقلال خود را حفظ کنند، دیگران در کارهایش دخالت نکنند و مراجع نظرشان را به صراحت بیان کنند. مرحوم امام به آیت‌الله صافی‌گلپایگانی بسیار بها می‌دادند که حوزه زیر نظر ایشان باشد؛ اما امروز عده‌ای سعی دارند این استقلال را از بین ببرند و صاحب مملکت شوند.

میبدی ادامه داد: آنهایی که به آیت‌الله صافی‌گلپایگانی توهین می‌کنند فکر کردند ایشان دشمن‌ستیز نیست؛ در صورتی که به هیچ‌وجه این‌گونه نیست. ایشان معتقد هستند بدترین دشمن ما مشکلات داخلی کشور است، به طوری که اگر داخل کشور نتوانیم مشکلات را حل و مساله فقر و نارضایتی مردم را درست کنیم، نمی‌توانیم تورم را مهار کنیم. این نتوانستن‌ها از هر دشمن بیرونی بدتر است زیرا ملتی که از حاکمیت خودش ناراضی باشد بزرگ‌ترین خطر برای نظام است.

علی مطهری فعال سیاسی اصولگرا نیز در توئیتی در واکنش به حمله تندروها به آیت‌الله صافی‌گلپایگانی از مراجع تقلید نوشت: «رهنمود آیت‌الله صافی مبنی بر بهبود روابط با دنیا برای بهبود وضع زندگی مردم یک نکته کلیدی است که مسوولان باید پیگیری کنند. این مرجع بزرگوار تقلید، نگران سست شدن دین مردم به خاطر ریاضت‌های غیرضروری اقتصادی است. اینکه برخی در پاسخ به ایشان جاهلانه گفته‌اند راه‌حل مشکلات کشور را نباید در خارج جست‌وجو کرد، یک مغالطه است. روحانیت شیعه به خاطر استقلالی که در طول تاریخ از دولت‌ها داشته همواره پناه مردم بوده است.»

خود‌اسلام‌پنداری

روزنامه جمهوری اسلامی که نزدیک به اصولگرایان است هم دیروز با اشاره به حمله‌های اخیر به آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نوشت: «این هجمه‌ها به حضرت آیت‌الله صافی، به خاطر آزاداندیشی اوست. شاید عده‌ای توانسته باشند با «خود‌اسلام و انقلاب‌پنداری» رنگ مرکب بعضی قلم‌ها را تغییر داده باشند و بعضی زبان‌ها را خریده باشند، ولی هوشیاری و بیداری نسل امروز جامعه ما، بنیان مرصوص، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» که امام خمینی بنا گذاشته است را با تمام توان پاسداری می‌کنند و تفسیرهای کژاندیشانه را همچون بادهای موسمی بی‌اعتبار می‌دانند.»

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 225406
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا