میزان بدهی شهرداری تهران به ۷۳ هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش جهان صنعت نیوز: ابوالفضل فلاح روز یکشنبه در نوزدهمین جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روند کاهشی درآمدهای شهرداری طی بازه ۱۰ ساله ۹۰ تا ۹۹، افزود: آمار نشان می دهد که نسبت به سال پایه، درآمد ما به قیمت ثابت و واقعی کاهش داشته است.

وی یادآورشد: ۵۰ درصد بخش شهرسازی، ۲۳ درصد درآمد پایدار، ۱۰ درصد تسهیلات، هفت درصد اوراق مشارکت، ۶ درصد اسناد دریافتی و چهار درصد سایر درآمدها متوسط سهم آیتم های ۶گانه از سال ۹۰ تا ۹۹ از درآمد کل شهرداری تهران است.

فلاح اظهار داشت: اگرچه درآمد بخش شهرسازی طی بازه ۱۰ ساله به قیمت جاری افزایشی بوده اما روند درآمد به قیمت ثابت در این مدت، کاهشی بوده  و ارزش واقعی درآمدهای شهرداری از ۵۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۰ به ۱۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ کاهش یافته است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران گفت: درآمد پایدار شهرداری طی بازه ۱۰ ساله با توجه به تورم، رشد داشته و در بخش تسهیلات نیز در این بازه اگرچه تا سال ۹۷ روند صعودی داشته اما پس از آن سیر نزولی را طی کرده است.

وی به درآمد شهرداری تهران در بخش اوراق مشارکت و روند افزایشی آن اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون در مجموع، شهرداری تهران ۵۶ هزار میلیارد تومان اصل و فرع بدهی بانکی دارد.

هزینه های ۱۰ ساله شهرداری تهران

معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران گفت: هزینه های جاری به قیمت ثابت چندان تغییری نکرده در حالی که درآمدهای ما در این بازه و با قیمت ثابت کاهشی بوده است، هزینه های عمرانی به قیمت ثابت به خصوص طی سال های اخیر، کاهش چشمگیری داشته است و نشان می دهد ما در این بخش توقف داشتیم.

فلاح در خصوص دیون و بدهی ها نیز اعلام کرد: تا پایان سال ۹۹ در مجموع ۶۶ هزار میلیارد تومان از محل مناطق، سازمان های وابسته، تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت بدهی ثبت شده بود که این رقم تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ به ۷۳ هزار میلیارد تومان به غیر از بدهی ناشی از دعاوی، بیمه و مالیات، توافقات داخلی و بانکی رسید.

معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران با اشاره به عملکرد درآمدی شهرداری در دوره جدید گفت: سه اقدام عمده انجام دادیم که از جمله آن اجرای خزانه واحد با هدف انتظام بخشی و ایجاد نظم مالی بود که به این طریق از تنش مالی برای پرداخت حقوق عبور کردیم.

وی بیان کرد: اقدام دوم راه اندازی بخشی در اداره کل خزانه برای مدیریت مطالبات و بدهی ها در اسناد بالادستی بود که نبود چنین سیستمی در گذشته نقطه آسیبی در شهرداری پایتخت محسوب می شد. 

فلاح افزود: به سبب نبود چنین سیستمی در مقاطعی بدهی های هنگفتی داشته ایم که یا در برنامه بازپرداخت تعبیه نشده  یا مطالباتی که رقم دقیق آن قابل استخراج نبوده است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران تاکید کرد: با تمامی اقدامات و مکاتبات انجام شده در خصوص پیمانکاران هنوز نتوانسته ایم عدد دقیقی از مطالبات و بدهی ها را استخراج کنیم.

وی یادآورشد: این سامانه سه کار انجام خواهد داد که یکی افزایش دقت در اعداد و ارقام مربوط به بدهی و مطالبات، دوم هوشمندسازی سامانه ای برای بروزرسانی مطالبات و بدهی شهرداری و در نهایت ارائه راهکارهایی برای پرداخت بدهی ها و مطالبات است.

فلاح اظهارداشت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از هزینه های هر ماه معطوف به پرداخت بدهی بانکی برای جلوگیری از انباشت این بدهی هاست.

معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران گفت: برنامه های ما با ۲ رویکرد برقراری انضباط مالی از طریق قانون مداری، شفافیت، ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد و در ادامه توانمند سازی اقتصاد شهری و مشارکت مردمی اجرا می شود.

اخبار برگزیده
شناسه : 225527
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا