خشم خروشان

به گزارش جهان صنعت نیوز: با توجه به افزایش ۳۸ درصدی خط فقر در سال ۹۹ و خروج حدود دو میلیون نفر از بازار کار، تعداد افرادی که در فقر مطلق زندگی می‌کردند از ۲۶ میلیون نفر به حدود ۳۰ میلیون نفر رسیده است.بر همین اساس جامعه‌شناسان و اقتصاددانان زیادی بر این عقیده‌اند که فشارهای اقتصادی و همزمانی آن با گسترش کرونا نارضایتی جامعه را تشدید کرده است.

شعارهای توخالی

در همین رابطه دکتر احمد بخارایی جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه در مورد تبعات اجتماعی فشار اقتصادی بر مردم به «جهان‌صنعت» گفت: بنده در سال ۱۳۹۴ در انجمن جامعه‌شناسی ایران درخصوص فقر نشستی برگزار کردیم و در آن نشست برای نخستین‌بار خط فقر در شهرهای بزرگ را ماهی پنج میلیون تومان محاسبه کردم، اما همکاران ما به این مورد اعتراض کردندکه بنده اغراق می‌کنم. همچنین دو سال پیش دوباره خط‌فقر را برای خانواده چهار نفره هشت میلیون تومان اعلام کردیم، این درحالی است که امروزه خط فقر در شهرهای بزرگ مرز ۱۰ میلیون تومان را هم رد کرده است. در نتیجه از آن زمان تاکنون ما جامعه‌شناس‌ها بارها هشدار دادیم که محرومان به بهانه‌های مختلف اعتراض می‌کنند و ماهیت آن هم سیاسی نیست بلکه اقتصادی است. ولی طی این سال‌ها همه در خواب بودند و صدای ما به گوش کسی نرسید. در حال حاضر هم وضعیت به همین منوال است. البته قضیه اعتراض محرومان امری جدید نیست.

وی گفت: ۴۳ سال است که دولت به نفع مردم شعار می‌دهد ولی تاکنون عملی نشده است. چه بسا در این دوران اختلاف طبقاتی بیشتر شده و نوکیسه‌ها پولدارتر شدند. در نتیجه روند افزایش فاصله طبقات منجر به افزایش نارضایتی جامعه می‌شود. به نظرم بهتر است دولت کمتر شعار حمایت از محرومان دهد زیرا وقتی اجرایی نمی‌شود نارضایی مردم بیشتر می‌شود. هیچکدام از شعار‌های دولت‌ها عملی نمی‌شود زیرا به لحاظ ساختاری امکان‌پذیر نیست.

نارضایتی هست ولی درست می‌شود

این در حالی است که بیژن مقدم، فعال رسانه‌ای اصولگرا کماکان بر این عقیده است که باید به دولت زمان داد تا بتواند شرایط را بهتر کند و در این مورد به «جهان صنعت» می‌گوید: این روزها به طورکلی شرایط اقتصادی از لحاظ تورم، درآمد، اشتغال و خط فقر مطلوب نیست. البته قرار بود تمام این موارد زیر سایه مذاکرات هسته‌ای طبق قول دولت روحانی طی هشت سال حل شود ولی حل نشده است. تمام امور با مساله سیاست خارجی متوقف شده بود و سیاست خارجی به مذاکرات هسته‌ای موکول شده بود و مذاکرات هسته‌ای به مذاکره با آمریکا. بنابراین حاصل تصمیمات اشتباه دولت قبلی را امروزه در جامعه مشاهده می‌کنید. متاسفانه به جای اینکه از ظرفیت‌های داخل کشور استفاده شود به خارجی‌ها چشم دوختیم تا گشایشی در اقتصاد ما صورت گیرد که آن هم انجام نشد.

وی افزود: براساس چشم‌انداز و منطق باید کمی به دولت فعلی زمان دهیم. تمام متخصصان و اقتصاددانان می‌دانند دولتی که شهریور ماه آمده نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را یک‌شبه حل کند البته در برخی از موارد همانند واکسیناسیون عمومی مردم گشایشی رخ داده است. اما به صورت کلی مساله اقتصادی به همین راحتی‌ها حل نمی‌شود. به نظرم باید به دولت زمان بدهیم تا بتواند شرایط اقتصادی کشور را به درستی عمل کند. در حال حاضر نمی‌توانیم به دولتی که دو ماه آمده خرده بگیریم که چرا تورم رکورد زده است.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه نارضایتی‌های مردم زیاد شده، اظهار کرد: فشارهای اقتصادی بر دوش مردم سنگینی می‌کند و موجب نارضایتی آنها شده ولی این اتفاق در دولت فعلی شکل نگرفته است. به طورکلی شرایط امروزه نگران‌کننده است ولی باید به دولت فعلی زمان داد تا بخشی از شعارهایش را اجرایی کند. مطالبات مردم را نباید به گونه‌ایی بیان کنیم که در دو ماه ابتدایی دولت را شکست خورده نشان دهیم. اگر طی چهار سال آینده به وعده‌هایی عمل نکرد آن زمان می‌توانیم آنها را نقد و بررسی کنیم. اما در حال حاضر قضاوت درخصوص ارتباط میزان نارضایتی مردم و دولت فعلی زود است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 225645
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا