تنش‌ تایوان با چین وارد مرحله جدیدی شد 

به گزارش جهان صنعت نیوز: وزیر دفاع تایوان که مدعی است خطر چین برای این کشور به بیشترین میزان خود طی چهار دهه اخیر رسیده، گفت که از سال آینده میلادی نیروهای ذخیره ارتش نیز تمرینات بیشتری جهت آمادگی برای درگیری نظامی خواهند داشت.

چیو کو چنگ اعلام کرد به دلیل اینکه چین فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی جزیره پکن افزایش داده، تایوان نیز آموزش نیروهای ذخیره ارتش را در سال آینده افزایش می‌دهد که شامل دو برابر شدن رزمایش‌های نظامی و تیراندازی می‌شود. او همچنین وضعیت کنونی تنش‌ها بین چین و تایوان را جدی‌ترین در بیش از ۴۰ سال گذشته توصیف کرد و خواستار هزینه‌های نظامی اضافی برای تسلیحات ساخت داخل شد.

در بیانیه وزارت دفاع تایوان آمده است: از سال آینده، تمرین‌های آمادگی اجباری برای برخی از نیروهای ذخیره از پنج و هفت روز در حال حاضر، به ۱۴ روز افزایش می‌یابد تا به طور موثر توانایی رزمی نیروهای ذخیره بهبود پیدا کند.

بر اساس این گزارش، نیروهای ذخیره ارتش تایوان باید بیش از دو برابر تعداد گلوله‌های فعلی را در تمرینات تیراندازی شلیک کنند، در حالی که آموزش رزمی از نیم روز به ۵۶ ساعت افزایش می‌یابد. به نوشته رویترز، این برنامه جدید برای حدود ۱۳ درصد از ۰۰۰/۱۱۰ نیروی ذخیره‌ای که وزارت دفاع تایوان قصد دارد در سال آینده آموزش دهد، اعمال خواهد شد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مساله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

حمایت آمریکا از تایوان

پیش از این نیز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با ادعای اینکه واشنگتن در کنار تایپه ایستاده، گفت که این کشور تلاش می‌کند تا تایوان ابزار لازم برای دفاع از خود در برابر هرگونه تهاجمی را داشته باشد.

بلینکن  شامگاه یکشنبه گفت: هیچ تغییری در سیاست ما ایجاد نشده است. به هر حال، ما یک تعهد دیرینه داشتیم که بایدن در زمان حضور در مجلس سنا به شدت از آن حمایت کرد، تعهدی دیرینه بر اساس قانون روابط تایوان برای اطمینان از اینکه تایوان ابزاری برای دفاع از خود داشته باشد.

او بدون اشاره به اینکه آمریکا مستقیما برای دفاع از تایوان وارد عمل می‌شود یا نه، ادامه داد: «ما در کنار تایوان هستیم. رییس‌جمهوری قاطعانه روی این مساله ایستاده و ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که هیچ‌کس اقدام یکجانبه‌ای که وضعیت موجود در رابطه با تایوان را مختل کند، انجام ندهد.»

جو بایدن هفته گذشته با بیان اینکه واشنگتن تعهدی محکم در دفاع از تایوان دارد، گفت این کشور عمیقا نگران اقدامات قهری چین است و این اقدامات صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند. پس از آن، تسای اینگ‌ون، رییس‌جمهوری تایوان گفت باور دارد که نیروهای آمریکایی به دفاع از تایوان در برابر چین کمک خواهند کرد و تعهد واشنگتن شامل اعزام نظامیان آمریکایی برای آموزش ارتش تایوان است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 226256
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا