انتقاد عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی از کاهش کیفیت تولید و گرانی برخی برندها

به گزارش جهان صنعت نیوز: نکته جالب توجه این است که تولیدکنندگان لوازم‌خانگی چندان اهمیتی به نمایان شدن واقعیت‌های این حوزه نشان نمی‌دهند و با وجود اینکه در حال حاضر بازار لوازم‌خانگی زیر ذره‌بین قرار گرفته است و دستور عدم افزایش قیمت هم برای آن صادر می‌شود، باز هم تولیدکنندگان به سیاست‌های قبلی خود در رابطه با بازار ادامه می‌دهند. در این راستا شاهد این بودیم که ۴۸ساعت پس از جلسه تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با معاون اول رییس‌جمهور و توافق بر عدم افزایش قیمت، اجاق گاز ده درصد گران شد. لیست قیمت جدید شرکت تاکنوگاز که به تازگی منتشر شد نشان می‌دهد نسبت به لیست قبلی این شرکت در ۲۷ تیر، ۱۰ درصد افزایش قیمت ایجاد شده است. این در حالی است که کیفیت کالاهای تولیدی نسبت به گذشته پایین‌تر هم آمده به طوری که عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی نسبت به افزایش قیمت‌ها در مقابل کاهش کیفیتی که اتفاق افتاده معترض هستند و اعلام می‌کنند که با این قیمت‌ها خبری از مشتری نیست.

بر این اساس در بازار امین‌حضور (مکانی که تا چندوقت پیش جای سوزن انداختن نبود)، حالا دیگر خبری از مشتری نیست. برخی از فروشندگان این بازار به دلیل حجم خلوتی بازار به مغازه یکدیگر برای بازی رایانه‌ای می‌روند، برخی دیگر با چهره‌ای ناامید و البته عصبانی و ناراحت جلوی درب مغازه خود نشسته‌اند. نه خبری از نوعروس و ذوق جهیزیه خریدن‌ است و نه خبری از مشتری معمول همیشگی! حالا دیگر نقل صحبت‌های مردم از فروشنده بگیر تا خریدار، کاهش قدرت خرید و گرانی سرسام‌آور لوازم‌خانگی به‌خصوص لوازم‌خانگی ایرانی است.

افزایش قیمت‌های جدید

هنوز مهر ممنوعیت ورود لوازم‌خانگی ال‌جی و سامسونگ خشک نشده بود که تولیدکنندگان ایرانی با پیش‌زمینه فکری انحصاری شدن بازار لوازم‌خانگی شروع به افزایش قیمت محصولات خود کردند؛ افزایش قیمتی که نه به نفع فروشنده‌ای که مغازه دارد، است نه خریداری که با هزار امید و آرزو برای خرید ملزومات یک زندگی نرمال اقدام می‌کند.

عباس هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایرانی در این خصوص می‌گوید: سازمان حمایت از تولیدکنندگان یک روشی برای قیمت‎‌‌گذاری دارند آن هم این است که اگر مولفه‌های قیمت، افزایش پنج درصدی داشته باشند طبق روال در سامانه ۱۲۴ ثبت کرده و در نهایت اگر مورد قبول سازمان حمایت قرار گیرد، اجازه این افزایش قیمت به متقاضیان داده خواهد شد.

 اما چیزی که بیشتر از همه باعث سر و صدا و البته تعجب مردم شده است، پیش‌فروش محصولات شرکت‌های دِوو و اسنوا در سایت‌هایشان است. گویی لقمه چرب و خوشمزه «ایران‌خودرو» و «سایپا» هم به مذاق تولیدکنندگان لوازم‌خانگی به اصطلاح ایرانی به شدت خوش آمده است. یخچال وطنی که شما ۴۰ میلیون بابت آن پول پرداخت می‌کنید، سه تا چهار ماه دیگر به دست شما خواهد رسید! دلیل؟ نامشخص پاسخگویی؟ تقریبا هیچ. حالا ترفند پراید و خودروهای بی‌کیفیت داخلی هم به صنعت لوازم‌خانگی مونتاژ شده ایرانی هم رسیده است.

قیمت یخچال ایرانی با خارجی چندان تفاوتی ندارد

خانم جوانی با آقای مسنی که مشخص است پدرش است در حال پرس و جو کردن از مغازه‌ها برای خرید هستند. آنها درباره وضعیت قیمت‌ها می‌گویند: ما بازنشسته تامین اجتماعی هستیم، یخچال‌مان خراب شده است و مجبور شدیم برای خرید به اینجا مراجعه کنیم. قیمت یخچال ایرانی با خارجی چندان تفاوتی ندارد و ترجیح‌مان لوازم‌خانگی خارجی است چون حداقل خیال‌مان از بابت استفاده چندین ساله از آن راحت‌ است.

فروشنده‌ها اما حرف‌های تازه‌تری برای گفتن دارند. یکی از آنها که نمایندگی فروش یکی از برندهای ایرانی را برعهده ‌دارد، به دیده‌بان ایران می‌گوید: برخی از برندهای ایرانی هر روز با قیمت جدیدی کالاها را در دسترس ما قرار داده و برخی دیگر برای فروش بعدی خبر از گران شدن و بالا رفتن قیمت‌ها می‌دهند. طی این شش ماه به ‌شدت کیفیت محصولات «دوو» و «اسنوا» پایین آمده است به طوری که در همین ماه دو عدد از محصولاتی که به فروش رفته بود، مرجوع شد. هیچ رسیدگی‌ای بر بازار نیست. این ساعت باید شلوغ‌‎ترین ساعات فروش‌مان باشد اما با این قیمت‌ها خبری از مشتری نیست.

او در ادامه می‌گوید: لوازم‌خانگی ایرانی به اصطلاح ایرانی هستند اما اکثرا مونتاژ شده و قطعات آن به صورت noname وارد کشور می‌شود. یعنی هیچ‌کدام از قطعات این کالاها در ایران تولید نمی‌شود. من نمایندگی فروش این محصولات را در ایران دارم اما متاسفانه همان اتفاقی که برای صنعت خودرو افتاد، برای صنعت لوازم خانگی هم در حال افتادن است.

تبعات انحصاری شدن بازار

براساس گزارشات میدانی، انحصاری شدن بازار لوازم‌خانگی، نه تنها باعث افزایش قیمت ۲۰ درصدی این کالاها شده است بلکه از طرفی شاهد پایین آمدن کیفیت آنها نسبت به قبل هم هستیم.

علی، فروشنده لوازم‌خانگی می‌گوید: در یک ماه اخیر چهار مرجوعی از لوازم‌خانگی ایرانی داشتیم و دلیل آن هم مشکلات اساسی موتور این لوازم و کیفیت به شدت پایین بوده است. این ممنوعیت فقط باعث راحت شدن خیال انحصارگران و ارائه محصولات‌شان با پایین‌ترین کیفیت به مشتری است چون می‌دانند وقتی مشتری قدرت انتخاب نداشته باشد، چه کیفیت داشته باشد چه نه «مجبور» به خریدن می‌شود. از طرفی دیگر به طور کلی مشتری‌ها به دو دسته تقسیم شده‌اند: آنهایی که جزو اقشار ضعیف جامعه هستند، مجبور به خرید محصولات ایرانی‌اند و قاعدتا آنهایی که دارای سطح اقتصادی بالایی هستند، به سمت خرید لوازم‌خانگی خارجی گرایش دارند.

گزارشات میدانی نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد لوازم‌خانگی‌ خارجی‌ای که در بازار تهران وجود دارد، به صورت «قاچاق» وارد کشور شده است. به گفته یکی از فروشندگان لوازم‌خانگی واقع در خیابان امین‌حضور، اگر نهادی بیاید و کالاهای قاچاقی را از بازار جمع کند، از حدود ۲۵۰۰ مغازه کمتر از ۵۰ مغازه در این خیابان می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

جایگزین کردن واردات با توسعه واردات

همچنین شواهد حاکی از آن است که در سه ماه اخیر شرکت‌های «سینجر» و «مادیران» به ‌ترتیب ۵ تا ۲۰ درصد به قیمت محصولات خود افزوده‌اند. سال گذشته محمد حسین اسلامیان، نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی طی اظهاراتی بیان کرد که تعمیر لوازم‌خانگی جایگزین خرید کالای جدید شده است. فعالان این بازار می‌گویند تقریبا به‌جز خرید جهیزیه، تقاضای دیگری برای خرید لوازم‌خانگی نو وجود ندارد و مردم به خرید لوازم دست دوم و یا تعمیر لوازم‌خانگی‌شان روی آورده‌اند. بنابر آمار و ارقام و تحلیل‌های اقتصاددانان با پیش رفتن شرایط موجود باید شاهد یک ورشکستگی بزرگ در صنعت لوازم‌خانگی و فاجعه‌ای شبیه به اتفاقی که برای صنعت خودروسازی ایران افتاده است، باشیم. اتفاقاتی که نشان می‌دهد زور مافیاهای این داستان مثل بقیه مسائل مطرح در کشور، بسیار بیشتر از اقتصاددانان و دلسوزان این صنعت و اقتصاد کشور است.

در این خصوص به تازگی فرشاد مومنی استاد دانشگاه و اقتصاددان گفت: مساله‌ای که به عنوان برآیند تجربه در کشورهای درحال توسعه موضوعیت پیدا کرده این است که در این کشورها به نام جایگزین کردن واردات با توسعه واردات مواجه هستیم و این پدیده گویی تعمدا از سوی تاجرباشی‌ها و… نادیده گرفته می‌شود. این موضوع فقط مختص تاریخ نیست و مساله روز کشور ما است. شما می‌بینید وزارت صمت گفته واردات لوازم‌خانگی ممنوع است. از طرفی دوستان اتاق بازرگانی مشهد با توجه به گزارش‌های تخصیص ارز بانک مرکزی به وضوح نشان داده‌اند که چه فاجعه‌ای به نام تولید در حیطه لوازم‌خانگی ایران وجود دارد. من می‌خواهم به وزارت صمت بگویم اگر شما ملاحظات کنترلی جایگزینی واردات به صورت توسعه‌گرا را رعایت نکنید و همینگونه رانت ارزی خاصه‌خرجی کنید یک خیانت ملی است. باید یک بحث جدی در رسانه‌های ما مطرح شود که آیا منع ورود به معنی جایگزینی واردات است؟ اکنون در ایران مونتاژکاری عمق یافته درواقع ابزار سیاستی مافیاهای داخلی در پیوند با قدرت‌های اقتصادی دنیا است که به نام حمایت از تولید داخلی وابستگی‌های ذلت‌آور به دنیای خارج را دائما افزایش می‌دهد. اینها الآن پشت صحبت‌های رهبری پنهان شده‌اند پس رسانه‌هایی که صادقانه رهبری را قبول دارند بیایند سخنان رهبری درباره ارتقای بنیه تولیدی را در کنار این ماجرا بگذارند و این‌طور نشود که تحت حمایت از تولید داخل هم عمق مونتاژکاری را بالا ببریم و هم مسوولیت نفع خارجی را به دوش حکومت بیندازیم و تولید داخلی را هم به خطر بیندازیم.

مومنی در ادامه افزود: ببینید در این مناسبات چه خبر است که بنابر گزارش‌های وزارت صمت ۱۱۲ واحد دارای پروانه بهره‌برداری تولید یخچال فریزر خانگی داریم که جزئیات نحوه کسب رانت اینها هم اکنون در سایت بانک مرکزی وجود دارد. در همین گزارشات وزارت صمت گفته شده ۱۱۱ واحد فعال دارای پروانه بهره‌برداری در زمینه تولید ماشین لباسشویی و ۸۸ واحد در حال اجرا نیز داریم. همین مساله در مورد تلویزیون هم وجود دارد. با این حال می‌بینیم تحت عنوان اصلاحیه قانون سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ می‌خواهند در مجلس تصویب کنند که قوه مجریه حق ندارد جلوی تولد واحدهای جدید در این زمینه را بگیرد درنتیجه همین تصمیم منجر به تعمیق وابستی‌های ذلت‌آور به دنیای خارج به نام حمایت از تولید می‌شود. چقدر خوب است رسانه‌ها از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی بخواهند ضریب ساخت داخلی‌شان را اعلام کنند بعد ببینید که آیا یک کشوری وجود دارد که اگر ارزش‌افزوده تولیدکننده‌اش زیر ۵۰ درصد باشد مورد حمایت قرار می‌گیرد یا خیر؟ پس اگر شما چنین کاری می‌کنید معلوم می‌شود که ماجرا چیز دیگری است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن

شناسه : 226542
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا