نسخه بی‌اثر

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این خبر پس از آن انتشار یافت که رییس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اجرای دقیق مقررات مصوب قبلی این ستاد درباره کمک و اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی برای حمایت از صندوق تثبیت بازار سرمایه را مطرح و مقرر کرد این مصوبات به سرعت عملیاتی شود. اگر چه عمل به مصوبات پیشین این ستاد در راستای حمایت از بازار سرمایه نکته‌ای امیدوار‌کننده برای اهالی بازار قلمداد می‌شود و اثر روانی مثبتی نسبت به حمایت و توجه دولتمردان به بازار سرمایه خواهد داشت اما واقعیت این است که با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت تزریق این مبلغ نقدینگی به بازار سرمایه در شرایط کنونی تاثیر عینی مشهودی نخواهد داشت. علیرضا تاجبر تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت»، مبلغ سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه را را نسبت به عمق این بازار، کم اثر توصیف می‌کند و در رابطه با ریسک‌های تجمیع این نقدینگی در سهام شاخص ساز هشدار می‌دهد.

اردیبهشت‌ماه سال‌جاری بود که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بسته‌ای ۱۰ بندی را در راستای حمایت از بازار سرمایه از تصویب گذراند که سه بند نخست آن به محض تصویب لازم‌الاجرا بود. یکی از مهمترین مصوبات این بسته حمایتی، تزریق معادل ریالی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بود که البته بانک مرکزی تنها به سپرده‌گذاری معادل ۵۰ میلیون دلار از این تعهد عمل کرد و پرداخت مابقی آن در ‌هاله‌ای از ابهام فرو رفت. در همان زمان نیز تحلیلگران بازار سرمایه مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار را در قیاس با عمق بازار چندان نجات‌بخش نمی‌دانستند و بر این باور بودند که تزریق این پول روندی را ایجاد نخواهد کرد. به هر روی اما طی شش ماه گذشته هیچ گونه خبری از عمل به مصوبات حمایتی و واریز مابقی تعهد صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه نبوده و همین میزان اندک نقدینگی نیز از بازار سرمایه دریغ شده است. این درحالی است که بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته به منبع تامین مالی دولت بدل شده بود. در همین حال به رغم کند شدن چرخش نقدینگی در بازار سهام و توقف ورود پول، بازار با عرضه‌های اولیه جدیدی نیز روبه‌رو بوده که به باور برخی تحلیلگران، رمق معاملات را گرفته است. گفته می‌شود معادل ریالی منابع وعده داده شده احتمالا با نرخ نیمایی تسعیر خواهد شد که از این منظر عدد قابل توجهی در قیاس با معاملات روزانه بازار سرمایه نیست و از همین رو نمی‌تواند آغازکننده یک روند جدید در بازار باشد. با این حال اما اهالی بازار سرمایه همچنان نگران آن هستند که همین مبلغ اندک نیز به سمت حمایت از سهام شاخص‌ساز با هدف بالابردن نمایشی شاخص کل منحرف شود یا مورد سوءاستفاده برای خرید اوراق قرار گیرد. به ویژه آنکه به ندرت گزارش شفافی از سوی صندوق تثبیت بازار پیرامون نوع هزینه کرد منابع در بازار سرمایه منتشر می‌شود. در همین حال دولت در حالی وعده واریز معادل ریالی ۱۵۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه را می‌دهد که مابقی مصوبات ستاد اقتصادی دولت در اردیبهشت که به تایید شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز رسیده بود، به کلی فراموش شده است.

اثر مثبت روانی

علیرضا تاجبر تحلیلگر بازار سرمایه در این باره به «جهان‌صنعت» می‌گوید: «اینکه دولت و متولیان اقتصادی بعد از سه ماه بازار سرمایه را می‌بینند و به آن توجه و بر آن تمرکز می‌کنند خوب است. به هر حال در زمان انتخابات حمایت از بورس جزو سه شعار اول نامزدهای ریاست‌جمهوری بود، اما متاسفانه پس از انتخابات، دیگر هیچ حرفی از بازار سرمایه زده نشد و حمایتی از آن صورت نگرفت. همین مساله منجر به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران شد تا هفته گذشته که متولیان اقتصادی و شخص رییس‌جمهوری بورس را مجددا مورد توجه و تمرکز قرار دادند. از این جهت این دست از حمایت‌ها خوب است.» او تصریح می‌کند: «اما واقعیت این است که معادل ریالی ۱۵۰ میلیون دلار رقم چندان قابل‌‌توجهی در قیاس با عمق بازار سرمایه ما نیست. این رقم همچنین قرار است در بازار،  سرمایه‌گذاری شود و در واقع بخشیده نمی‌شود اما با این حال این مبلغ نمی‌تواند اثر عمیقی هم در بازار داشته باشد.» تاجبر عنوان می‌کند: «صرفا اینکه متولیان کشور بازار سرمایه را می‌بینند و دوباره متوجه مشکلات این بازار شده‌اند، می‌تواند اثر روانی مثبتی در بازار داشته باشد. اما اینکه این پول بخواهد اثر مستقیم و جدی بگذارد، خیر چنین نیست. مبلغ این پول شاید نصف ارزش معاملات یک روز عادی بازار باشد. ما در شهریورماه شاهد عرضه‌های اولیه‌ای بودیم که بسیار بیش از این پول را از بازار خارج کرده است. در واقع این پول مستقیما نمی‌تواند اثر بگذارد و اثر آن صرفا روانی خواهد بود.» این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: «تبدیل منابع صندوق توسعه ملی احتمالا باید بر اساس نرخ نیمایی محاسبه شود. فکر می‌کنم بر اساس نرخ نیمایی در بانک‌ها تسعیر می‌شود. البته دقیقا در جریان ساز و کار آن نیستم ولی فکر می‌کنم در ازای این پول، دولت در صندوق‌های تثبیت و توسعه یونیت دریافت می‌کند.»

ریسک انحراف منابع به سمت شاخص‌سازها

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا نگرانی سهامداران از انحراف این نقدینگی به سمت حمایت‌های نمایشی از شاخص‌سازان درست است یا خیر، بیان می‌کند: «این نگرانی درستی است چون عمدتا از سهام شاخص‌ساز حمایت شده و یکی از علل بی اعتمادی سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه هم همین موضوع است.» تاجبر می‌افزاید: «سرمایه‌گذاران مشاهده کرده‌اند که از سال گذشته بدین سو پرتفوی آنها بیش از ۶۰ یا ۷۰ درصد در زیان بوده اما شاخص کل ۴۰ درصد در زیان است. از همین رو به شاخص کل اعتمادی ندارند و دلیل آن هم حمایت از سهام شاخص‌ساز بوده است.» او در ادامه تصریح می‌کند: «به نظر من بهترین شیوه که البته ممکن است مقداری هم طول بکشد تاسیس یک «صندوق سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها» با سرمایه اولیه این وجوه است که با استفاده از وجوه آن، یونیت صندوق‌های پرگردش و خوب بازار خریداری شود و نحوه انتخاب سهام توسط این پول به مدیران سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها سپرده شود.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهصنعت و معدن
شناسه : 226748
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا