بازار داغ شایعات درباره ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سوء‌قصد به جان نخست‌وزیر عراق با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بوده است. بسیاری از مقامات عراقی این حمله را محکوم کرده‌اند اما برخی ناظران و شخصیت‌ها در این کشور با استناد به پاره‌ای اتفاقات و مستندات، بر این باور اصرار دارند که این حادثه مشکوک و نمایشی بوده و از آن به عنوان یک تاکتیک نخ‌نما نام می‌برند.

این حمله پس از آن صورت گرفت که اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات عمومی ماه گذشته، در پایتخت عراق به خشونت کشیده شد. عراق پس از انتخابات پارلمانی اخیر این کشور که نتایج آن از سوی برخی جناح‌های سیاسی مورد تردید قرار گرفت، با ناآرامی‌هایی روبه‌رو شده است. برخی از این جناح‌های سیاسی معتقدند که نتایج انتخابات پارلمانی عراق دستکاری شده و نتایج آن را قبول ندارند.

این اتفاق در حالی رخ داد که جمعه گذشته در جریان تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی یک نفر با شلیک گلوله کشته شد و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. معترضان که اغلب از هواداران جریان فتح، بازوی سیاسی حشد شعبی هستند می‌گویند در انتخابات پارلمانی تقلب گسترده صورت گرفته است. پس از مرگ این فرد، الکاظمی دستور داد تا تحقیقات صورت گیرد و مشخص شود چه چیزی باعث درگیری شده و چه کسی دستور عدم شلیک را نقض کرده است.

با این حال قیس الخزعلی، رهبر عصائب اهل‌الحق، یکی دیگر از گروه‌های تشکیل‌دهنده حشد شعبی در مراسم تشییع جنازه فرد معترض که شنبه برگزار شد، نخست‌وزیر عراق را مورد انتقاد قرار داد و گفت: کاظمی نیروی ویژه وارد اعتراضات کرد و از سمت ورودی پل معلق عملیات تک‌تیراندازی انجام گرفت. او اضافه کرد: معترضان فقط یک خواسته در برابر تقلب در انتخابات داشتند. این‌گونه پاسخ به اعتراضات به این معنی است که شما نخستین مسوول این تقلب هستید.

الکاظمی: حالم خوب است

نخست‌وزیر عراق نیز پس از عملیات ترور نافرجام در سخنانی اعلام کرد که حملات بزدلانه موشکی و پهپادی کمکی به حل مشکلات کشور نخواهد کرد و از مردم کشورش خواست در مقابل حوادث خویشتندار باشند. وی پس از این عملیات تروریستی طی یک  سخنرانی که از تلویزیون عراق پخش شد، این گونه حملات را که با موشک و پهپاد صورت می‌گیرد بزدلانه خواند و خواهان حفظ وحدت از سوی مردم عراق شد.

الکاظمی در این سخنرانی ضبط شده، تاکید کرد که نیروهای امنیتی عراق برای حفظ ثبات و امنیت کشور تلاش می‌کنند. وی دستیابی به امنیت و ثبات در کشورش را تنها با احترام گذاشتن به نهادهای حکومتی میسر دانست. نخست‌وزیر عراق همچنین از گروه‌ها و جناح‌های سیاسی کشورش خواست که اختلافات خود را از طریق گفت‌وگوهای سازنده حل و فصل کنند و آنان را از دست زدن به اعمال خشونت‌آمیز بر حذر داشت.

الکاظمی بامداد دیروز و ساعاتی پس از عملیات سوءقصد به وی در توئیتی نوشت: «موشک‌های خیانت» او را دلسرد نمی‌کند و تاثیری بر کار نیروهای امنیتی و اصرار آنها بر حفظ امنیت مردم و حقوق آنها نخواهد داشت. نخست‌وزیر عراق نوشت که آماده جان‌فشانی برای عراق بوده‌ و موشک‌های خیانت بر عزم و اراده وی تاثیری نخواهد گذاشت.

آغاز تحقیقات

در این میان، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از آغاز تحقیقات مقامات این کشور درباره جزئیات سوء‌قصد به جان نخست‌وزیر این کشور خبر داد. یحیی رسول اعلام کرد که مقامات این کشور تحقیقات را برای مشخص شدن جزئیات سوء‌قصد به جان مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور و تشخیص مکان به پرواز درآمدن پهپاد مهاجم آغاز کرده‌اند.

در همین حال، تحسین الخفاجی سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز گفت که تحقیقات فنی مشترکی میان وزارت دفاع، وزارت کشور و نیروهای پدافند هوایی و همچنین سفارت آمریکا برای مشخص شدن مسیر حرکت پهپاد شلیک‌شده و نقش سامانه پدافندی «سی‌رام» برای محافظت از ساختمان سفارت واشنگتن وجود دارد تا جزئیات این تلاش ناکام مشخص شود.

حزب‌الله: عملیات نمایشی

در اولین واکنش‌ها ابوعلی العسکری، مسوول امنیتی «گردان‌های حزب‌الله عراق»، طرح سوء‌قصد به جان نخست‌وزیر این کشور را یک حرکت نمایشی دانست. العسکری در کانال تلگرام خود نوشت: بازی کردن نقش قربانی از شیوه‌های نخ‌نمایی است که به تاریخ پیوسته است.

محمود الربیعی سخنگوی دفتر سیاسی «جنبش الصادقون» عراق نیز در توئیتی نوشت: همان طور که پیش‌بینی می‌شد انفجار ساختگی و شلیک هوایی با هدف پوشش جنایت‌های دیروز و مشغول کردن افکار عمومی بوده است.

الربیعی افزود: هسته اطلاع‌رسانی امنیتی می‌گوید، حمله با پهپاد صورت گرفته و توئیت (الکاظمی) می‌گوید: موشک… در حالی که «سیرام» (ضدهوایی آمریکا) خاموش بود.

در همین حال، برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی بخشی از بیانیه اخیر قیس الخزعلی درباره احتمال فضاسازی جدید برای تحت تاثیر قرار دادن اعتراضات را منتشر کرده‌اند که دو روز پیش از حمله تصریح کرده است: هشدار می‌دهیم که برخی طرف‌های مرتبط با طرف‌های اطلاعاتی برای حمله هوایی در منطقه سبز بغداد برنامه دارند تا به گروه‌های مقاومت تهمت بزنند.

برخی ناظران و تحلیلگران می‌گویند، نشانه‌های دیگری وجود دارد که حاکی از مشکوک بودن اهداف چنین اقدامی است. برخی رسانه‌ها و کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی نیز این رخداد را ریشخند تلقی کردند، به ویژه اینکه در منطقه سبز، سامانه سیرام آمریکا همواره فعال است، حتی زمانی که تهدیدی وجود ندارد.

آنها این سوال را مطرح می‌کنند که چگونه سامانه سیرام خاموش بود و هیچ واکنشی نشان نداد؟ برخی کاربران نیز فعال نشدن سیرام آمریکا را به طنز و شوخی گرفته و نوشته‌اند: سامانه ضد هوایی سیرام عذرخواهی می‌کند، زیرا فعال نشدن آن به دلیل قطعی برق و پرداخت نکردن پول به صاحب ژنراتور بوده است.

همچنین برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی عراق با دقت در تصاویر منتشر شده از صحنه سوء‌قصد نوشتند: منزلی خالی و بدون اسباب و اثاثیه را به عنوان خانه مصطفی الکاظمی به نمایش گذاشتند.

واکنش‌ها

برهم صالح، رییس‌جمهوری عراق به ترور نافرجام مصطفی الکاظمی، واکنش نشان داد و سوء‌قصد به جان نخست‌وزیر را اقدامی خطرناک و جنایتی فجیع علیه ملت توصیف کرد. صالح در حساب توئیتری خود نوشت که سوءقصد به جان نخست‌وزیر اقدامی خطرناک و جنایتی وقیحانه علیه ملت عراق بوده است. رییس‌جمهوری عراق تاکید کرد که ما کشاندن کشور به هرج و مرج و کودتا علیه نظام قانون اساسی را نمی‌پذیریم. وی در ادامه خواستار تعقیب و مجازات کسانی شد  که امنیت عراق و سلامت ملت را به مخاطره می‌اندازند.

سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در بیانیه‌ای حمله به خانه نخست‌وزیر و کوشش برای ترور مصطفی الکاظمی را محکوم کرد و نوشت که این اقدام دستاوردهای کشور را به خطر می‌اندازد. در بیانیه حکیم آمده است که این اقدام می‌تواند به بحرانی شدن مواضع و به خطر افتادن اقتدار دولت و آسیب دیدن وجهه عراق در برابر افکار عمومی جهان بینجامد. بیانیه تاکید کرده است که هدف قرار دادن عالی‌ترین مقام اجرایی کشور اقدامی پرمخاطره است که اگر از جانب عقلا چاره‌جویی نشود به حوادث خطرناک‌تری خواهد انجامید و همه دستاوردهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی کشور را با خطر مواجه خواهد کرد.

رییس اقلیم کردستان عراق نیز تلاش برای ترور نخست‌وزیر این کشور را محکوم کرد. نیچروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق در توئیتی نوشت: تلاش نافرجام برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در جریان بمباران محل اقامت وی با پهپاد در منطقه سبز را محکوم می‌کند و بابت سلامتی وی از خداوند سپاسگزار است.

وی این اقدام تروریستی را تحولی خطرناک دانست که امنیت و ثبات کشور را تهدید می‌کند و نسبت به عواقب وخیم آن هشدار داد. بارزانی در ادامه همه را به خویشتنداری و آرامش فراخواند.

رییس اقلیم کردستان همچنین در بیانیه دومی یادآور شد: حوادث و آخرین تحولات بغداد، تظاهرات و تبعات نامطلوب آن را از نزدیک دنبال می‌کنیم. بروز اقدامات خشونت‌آمیز و قربانی شدن اشخاص تاسف‌بار و نگران‌کننده است و موجب ترس و نگرانی از پیچیدگی هر چه بیشتر وضعیت می‌شود. وی همگان را به خویشتنداری و پرهیز از اقداماتی فراخواند که موجب بدتر شدن وضعیت می‌شود. بارزانی تاکید کرد، قانون اساسی بر حق تظاهرات و ابراز نارضایتی آن هم به شیوه مدنی تصریح دارد و آن را تضمین ‌کرده است.

صدر: ارتش زمام امور را در دست گیرد

در پی این سوء‌قصد مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز در بیانیه‌ای با طرح درخواست به دست گرفتن زمام امور توسط ارتش نوشت که اقدام تروریستی علیه مقام بلندپایه کشور، هدف گرفتن آشکار عراق و ملت آن است. صدر از ارتش و نیروهای امنیتی عراق خواست زمام امور را تا بازگشت اوضاع به حالت عادی به دست گیرند.

رییس‌جمهوری لبنان نیز ترور نافرجام نخست‌وزیری عراق را محکوم کرد. میشل عون گفت، این اقدام نه‌تنها مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق بلکه ثبات و امنیت این کشور و تلاش‌ها برای تقویت اتحاد ملی عراق، احیای اقتصاد ملی و فراهم سازی زندگی مناسب برای ملت این کشور را هم هدف قرار می‌دهد.

واکنش آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا نیز با بیان اینکه حمله پهپادی به اقامتگاه الکاظمی نخست‌وزیر عراق را دنبال می‌کنند، آن را محکوم کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شنبه‌شب به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام تروریستی آشکار قلب حکومت عراق را هدف گرفته بود.  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد با نیروهای امنیتی عراقی که مسوول حفظ حاکمیت و استقلال عراق هستند، از نزدیک در تماس هستیم و همزمان با تحقیق و بررسی آنها در مورد این حمله، به نیروهای امنیتی عراقی پیشنهاد کمک داده‌ایم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تعهد واشنگتن به شرکای عراقی خود را تزلزل ناپذیر خواند و ادعا کرد ایالات‌متحده در کنار دولت و مردم عراق می‌ایستد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 227312
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا