جایی برای گرانی مسکن باقی نمانده است

حسن محتشم * بازار مسکن در ایران همواره از بازارهای موازی تبعیت می‌کند. در خصوص اوضاع مسکن باید این موضوع را در نظر گرفت که وضعیت مسکن همواره با طلا و ارز رابطه مستقیمی داشته و تحت تاثیر آنها قرار می‌گیرد.

با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور، اگر شرایط به همین صورت پیش رود و ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی نوسانات چندانی نداشته باشد، شاهد تغییرات چندانی در حوزه مسکن در کشور نخواهیم بود و قاعدتا نباید شاهد افزایش قیمت در این حوزه باشیم.

با توجه به جهش‌های غیرمتعارف و بیش از اندازه‌ای که در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ در حوزه مسکن شاهد بوده‌ایم، قاعدتا جایی برای افزایش قیمت در این حوزه باقی نمانده است؛ جهش‌هایی که بازار مسکن را با میزان ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش قیمت رو‌به‌رو کرد.

تجربه سالیان گذشته حاکی از آن است که افزایش قیمت‌ها، بازار را با رکودی چندساله مواجه می‌کند؛ رکود و کمایی که بعضا تا چهار سال نیز به طول می‌انجامد. شواهد نشان می‌دهد اکنون در همان دوره رکودی قرار داریم که بعد از جهش‌های فراوان در حوزه مسکن آغاز شده است.

تداوم یا پایان یافتن این وضعیت به شرایط اقتصادی کشور وابسته است. در اقتصاد ایران ارزهای خارجی تعیین‌کننده ارزش پول ملی هستند.

در خصوص پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار مسکن در کشور باید در نظر داشت که چنانچه شاهد تداوم و حفظ وضعیت فعلی اقتصادی باشیم، یا به عبارتی بازارهای موازی نظیر طلا و ارز نوسان چندانی نداشته باشند و یا با نوسانات جهشی و ناگهانی رو به رو نشوند، تا پایان سال جاری نیز با تداوم رکود فعلی مواجه خواهیم بود.

از همین‌رو به نظر می‌رسد فروشندگان به ناچار دست به کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود زده‌اند و واحدهای مسکونی با شرایط مناسب‌تری در بازار عرضه خواهد شد.

* عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 227548
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا