اقتدارگرایی شی جین پینگ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نزدیک به ۴۰۰ نفر از اعضای کمیته مرکزی قدرتمند حزب کمونیست چین، در پکن گرد هم آمده‌اند تا در مجمع عمومی چهار روزه این حزب شرکت کنند؛ اجلاسی که مانند دیگر دیدارهای رهبری چین، پشت درهای بسته برگزار می‌شود.


جلسات کمیته مرکزی که به آن پلنوم گفته می‌شود از مهم‌ترین رویدادهای تقویم سیاسی چین است. چین تاکنون دو قطعنامه مهم داشته که هم حزب کمونیست و هم این کشور را برای چندین دهه تحت­تاثیر قرار داده است. این جلسه عمومی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین مهم‌ترین نشست سیاسی پیش از کنگره حزب در بهار ۲۰۲۲ است.

دفتر سیاسی حزب کمونیست چین که بالاترین نهاد تصمیم‌گیری این حزب است، در ۱۸ اکتبر تصمیم گرفت که جلسه عمومی را در نوامبر برگزار کند. این حزب گفته که در این نشست یک قطعنامه کلیدی در مورد دستاوردهای اصلی و تجربه تاریخی تلاش‌های ۱۰۰ساله حزب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به گزارش وب‌سایت دولت مرکزی، این نشست بر دستاوردهای عمده و تجربه تاریخی مبارزات حزب کمونیست در قرن گذشته تمرکز خواهد کرد.

شی جین پینگ، ریاست‌جمهوری چین این اجلاس را با یک گزارش کار و توضیحاتی پیرامون پیش‌نویس قطعنامه‌ای در مورد دستاوردهای عمده و تجربیات تاریخی حزب کمونیست چین در طول ۱۰۰ سال فعالیتش، آغاز کرد.

این قطعنامه، شرایط را برای بیستمین کنگره حزب خلق چین در سال آینده، فراهم خواهد کرد؛ کنگره‌ای که به شکلی گسترده انتظار می‌رود در آن شی جین پینگ سومین دوره ریاست‌جمهوری‌اش را اعلام کرده و موقعیت خود را به عنوان قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائو تسه تونگ، تثبیت کند.

رسانه‌های دولتی این کشور، در آستانه آغاز این نشست، به تمجید رهبری شی جین پینگ پرداختند. خبرگزاری دولتی شینهوا او را مردی با افکار و احساسات عمیق خواند که میراثی را به ارث برده اما جرات نوآوری را نیز دارد، مردی آینده‌نگر و متعهد به کار خستگی­ناپذیر.

دوره تصدی رییس‌جمهوری فعلی چین که به عنوان قدرتمندترین فرد در چین از زمان مائو شناخته می‌شود، با سرکوب گسترده ضدفساد، سیاست‌های سرکوبگرانه در مناطقی مانند سین کیانگ، تبت و هنگ‌کنگ و رویکرد قاطعانه فزاینده در روابط خارجی چین مشخص شده است. او همچنین طرز تفکری را ایجاد کرده  که انتقادات را سرکوب، رقبا را از بین برده و نظریه سیاسی‌اش، معروف به اندیشه شی جین پینگ، به دانش‌آموزان مدارس چین تدریس می‌شود.

کریس جانسون کارشناس ارشد مرکز مطالعات بین‌المللی استراتژیک گفت که این قطعنامه جدید، می‌تواند فرصتی برای شی باشد تا بخش‌هایی از تاریخ را که دوست ندارد، اصلاح کند؛ بخش‌هایی از جمله اصلاحات بیش از حد اقتصادی در دهه ۹۰ میلادی. شی اخیرا یک کارزار «شکوفایی مشترک» را راه‌اندازی کرد که برای مقابله با نابرابری ثروت و تشدید نظارت بر غول‌های تجاری داخلی طراحی شده است.

بازنویسی تاریخ

این قطعنامه، سومین قطعنامه حزب کمونیست چین در طول حیات سیاسی‌اش خواهد بود. نخستین قطعنامه این حزب که از سوی مائو ارائه شد، به او کمک کرد تا چهار سال پیش از به دست‌گیری قدرت، اقتدار خود را بر این حزب تثبیت کند. دومین قطعنامه، در زمان دنگ شیائوپینگ، در سال ۱۹۸۱، شاهد اصلاحات اقتصادی از سوی نظام بود و اشتباهات سیاست‌های مائو را پذیرفت.

درحالی که دو قطعنامه قبلی درباره انتقادات از گام‌های اشتباه گذشته و تلاش برای اصلاح مسیر پیش ‌روی حزب کمونیست چین بود، قطعنامه سوم در تمجید از اقدامات و سیاست‌های شی منتشر خواهد شد و تلاشی است برای تاکید بر راهی که شی جین پینگ طی ۱۰ سال گذشته در پیش گرفته است.

جانسون افزود، انتظار می‌رود در سومین قطعنامه، شی جین پینگ در واقع همان کاری را با دنگ شیائوپینگ بکند، که دنگ با مائو انجام داد، یعنی انتقاد از اصلاحات بیش از حد و سیاست‌های گشایش.

زمان اعلام این قطعنامه جالب توجه است، یک سال قبل از اینکه شی جین پینگ در کنگره‌ حزب خلق چین که دو بار در یک دهه برگزار می‌شود، به شکلی بی‌سابقه، برای سومین بار رییس‌جمهور این کشور شود. شی جین پینگ که در اصلاحات سال ۲۰۱۸ قانون اساسی چین، محدودیت‌ دوره‌ای ریاست‌جمهوری را لغو کرد، جانشین مشخصی را برای خود تعیین نکرده است و انتظار می‌رود حداقل تا سال ۲۰۲۷ بر مسند قدرت باقی بماند.

آلیس اکمن، عضو موسسه مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا گفت: شی جین پینگ، از قبل شروع به بازنویسی تاریخ حزب کمونیست در کتاب‌های مدرسه، دانشگاه‌ها و مطبوعات اقدام کرده و تا حد زیادی، از شکست‌هایی از جمله جهش بزرگ رو به جلو و انقلاب فرهنگی کاسته است و از اقدامات خود به عنوان دبیرکل این حزب، تجلیل می‌کند. سیاست‌های اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا و همچنین مساله تایوان، جزیره‌ای دموکراتیک که پکن آن را متعلق به خود می‌داند نیز، می‌تواند در دستور کار این هفته باشد.

چشم‌انداز قطعنامه کلیدی

روزنامه دولتی انگلیسی زبان گلوبال­تایمز به نقل از فان پنگ، پژوهشگر موسسه علوم سیاسی آکادمی علوم اجتماعی چین، در گزارشی اعلام کرد که دو قطعنامه قبلی پاسخی به مسائل و سوالات خاص‌تر بودند. سومین مورد، بر اساس تجربه غنی‌تر، ممکن است دید بلندپروازانه‌تری داشته باشد.

سایت خبری حامی چین HK01، مستقر در هنگ‌کنگ، نوشت: هر دوی این قطعنامه‌های تاریخی در نقاط عطف کلیدی  تاریخ حزب کمونیست چین صادر شد و به ترتیب موقعیت هسته‌ای مائو تسه تونگ و دنگ شیائوپینگ را تثبیت کرد.

نشریه خصوصی ساوت چاینا مورنینگ پست مستقر در هنگ‌کنگ به نقل از گو سو، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه نانجینگ چین، که بر تهیه پیش‌نویس سند سال ۱۹۸۱ نظارت کرده، نوشت: ارزیابی کلی از انقلاب فرهنگی تغییر نخواهد کرد، حتی ممکن است لحن انتقادی کمتری داشته باشد. او گفته که لحن قطعنامه سوم می‌تواند حتی ملایم‌تر از سال ۱۹۸۱ باشد و بعید است که شامل تمجید بیش از حد از رهبر ارشد باشد.

لینگ لی، استاد سیاست و حقوق چین در دانشگاه وین، هم به ساوت چاینا مورنینگ پست گفته که قطعنامه سوم همچنین می‌تواند راه‌اندازی مجدد دفتر ریاست حزب توسط رییس‌جمهور شی، را در کنگره سال آینده در پی داشته باشد. این دفتر اولین بار در سال ۱۹۴۵ برای مائو تسه تونگ ایجاد شد و تا سال ۱۹۸۲ وجود داشت. لی گفت که این ممکن است شی را در سمت کنونی خود به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین ارتقا دهد. این حرکت همچنین ممکن است نشان‌دهنده تایید میراث مائوتسه تونگ توسط رییس‌جمهور شی، باشد.

تقویت پایه‌های سیاسی حزب کمونیست

این نشست ضمن تاکید بر لزوم حمایت و تقویت رهبری کلی ، بر تقویت پایه‌های سیاسی حزب، استوار‌سازی تعهد ایدئولوژیک، تحکیم سازمان‌های حزب، بهبود رفتار و اعمال انضباط حزب نیز تاکید دارد.

شی در گردهمایی اول جولای در اشاره به پروژه بزرگ ساخت حزب گفت که حزب کمونسیت چین توانسته است به خطرات و چالش‌های دوره‌های مختلف تاریخی واکنش مناسب نشان دهد تا مطمئن شود حتی زمانی که تغییرات عمیق چشم‌انداز جهانی را فرا گرفته است، همیشه در خط مقدم زمان باقی می‌ماند، و به عنوان ستون فقرات ملت در طول فرآیند مواجهه با خطرات و چالش‌های مختلف در داخل و خارج از کشور استوار بایستد.

بازرسی‌های انضباطی مدت‌هاست که بخش مهمی از کمپین حزب برای مهار فساد و سوءرفتار بوده است. آنها در سال‌های اخیر تمامی کمیته‌های حزب را در تمام بخش‌ها در سطح مرکزی و استانی پوشش داده­اند.

حزب کمونیست متعهد شده که تلاش‌های خستگی‌ناپذیری را برای تقویت بازدارندگی انجام دهد تا مقامات جرات نکنند، نتوانند، و یا تمایلی به ارتکاب اعمال مفسدانه نداشته باشند.

بر اساس گزارش کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی به عنوان بالاترین نهاد ضداختلاس حزب کمونیست چین، بیش از چهار میلیون مقام حزبی و دولتی در سراسر چین از دسامبر ۲۰۱۲ به دلیل اختلاس و سوء‌رفتار مورد بازرسی و مجازات قرار گرفته‌اند.

شی جین پینگ از زمان مائو خود را قدرتمندترین مقام چینی تثبیت کرده است، محدودیت دو دوره‌ای در ریاست‌جمهوری را حذف کرده و احتمال می‌رود پاییز سال آینده و در بیستمین نشست کنگره خلق، اعضا او را برای بار سوم رهبر حزب انتخاب کنند. حزب کمونیست چین با حدود ۹۲ میلیون عضو و نزدیک به پنج میلیون شعبه در سراسر کشور پهناور چین، تقریبا درباره تمامی جنبه‌ها و ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در چین نظارت دارد و سیاست‌های کلان را تعیین می‌کند.

جهش ۲/۲۲ درصدی تجارت خارجی چین

در این میان، داده‌های رسمی نشان می‌دهند که کل صادرات و واردات چین طی ۱۰ ماه اول سال جاری میلادی (۲۰۲۱) در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، رشدی ۲/۲۲ درصدی داشته و ارزش آن به ۶۷/۳۱ تریلیون یوان (۸۹/۴ تریلیون دلار آمریکا) رسیده است. این آمار نشان‌دهنده افزایش ۴/۲۳ درصدی حجم صادرات و واردات چین نسبت به پیش از وقوع همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ میلادی است.

بر این اساس، هم صادرات و هم واردات چین در طول ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۱ میلادی به رشد دو رقمی خود ادامه داده و به ترتیب نسبت به سال گذشته جهشی ۵/۲۲ و ۸/۲۱ درصدی را تجربه کرده‌اند. فقط در ماه اکتبر، واردات و صادرات کشور چین رشدی ۸/۱۷ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۰ ثبت کرد که ۶/۵ درصد کمتر از حجم صادرات و واردات ثبت شده این کشور در سپتامبر ۲۰۲۱ بوده است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 227558
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا