روند صعودی قیمت طلا و مس

به گزارش جهان صنعت نیوز: در بازار داخلی نیز هرچند شاهد سقوط چشمگیر خرید سکه و طلا هستیم به طوری که طی ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ بالای ۴۵ تن بوده و ۹ ماه ابتدایی امسال به ۴/۱۷ تن سقوط کرده اما قیمت‌ها روند صعودی را طی کرده‌، به‌‌طوری که قیمت سکه از یک و نیم میلیون تومان در ابتدای سال ۹۷ به بالای ۵/۱۱ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰رسیده است. هرچند قیمت طلا مدتی است در بازار داخلی ثابت مانده اما به گفته کارشناسان این روند موقتی است و در آینده شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

در ادامه قیمت مس در معاملات بورس فلزات لندن ۵/۱ درصد معادل ۱۴۵ دلار نسبت به روز جمعه و هفته پیش ۲/۰ درصد افزایش را تجربه کرده و به ۹ هزار و ۸۸۵ دلار رسیده است. در این گزارش به بررسی وضعیت بازارهای جهانی و داخلی طلا و مس می‌پردازیم.

طلا در اوج قیمت ۲ ماهه ایستاد

طی گزارشی که شورای جهانی طلا اخیرا در مورد کشورهای مختلف منتشر کرده است در پی افت ارزش ریال با آغاز تحریم‌های آمریکا، قیمت سکه نیز در بازارهای داخلی ایران رو به افزایش نهاد و از یک و نیم میلیون تومان در ابتدای سال ۹۷ به بالای ۵/۱۱ میلیون تومان رسید. با اینکه مدتی است قیمت طلا در کشور روند افزایشی نداشته است اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت این فلز روند صعودی را طی کند.

اما قیمت طلا در معاملات اخیر بازار جهانی اندکی عقب‌نشینی کرد. هر چند قیمت‌ها همچنان نزدیک به بالاترین قیمت دو ماه گذشته قرار دارد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۱/۰ درصد کاهش، به ۱۸۲۲ دلار و ۸۶ سنت رسید و حدود چهار دلار کمتر از ابتدای معاملات بود.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۲/۰ درصد کاهش، به ۱۸۲۴ دلار و ۸۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار دوشنبه‌شب گذشته با ۱۱ دلار و ۲۰ سنت معادل ۶/۰ درصد افزایش، در ۱۸۲۸ دلار بسته شده بود.

افت ارزش دلار و بازده پایین‌تر اوراق خزانه ۱۰ساله باعث شد طلا همچنان جذابیت خود را در معاملات روز جاری حفظ کند.

نیکلاس فراپل، مدیرکل جهانی شرکت «ای‌بی‌سی بولیون» گفت: طلا با مقاومت شدید در حدود ۱۸۳۵ دلار روبه‌روست و روند حرکت قیمت این فلز ارزشمند در معاملات روزهای آینده به گزارش شاخص قیمت مصرفی آمریکا بستگی دارد که روز چهارشنبه منتشر می‌شود.

روند کاهشی قیمت پلاتین و پالادیوم

این گزارش به همراه شاخص قیمت تولیدکننده که روز سه‌شنبه منتشر شد، می‌تواند موضع بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ‌های بهره را به بوته آزمون بگذارد. چندین مقام بانک مرکزی آمریکا نسبت به افزایش مستمر قیمت‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند اما ریچارد کلاریدا، نایب رییس بانک مرکزی آمریکا و چارلز ایوانز، رییس بانک فدرال‌رزرو شیکاگو اظهار کردند که افزایش نرخ‌های بهره هنوز مطرح نیست.

بر اساس گزارش رویترز، طلا از نرخ‌های بهره نزدیک به صفر که در دوران پاندمی برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی اعلام شدند، سود برده است. فراپل گفت: انتظار ندارم بانک مرکزی آمریکا اقدام فوری فراتر از انتظارات انجام دهد اما اگر شاخص قیمت مصرفی بالاتر از حد انتظار باشد، به احتمال افزایش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۲ قوت می‌بخشد.

همچنین در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۳/۰ درصد افزایش، ۲۴ دلار و ۳۷ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۸/۰ درصد کاهش، به ۱۰۴۷ دلار و ۱۱ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با یک درصد کاهش، ۲۰۴۹ دلار و ۱۷ سنت بود.

قیمت مس با ۵/۱ درصد رشد همراه شد

همچنین قیمت مس در معاملات بورس فلزات لندن نسبت به روز جمعه ۱۴ آبان ماه، ۵/۱ درصد معادل ۱۴۵ دلار نسبت به روز معاملاتی قبل از آن و نسبت به هفته پیشین ۲/۰ درصد افزایش را تجربه کرده و به ۹ هزار و ۸۸۵ دلار رسیده است. قیمت مس در روز ‌جمعه ۱۴ آبان ماه، ۹ هزار و ۷۴۰ دلار بود. قیمت سه ماهه مس در معاملات دوشنبه ۱۷ آبان ماه، ۱۱۰ دلار نسبت به روز معاملاتی قبل رشد و نسبت به هفته پیش ۰۲ درصد کاهش داشته است. موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن در روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه، با کاهش هفت هزار و ۷۵ تنی، از ۱۲۲ هزار و ۶۰۰ تن به ۱۱۵ هزار و ۵۲۵ تن رسیده است.

گفتنی است که در ایران‌، کاتد مس به عنوان یکی از محصولات با ارزش افزوده بالا در شش‌ماهه نخست امسال با رشد ۷/۳ درصدی تولید در کشور همراه بوده و از تولید ۳/۱۴۵ هزار تن در شش‌ماهه اول سال گذشته به ۷/۱۵۰ هزار تن رسیده است.

رشد قیمت آلومینیوم

اما در بورس فلزات لندن قیمت آلومینیوم نسبت به چند روز معاملاتی قبل از آن ۶/۱درصد افزایش پیدا کرده و به دو هزار و ۵۳۰ دلار و ۵۰ سنت رسیده است. به گونه‌ای که در روز جمعه ۱۴ آبان ماه، آلومینیوم دو هزار و ۴۹۰ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن قیمت‌گذاری شد و قیمت آن دوشنبه به دو هزار و ۵۳۰ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن رسید.

همچنین روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نسبت به هفته قبل با افت ۷/۶ درصدی معادل ۱۸۲ دلار، از دو هزار و ۷۱۲ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن به دو هزار و ۵۳۰ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن رسیده است.

میانگین موجودی این فلز در انبارهای بورس فلزات لندن نیز با ۳۴ هزار و ۸۷۷ تن کاهش از یک میلیون و ۳۵ هزار و ۵۲۵ تن در هفته گذشته به یک میلیون و ۷۳۵ تن در هفته اخیر رسیده است.

لازم به ذکر است شمش آلومینیوم در ایران که همواره در میان محصولات منتخب معدنی و صنایع معدنی بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص داده است، در این مدت با رشد ۷/۲۷درصدی تولید در کشور همراه شده  و از ۱/۲۰۸ هزار تن به ۸/۲۶۵ هزار تن تولید رسیده است. در کنار آلومینیوم، پودر آلومینا به عنوان ماده مهم در صنعت آلومینیوم‌سازی با رشد منفی ۶/۴ درصدی در تولید مواجه شده و از ۷/۱۲۱ هزار تن در مدت ۶ ماهه نخست سال ۹۹ به ۱/۱۱۶ هزار تن در نیمه نخست امسال رسیده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 227804
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا