رییسی دنبال معجزه نباشد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با این همه و برخلاف امیدواری‌ها  به وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه‌وبودجه برای اینکه به او یاری برسانند تا از اقتصاد کلان و رفتار متغیرهای اقتصادی و نیز چرایی رشد تورم و در چاه افتادن رشد اقتصادی سر در آورد باز هم خود را نیازمند اقتصاددانان می‌داند. او برای چندمین بار اقتصاددانان را دور خود گرد آورده است تا به او بگویند چه باید کند. رسانه‌های نزدیک به رییس‌جمهور نوشته‌اند او چند پرسش از اقتصاددانان دعوت‌شده کرده و لابد منتظر است که آنها به او پاسخ بدهند.

با توجه به تجربه دعوت از اقتصاددانان در دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد و نیز رفتاری مشابه رفتار رییسی از سوی او که از اقتصاددانان چند پرسش کرد و بعدها دانش اقتصاد را انکار کرد و نیز همانند حسن روحانی که او هم اقتصاد را به هیچ انگاشت باید منتظر همان اتفاق باشیم. کاش رییسی از اقتصاددانان حاضر در نشست می‌خواست بروند و پس از یک ماه و تا قبل از اینکه فصل بررسی بودجه در سازمان برنامه و بودجه و مجلس و دولت شروع شود تنها درباره این مساله که چگونه بودجه توازن واقعی داشته باشد برنامه ارائه می‌کردند و از اقتصاددانان نیز اجازه می‌گرفت تا نوشته‌ها و برنامه‌های مکتوب آنها منتشر شود. به نظر می‌رسد اگر تنها و تنها همین کار از سوی اقتصاددانان صورت گیرد و بودجه ۱۴۰۱ در مسیری کارشناسانه و غیرسیاسی تدوین شود گام نخست برای اصلاح ساختاری برداشته خواهد شد. البته اقتصاددانان ورزیده و نیز دلسوز به این مرز و بوم که توانایی کمک واقعی به اقتصاد را دارند یک پرسش اساسی از رییسی دارند‌؛ آیا آقای رییسی اصولا برنامه‌ای برای اقتصاد دارد یا اینکه می‌خواهد همانند سه ماه تازه‌سپری‌شده روزگار را با اندرز و تشر زدن و اراده و خواسته‌های آرمانی سپری کند.

آقای رییسی باید بگوید می‌خواهد اقتصاد را بر پایه دانش اقتصاد و قانون‌های سرسخت و استوار آن اداره کند یا اینکه مثل روحانی و احمدی‌نژاد تصور می‌کند باید اراده خود را دیکته کند و به وزیران و معاونان فشار بیاورد که این کار را بکنند یا آن  کار را نکنند. اقتصاد توصیه‌بردار نیست و هرگز دیده نشده است که هیچ نیروی انسانی و سازمانی بتواند آن را مهار کند. آقای رییسی باید بداند برای این اقتصاد نمی‌تواند معجزه کند و تنها کاری که باید انجام دهد این است که نگذارد فاجعه تازه‌ای رخ دهد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 228025
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا