انقباض در فروش خارجی و رکود در اتومبیل‌های دست دوم ترکیه

دکتر سیدجلال ابراهیمی *  بازار خودرو ترکیه در ماه اکتبر ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد و خودروهای سبک بیشترین کاهش فروش را در این ماه داشته است. کمبود تراشه و مشکلات تهیه و تامین و اثر پایه‌ای آن در تولید همچنان ادامه دارد. طبق اعلام نظر انجمن توزیع کنندگان و فروشندگان خودرو در این ماه تعداد فروش به ۵۶۷۴۶ دستگاه رسیده است.

مشکلات تامین قطعات به خصوص در حوزه تراشه‌ها که باعث توقف یا کاهش تولید در بسیاری از کارخانجات تولیدی خودرو در سطح جهانی شده در ترکیه هم بر تولید و فروش تاثیر شدید گذاشته و کاهش خودروهای سبک به ۷/۱۱ درصد محدود شده است.

در این رابطه بازار خودروهای تجاری سبک با میانگین فروش ۱۰ ساله رقمی برابر با ۹/۱۷ درصد کاهش پیدا کرده و روی‌آوری بازار ترکیه بیشتر به سوی خودروهای ۱۶۰۰ سی‌سی است.

به طور کلی رکود علاوه بر فروش خودروهای سبک در بازار اتومبیل‌های دست دوم نیز تاثیرگذار بوده و این بازار با افت قیمت ۱۵ درصدی مواجه بوده است.

در واقع بازار خودروهای دست دوم همانند سایر بخش‌ها سال بسیار پرنوسانی داشته است به خصوص در سه ماه آوریل تا دسامبر به لحاظ تاثیرات اپیدمی روزهای سختی بر فروشندگان و بازار خودرو گذشته است. در این رابطه با تمام شرایط چالش برانگیز و با در نظر گرفتن مقررات منع آمد و شد به تبع همه‌گیری کرونا کل فروش به هشت میلیون دستگاه رسیده است.

مدیرعامل گروه شرکت آعورسکاریا اعلام کرد که کاهش پی‌درپی قیمت عامل ایجاد تقاضا برای خرید نمی‌شود زیرا مشکل، قیمت نیست بلکه خریدار هیچ انگیزه‌ای برای خرید ندارد. لزوما باید اعلام کرد که از پنج شرکت بزرگ اتومبیل‌سازی ترکیه دو شرکت آن فورداتوسان به عنوان تولید‌کننده خودروهای سبک و سنگین در سال ۲۰۲۰ تعداد ۰۰۰/۳۲۸ دستگاه تولید کرده که در آستانه نزدیکی به آخر سال این رقم به ۰۰۰/۳۳۰ عدد خواهد رسید.

شرکت اتوسان برای سه ماه متوالی نسبت به سال قبل در محدوده هدف ۰۰۰/۲۵۰ تا ۰۰۰/۲۶۰ دستگاه به تولید ۰۰۰/۵۴۰/۲ دستگاه دست یافته است ولی صادرات فورداتوسان نسبت به سال قبل ۲۴ درصد کاهش داشته است و شرکت توفاش در فروش داخلی با ۷۸ درصد رشد فروش در صادرات ۳۹ درصد کاهش فروش خارجی داشته است و انقباض صادرات در سه ماهه دوم و سوم ۲۰۲۰ بیشتر بوده است.

ترکیه با کمبود تراشه برای تولید اتومبیل مواجه است که تراشه‌های مصرفی ترکیه از خاور دور تامین می‌شود و با توجه به کمبود آن تاثیرگذار در رشد تولید خودرو در ترکیه شده است.

با عدم تامین قطعات خطر از دست دادن بازارهای صادراتی هم قابل پیش‌بینی است. گفته می‌شود که تامین قطعات به خصوص تراشه‌ها یکی از مشکلات اساسی برای صنایع خودرو ترکیه است که لزوما باید در تحقیق و توسعه مورد توجه قرار گیرد.

به طور کلی سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با تامین برق اتومبیل‌ها بسیار مهم تلقی شده است. با توجه به اینکه در سال نو مسیحی یعنی ۲۰۲۲ بیماری کوید ۱۹ همچنان موضوع اساسی در تولید، عرضه و تقاضا خواهد بود و صنعت خودروسازی با خطرات تامین قطعات و تامین بازار مواجه خواهد بود.

در واقع یک دولت می‌تواند در ۲۰۲۲ هم نقش ویژه در بازار داشته باشد. حال جانشین مرکل، انتخابات ایتالیا می‌تواند نقش اساسی در اقتصاد جهانی به خصوص در صنعت خودرو داشته باشد. این در حالیست که به طور کلی اساس تولید خودرو در سال ۲۰۲۰ با ۱۱ درصد کاهش نسبت به ۲۰۱۹ به یک میلیون و دویست و نود و هفت هزار دستگاه رسید.

در ترکیه صادرات صنعت خودرو در سال ۲۰۲۰ به رقم بیست‌و‌نه میلیارد و نهصد میلیون دلار رسید که سهم ۱۵ درصدی صادرات را به خود اختصاص داد.

ترکیه امیدوار است در دوره آتی تولید خودروهای هیبریدی و عمدتا الکتریکی را در محدوده توافق سبز افزایش دهد و وزارت صنعت و فناوری ترکیه تلاش و سعی را در حمایت از صنعت داخلی آغاز کرده است و با ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی که زیر نظر مرکز تحقیق و توسعه وزارت صنعت و فناوری فعال هستند می‌خواهد با نوآوری جهت تولید ارزش افزوده، و ایجاد مزیت‌های رقابتی کیفیت کالا را بهبود بخشد.

* مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 228052
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا