کنفرانس پاریس با هشدار به اخلالگران در روند سیاسی لیبی به پایان رسید/ جنگ قدرت در آفریقا

به گزارش جهان صنعت نیوز: مقاماتی چون امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ماریو دراگی نخست‌وزیر ایتالیا که کشورهایشان در برپایی این نشست، نقشی مستقیم داشتند، در این همایش حضور یافتند. همچنین عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر، کامالا هریس معاون رییس‌جمهوری آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس پاریس شرکت کردند.

در پیش‌نویس بیانیه پایانی کنفرانس لیبی آمده که قدرت‌های جهانی برای اعمال تحریم‌ها علیه هر کسی که روند انتخابات و انتقال سیاسی در لیبی را مختل کند، فشار خواهند آورد.

برگزاری انتخابات برای انتخاب رییس‌جمهوری و پارلمان جدید لیبی همچنان در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با وجودی که تنها شش هفته تا زمان انتخابات باقی مانده، اختلاف‌نظر بین جناح‌ها و نهادهای سیاسی رقیب در شرق و غرب بر سر قوانین مربوط به جدول زمانی انتخابات ادامه دارد و این مناقشه روند صلح گسترده‌تری را که شامل تلاش‌ها برای متحد کردن نهادهای دولتی و خروج مزدوران خارجی است، تهدید می‌کند.

این کشور غنی از هیدروکربن در شمال آفریقا از زمان سرنگونی معمر قذافی در قیام سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ داخلی شد و جنگ و خونریزی بین جناح‌های رقیب لیبی، گروه‌های اسلامگرا با دخالت نیابتی قدرت‌های منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای به وقوع پیوست.

انتخابات لیبی برای تاریخ ۲۴ دسامبر (۳ دی) برنامه‌ریزی شده است. این انتخابات قرار است براساس نقشه راه مورد حمایت سازمان ملل که سال گذشته تصویب شد، برگزار شود. در داخل این نقشه راه تشکیل یک دولت وحدت ملی موقت پیش‌بینی شده؛ دولتی که زمینه‌ساز پایان درگیری بین دولت‌های رقیب در شرق و غرب می‌شود که سال‌ها درگیر جنگ بوده‌اند؛ «دولت وفاق» به مرکزیت طرابلس که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت می‌شناسد و دولت دیگر با عنوان «ارتش ملی لیبی» به رهبری ژنرال خلیفه حفتر در شرق لیبی.

مزدوران گروه واگنر روسیه در کنار ارتش ملی لیبی مستقر در شرق این کشور هستند و نیروهای خلیفه حفتر در جنگ داخلی از سوی مسکو و ابوظبی و قاهره حمایت می‌شوند. از سوی دیگر دولت ترکیه گفته است دولت سابق طرابلس از حمایت نیروهای این کشور در لیبی به عنوان مستشار برخوردار است. با این حال این نگرانی وجود دارد که جناح‌های مختلف نتایج رای‌گیری را به رسمیت نشناسند.

بیانیه پایانی

شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی پاریس درباره لیبی تهدید کردند افرادی را که در داخل یا خارج از لیبی اقدام به اخلال در برگزاری انتخابات یا تضعیف آن کنند، تحریم می‌کنند. در بیانیه پایانی این کنفرانس، شرکت‌کنندگان بر اهمیت برگزاری نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در تاریخ لیبی به شکلی آزاد، عادلانه، فراگیر و معتبر تاکید کردند.

حاضران در کنفرانس بین‌المللی پاریس همچنین بر ضرورت احترام کامل نسبت به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی لیبی و همچنین مخالفت با هرگونه مداخله خارجی در امور این کشور تاکید کردند.

در بیانیه مذکور که از سوی سفارت فرانسه در لیبی منتشر شده، آمده است که کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس، از تعهد شورای ریاستی و حکومت وحدت ملی برای تضمین موفقیت روند انتقالی از طریق برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در دسامبر آینده، تقدیر کرده‌اند. این کنفرانس از همه طرف‌های موثر و نامزدهای لیبیایی خواست تا نسبت به احترام به حقوق مخالفان سیاسی خود و پذیرش نتایج انتخابات، متعهد باشند. کنفرانس پاریس در عین حال هشدار داد تحریم‌هایی علیه افرادی که برای برهم زدن انتخابات یا تضعیف نتایج آن در داخل یا خارج از لیبی تلاش کنند، اعمال خواهد شد.

اصلاح قانون انتخابات

عبدالحمید الدبیبه نخست‌وزیر لیبی در سخنرانی خود در کنفرانس پاریس، از هیات‌های قانون‌گذار خواست تا قانون انتخابات را به شیوه‌ای توافقی، اصلاح کنند که عدالت، فراگیری و فرصت‌های برابر، تامین شود. محمد المنفی رییس شورای ریاستی لیبی نیز به نوبه خود تاکید کرد که شورا امیدوار است، این مرحله به برگزاری انتخابات دموکراتیک و همزمان ریاست‌جمهوری و پارلمانی و حصول نتایج قابل قبول، ختم شود.

دموکراسی فراگیر

المنفی در ارتباط با زندانیان سیاسی عنوان کرد: در تلاشیم تا همه زندانیان را که به دلایل مختلف منازعه سیاسی در لیبی زندانی شده‌اند، آزاد کنیم. او تاکید کرد که می‌خواهد مرحله کنونی را با انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی همزمان، همه‌جانبه و دموکراتیک که در آن همه شرکت کنند و نتایج آن مورد قبول همه باشد و به انتقال آرام و مسالمت‌آمیز قدرت بینجامد به پایان برساند.

المنفی از کار کمیته مشترک نظامی لیبی (۵+۵) و گام‌های عملی و ملموس آن، از آتش‌بس تا رسیدن به یک برنامه اقدام جامع برای خروج مزدوران و نیروهای خارجی تقدیر کرد. وی افزود: شورای ریاستی با جدیت با کمیته مشترک نظامی (۵+۵) و طرف‌های مختلف درگیر برای برقراری آتش‌بس و گشودن مسیر زمینی که شرق و غرب کشور را به هم پیوند می‌دهد، همکاری کرد.

برقراری صلح و ثبات

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در سخنرانی ضبط‌شده‌ای که برای شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی در پاریس فرستاد، از همه احزاب سیاسی لیبی خواست تا در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی شرکت کنند. او در این رابطه خاطرنشان کرد مشارکت در این دو انتخابات، گام ضروری پیش‌رو در مسیر برقراری صلح و ثبات است.

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب هم گفت که کنفرانس بین‌المللی پاریس در مورد لیبی نقطه عطفی مهم و تعیین‌کننده برای حرکت مثبت در مسیر منافع لیبی است. او عنوان کرد که این کنفرانس فرصتی برای ارزیابی مجدد وضعیت کشور لیبی است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم اعلام کرد که انتخابات در لیبی باید به گونه‌ای برگزار شود که در اعتبار آن تردیدی باقی نماند. لاوروف گفت: ما نباید روی تاریخ خاصی تمرکز کنیم، بلکه باید روی آماده‌سازی خوب روند انتخابات تمرکز کنیم تا این انتخابات فرصتی برای زیر سوال بردن آن باقی نگذارد.

او بر لزوم مشارکت همه نیروهای سیاسی در کشور تاکید کرد و گفت: به نظر من این بسیار مهم است و ما امروز در مورد آن صحبت کردیم و همه نیروهای سیاسی از جمله حامیان رژیم معمر قذافی باید این امکان را داشته باشند که نامزدهای خود را برای شرکت در آن انتخابات معرفی کنند.

هشدار ماکرون درباره خروج مزدوران روسیه و ترکیه

رییس‌جمهوری فرانسه در سخنانی از خروج ۳۰۰ مزدور از لیبی طی هفته‌های آینده خبر داد. پس از برگزاری کنفرانس بین‌المللی پاریس درباره لیبی، امانوئل ماکرون در سخنانی اظهار کرد: شش هفته آتی برای اجرای توافقات صورت گرفته در کنفرانس پاریس درباره انتخابات لیبی و نیروهای خارجی در این کشور تعیین‌کننده خواهد بود. او در این باره تصریح کرد: طی هفته‌های آینده ۳۰۰ مزدور از لیبی خارج خواهند شد. ماکرون ادامه داد: روسیه و ترکیه باید نیروها و عناصر مزدور را هرچه سریع‌تر از لیبی خارج کنند.

از سوی دیگر، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت که ترکیه همچنان محافظه‌کاری‌هایی را درباره خروج نیروها از لیبی دارد، اما روسیه آمادگی خود را برای خروج متقابل نیروها از لیبی اعلام کرده است. وی افزود: انتخابات ۲۴ دسامبر لیبی نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت و آمادگی برای انتخابات باید به شکلی صورت بگیرد که در نهایت منجر به پذیرش نتیجه آن شود.

رایزنی روسای‌جمهوری مصر و فرانسه

در این میان منابع خبری از دیدار و گفت‌وگوی روسای جمهوری مصر و فرانسه درباره بحران لیبی و روابط میان دو کشور در پاریس خبر دادند. بسام راضی، سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر، اعلام کرد که عبدالفتاح سیسی رییس‌جمهوری کشورش در پاریس با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

ماکرون در جریان این دیدار بر تقویت همکاری دوجانبه میان مصر و فرانسه طی دوره آتی و همچنین تقویت هماهنگی سیاسی و تبادل نظرات میان آنها درباره پرونده‌های مورد توجه مشترک تاکید کرد. وی گفت که مصر یکی از مهم‌ترین شرکای فرانسه در خاورمیانه است و ستون اساسی ثبات و امنیت در منطقه به شمار می‌رود.

در مقابل سیسی نیز ضمن ستودن سطح متمایز روابط دوجانبه و راهبردی دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه در سطوح سیاسی، اقتصادی، تجاری و نظامی، ابراز تمایل کرد که رایزنی‌های منظم با رییس‌جمهوری فرانسه را درباره موضوعات همکاری دوجانبه و تعمیق شراکت میان مصر و فرانسه ادامه دهد.

بسام راضی همچنین گفت: در این دیدار راه‌های تقویت چارچوب‌های همکاری دوجانبه میان دو کشور در سطوح مختلف به ویژه در بخش‌های راه‌آهن، بومی‌سازی صنعت خودروهای برقی، توسعه بنادر، هواپیمایی غیرنظامی، انرژی، تصفیه آب، زیرساخت‌ها و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار همچنین راه‌های هماهنگی تلاش‌ها میان قاهره و پاریس در خصوص حل بحران لیبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سیسی و ماکرون در ادامه درباره خروج نیروها و مزدوران خارجی از لیبی گفت‌وگو و تاکید کردند که این اقدام به بازگرداندن ثبات و امنیت به این کشور کمک خواهد کرد. روسای جمهور مصر و فرانسه همچنین بر لزوم افزایش همکاری‌های دوجانبه در راستای مقابله با گروه‌های تروریستی در عرصه‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه آفریقا تاکید کرده‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 228854
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا