تجمع اعتراضی بازنشستگان ایران‌ایر

به گزارش جهان صنعت نیوز: این تجمع که از ساعت ده صبح روز شنبه آغاز شده بود، سیزدهمین تجمع اعتراضی بازنشستگان هما به منظور احقاق حقوق پایمال‌شده و بیان خواسته‌هایشان به شمار می‌رفت.

بازنشستگان با سر دادن شعار و پهن کردن سفره‌های خالی مقابل ورودی ادارات مرکزی هما، اعتراض خود را به پرداخت ناقص و بروز تاخیرات فراوان در پرداخت حقوق بیان کردند.

این سری تجمعات پیش‌تر از این هم در مقابل ادارات مرکزی هما، صندوق بازنشستگی هما، سازمان برنامه و بودجه و ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود.

بازنشستگان ایران‌ایر در تجمع اعتراضی قبلی خود که روز دوشنبه، دوازدهم مهر سال جاری و در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود نیز خواسته‌هایشان را بیان کرده بودند. اما گویا گوش مسوولان کشور به صدای اعتراض مردم عادت کرده و این گونه اعتراضات راه به جایی نمی‌برد.

بازنشستگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این سری تجمعات همواره خواستار پرداخت به موقع حقوق و معوقات و عدم جداسازی صندوق بازنشستگی از بدنه هما بوده‌اند، چرا که مدیران این شرکت هواپیمایی، همواره از ضرردهی و زیان انباشته هما سخن گفته و یکی از دلایل عمده بروز چنین مشکلاتی را بازنشستگان این شرکت عنوان کرده‌اند.

از اواخر سال ۹۹، بازنشستگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با عدم ‌پرداخت به موقع حقوق خود مواجه شدند. آنها طی تجمعات اعتراضی خود خواستار پرداخت به موقع حقوق و معوقات آن بودند؛ امری که کماکان به روال عادی بازنگشته است. از طرفی دیگر بازنشستگان این شرکت هواپیمایی از انجام نشدن صحیح و کامل همسان‌سازی حقوق خود با شاغلین اظهار نارضایتی می‌کنند.

مساله دیگری که در تجمعات اعتراضی بازنشستگان ایران‌ایر مطرح است، حسابرسی از صندوق بازنشستگی هماست؛ صندوقی که از سال ۱۳۸۰ به واسطه مدیریت ناکارآمد مسوولان منتصب دولت در اقدامی شبهه‌انگیز خصوصی اعلام شد.

در ابتدا این صندوق با دریافت کسورات بازنشستگی با درصدی بالاتر از سایر صندوق‌های بازنشستگی، از موقعیت متمایزی برخوردار بود. تا جایی که بنا به صلاحدید دولت در مواردی کمک به پرداخت حقوق سایر نهادهای دولتی نیز می‌کرد. اما در نهایت به علت مدیریت ناکارآمد به ورطه ورشکستگی کشیده شد. همین امر موجب ناتوانی در پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان هما شده است.

اکنون دست‌هایی در کارند تا به نحوی این صندوق را از بدنه ایران‌ایر جدا و بدون حسابرسی به صندوق بازنشستگی کشوری یا تامین اجتماعی منتقل کنند.

بازنشستگان هما انتقال صندوق بازنشستگی را خط قرمز خود دانسته‌اند و این موضوع با مخالفت اکید آن‌ها رو‌به‌رو است و همواره در تجمعات خود خواستار حسابرسی از این صندوق هستند.

یکی از نکات قابل‌توجه در آخرین تجمع اعتراضی بازنشستگان هما در روز شنبه، حضور پر تعداد نیروهای امنیتی در مقابل بازنشستگان معترض بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 228857
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا