زنگ خطر در بازارهای مواد غذایی با تغییر قیمت ساعتی مواد اولیه

دکتر سیدجلال ابراهیمی * افزایش هزینه‌ها در تولید صنعتی زنگ خطر را در بازارهای موادغذایی خرده‌فروش‌های ترکیه به صدا درآورده است، نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه تعادل تجارت را در ترکیه مختل کرده و در بسیاری از بخش‌های تولیدی زمان تحویل کالا به شش ماه افزایش یافته و با توجه به عدم ورود به موقع مواد اولیه به خطوط تولید قیمت‌های مصوب برای تولید را دچار آشفتگی کرده و خطر نبود کالا در قفسه‌ها را در پیش دارد.

با توجه به شرایط موجود قیمت بسیاری از مواد اولیه بیش از حد افزایش یافته و این افزایش بازار داخلی را تحت‌الشعاع قرار داده است و زمان تحویل کالا از شش هفته به ۱۰ هفته افزایش یافته و اغلب تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالای عمده به مشتریان اعلام می‌کنند که این قیمت برای امروز معتبر است و هم‌اکنون قیمت‌های مواد اولیه ساعتی تغییر می‌کند و تناژ در خرید کاهش پیدا کرده است.

افزایش نرخ ارز و نوسانات قیمت آن، نبود کانتینر و افزایش قیمت انرژی بازتاب خاصی در صنایع غذایی بیشتر از بخش‌های دیگر داشته است.

اوزگه یالو اقتصادی‌نویس روزنامه دنیا می‌گوید شرکت‌های عرضه‌کننده و پخش در پر کردن قفسه خرده‌فروشان دچار مشکل شده‌اند و انجمن‌های صنایع غذایی و آشامیدنی اجناس را با قیمت‌های یک ماه اعتبار می‌فروختند ولی حالا قیمت‌ها روزانه و ساعتی شده و به علت گرانی کاهش تقاضا روی داده است.

شمسی کوپوز رییس فدراسیون صنایع غذایی و آشامیدنی گفت که دولت باید خود را روی مواد غذایی متمرکز کند. او گفت تنوع محصول در قفسه‌های فروشگاهی تقلیل پیدا کرده و روزهای سختی در انتظار شرکت‌های کوچک و متوسط تولیدی به علت افزایش قیمت مواد اولیه در پیش‌رو است و اگر برنامه‌ریزی درستی نباشد روزهای پردردسر در انتظار است.

تفنگچی عضو هیات‌مدیره فدراسیون مواد غذایی گفت نوسانات ارز مشکلات عرضه را به وجود آورد و مغازه‌داران در حدی محصول دریافت می‌کنند که قفسه خالی نماند.

عادل پلیستر رییس هیات‌مدیره صادر‌کنندگان مواد شیمیایی می‌گوید ۷۰ درصد مواد اولیه مورد استفاده وارداتی است و تحولات منفی اخیر روند دستیابی به مواد اولیه را مشکل کرده و عدم دسترسی به مواد اولیه باعث طولانی شدن روند تولید و تاخیر در تحویل سفارشات صادراتی است و این امر عامل ضرر صادر‌کنندگان است.

هم‌اکنون بعضی از مواد صنایع غذایی از خارج تامین می‌شود که با افزایش قیمت دلار و جابه‌جایی آن تامین سفارشات با مشکل مواجه شده و سفارشات چهار ماه معوق شده است و تامین سفارشات ممکن است تا ۹ ماه افزایش یابد.

اکسوز رییس انجمن صنایع ظروف شیشه‌ای می‌گوید قفسه‌های عرضه‌کنندگان کالا خالی است آن هم نه به دلیل فروش زیاد بلکه به علت عدم امکان خرید کالا و قرار دادن آن روی پیشخوان که خالی مانده است.

در حال حاضر نان ۲۵۰ گرمی ۲۵/۱ لیر یعنی ۳۲۵۰۰ ریال به فروش می‌رسد و در بعضی از نانوایی‌ها ۲۵/۲ لیر یعنی تقریبا ۷۰۰۰۰ ریال. این در حالی است که در ۲۵ هزار نانوایی ترکیه قریب به ۱۰۰ میلیون قطعه نان تولید می‌شود که ۷۵ درصد آن نان سفید و بقیه مشتقات هستند و‌ هالک اکمک که وابسته به شهرداری استانبول است امسال دو بار افزایش قیمت در یک سال داده است؛ یک بار ۳۳ درصد و بار دیگر ۲۵ درصد.

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 229140
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا