بحران سرمایه اجتماعی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق اعلام پزشکی قانونی بیشترین مرگ‌های خودخواسته با قرص برنج بوده که نسبت به سال قبل افزایش ۳۵ درصدی داشته است. بنابراین وضعیت آمارهای اعلامی از سوی مراکز رسمی نگران‌کننده عنوان شده است. به همین دلیل روانشناسان بر این باورند که شهروندان باید برای رهایی از بحران روانی به مراکز روانپزشکی مراجعه کنند، وگرنه اگر به همین منوال پیش رود یعنی آرامش و صلح در جامعه کاهش یابد سرمایه اجتماعی رو به افول می‌رود.

پیش‌شرط حفظ آرامش

در همین رابطه دکتر حسن موسوی‌چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درخصوص تبعات فقدان آرامش و صلح در جامعه به «جهان صنعت» گفت: لزوم تشکیل هر جامعه‌ای حفظ آرامش و صلح میان شهروندان است، چرا که آرامش در جامعه شاخه‌های مختلفی از جمله آرامش روانی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دارد. به نظرم هر شهروندی باید درخصوص این موارد آرامش خیال داشته باشد تا سرمایه اجتماعی آن جامعه زیاد شود. بنابراین اگر شهروندان نسبت به موضوعی نارضایتی داشته باشند، اعتماد عمومی آنها از جهات عمودی و افقی کاسته می‌شود. در نتیجه آن جامعه دچار بحران سرمایه اجتماعی می‌شود که امروزه با این بحران دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی افزود: البته طی دو سال اخیر با گسترش کرونا در ایران آرامش به طورکلی نابود شده است. چه‌بسا به دلیل فقدان انواع و اقسام آرامش مرگ‌های خودخواسته هم افزایش پیدا کرده است. همچنین بر اساس آمارهای ارائه‌شده توسط سازمان پزشکی قانونی، در نیمه نخست امسال، ۳۳۴ هزار و ۹۷ مصدوم نزاع برای انجام معاینات، بررسی صدمات و تعیین خسارت به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کرده‌اند. از این تعداد مراجعه‌کننده به دلیل نزاع در نیمه نخست امسال به پزشکی قانونی  ۲۲۵ هزار و ۴۲۱ نفر مرد و ۱۰۸ هزار و ۶۷۶ نفر زن بوده‌اند. آمار مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی یکی از بیشترین موارد ارجاعات به پزشکی قانونی بوده  و رقمی در حدود ۴۰ درصد کل معاینات ۶ ماهه ۱۴۰۰ و سالانه بیش از نیم میلیون مورد از ارجاعات سازمان را به خود اختصاص می‌دهد. هر چند آمارهای ناشی از نزاع و خشونت به این معنا نیست که این اتفاق در جامعه عمومیت دارد، ولی باید به آن به دید تهدید برای روابط اجتماعی بنگریم. برای شناختن اینکه چگونه از چنین چیزی رنج می‌بریم، باید بدانیم زیربناهای روابط سالم و مطلوبی که منتهی به چنین اتفاقاتی می‌شوند در جامعه ما چه نوع از ارتباطات هستند. برای شناختن چنین وضعیتی باید به ریخت‌شناسی جامعه ایرانی بپردازیم و ببینیم چرا به جای روابط مثبت و سالم شاهد نزاع و درگیری می‌شویم.

وی افزود: هر نزاع و دعوایی یک رخداد است و خبر از قصه‌های در‌هم‌تنیده زندگی انسان‌ها می‌دهد و برای کاستن از این اتفاقات باید به کمک روانشناسان و تحلیلگران روابط اجتماعی از این قصه‌ها سر در آورد. در یک نگاه کلی کثرت این حوادث خبر می‌دهد که میزان تفاهم و الزامات اجتماعی در جامعه ما چندان کارساز نبوده و اتفاقات دیگری در درون زندگی‌ها وجود دارد که نشان از حاد بودن زمینه‌های اولیه، تغییرات و بحران‌ها یا حاد بودن اتفاقات مورد نزاع است.

رییس انجمن مددکاران اظهار کرد: در هر صورت فقدان آرامش و آشتی در جامعه میزان آسیب‌های اجتماعی را افزایش و میزان اعتماد عمومی را کاهش می‌دهد. همین امر منجر به شیوع بحرانی به نام سقوط سرمایه اجتماعی می‌شود که به نظرم این سقوط در هر جامعه‌ای که رخ دهد خطرناک است. وضعیت فعلی آرامش در جامعه ما به یک مو بند است، بنابراین امیدوارم هر چه زودتر آرامش روانی و اقتصادی به جامعه بازگردد.

فقدان امنیت روانی

محمدرضا ایمانی روانشناس درخصوص پیش‌شرط‌های ایجاد آرامش و صلح در جامعه به «جهان صنعت» گفت: به نظرم اولین پیش‌شرط یک جامعه سالم امنیت روانی شهروندان است، زیرا با وجود امنیت، آسایش و آرامش می‌توان بستر فعالیت مردم را در هر زمینه‌ای اعم از سیاسی،‌ اقتصادی،‌ فرهنگی و اجتماعی فراهم کرد و به عبارتی دیگر توجه به امنیت روانی در همه بخش‌ها، مهم‌ترین مسوولیت مسوولان است.

 وی افزود: امنیت به معنای آرامش و نبود ترس در جامعه است. به نظرم زمانی امنیت در اجتماع تحقق پیدا می‌کند که همه مجموعه امنیت انسانی در آن جامعه محقق شده باشد. امنیت روانی، فردی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی، اقتصادی، سیاسی و حتی امنیت نظامی شامل امنیت انسانی است. بر این اساس نمی‌توان تنها امنیت اجتماعی را در امنیت اقتصادی، نظامی و یا روانی محدود و یا خلاصه کرد.

وی افزود: این موارد در حالی است که امروزه مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بی‌ثبات بودن وضعیت جامعه تامین نیازهای اولیه مردم را با مشکل و دشواری روبه‌رو کرده و به خاطر همین مسائل، حتی میزان جرم افزایش پیدا کرده است؛ یکی از مسائلی که فقر و مشکلات اقتصادی را ایجاد می‌کند، به صورت پایه‌ای در مسائل سیاسی، اجتماعی و اخلاقی است. به همین دلیل من بر این عقیده هستم که تلطیف فضای روانی جامعه، بدون توجه به نیازهای اولیه مردم شاید غیرممکن باشد. به طورکلی فقدان امنیت روانی سلامت جامعه را تهدید می‌کند و در عین حال با هدف قرار دادن شیرازه جامعه، نابودی و متلاشی شدن انسجام و یکپارچگی مردم را در پی دارد.

اخبار برگزیده
شناسه : 229192
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا