بازرگانی خارجی را از ترکیه بیاموزیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  برخی از نخبگان ایرانی در ماه‌های تازه‌سپری‌شده با هیجان برخاسته از ناسیونالیسم افراطی نسبت به گفتار و رفتار دولتمردان ترکیه واکنش‌های تند نشان داده و خواستار رفتارهای تیزتر از سوی نهادهای قدرت به ترکیه بوده‌اند. دستگاه دیپلماسی دولت پیشین و نیز دولت امروز ایران با دورنگری بیشتر و نیز با گنجاندن متغیرهای مهم در معادله مناسبات درازمدت تهران-آنکارا و با بردباری راه‌های غبارآلود شدن و واکنش‌های تنش‌زا را بستند.

دیروز وزیر امور خارجه دولت سیزدهم پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود تصریح کرد دو کشور درباره مسائل منطقه و جهان نقاط مشترک قابل اعتنایی دارند و یادآور شد رجب طیب‌اردوغان رییس دولت ترکیه به ایران می‌آید تا برخی قراردادهای بلند‌مدت آتی را منعقد کند. واقعیت این است که ترکیه در اقتصاد در دهه‌های تازه‌سپری‌شده با شتاب و ژرفا و گستردگی بیشتری از ایران پیشی گرفته و در برخی از مسائل اقتصادی بسیار جلوتر از ایران است. اگر ایرانیان به ویژه نهادهای قدرت بخواهند از مناسبات با آنکارا در بلند‌مدت سود قابل اعتنا و پایدار به ایران برسد باید بر چند مقوله مهم پیش‌برنده در اقتصاد ترکیه متمرکز شوند.

بدون چون و چرا باید قبول کرد بازرگانان ترکیه در دهه‌های تازه‌سپری‌شده برای تسخیر بازار کشورهای گوناگون از جمله بازار کشورهایی که آمادگی داشتند و هنوز دارند که از ایران کالا و خدمات فنی-مهندسی وارد کنند با دقت و سرعت و توانایی بالاتری عمل کرده‌اند. یکی از راه‌های بازشده برای این کامیابی در صادرات ترکیه مشارکت کامل دولت ترکیه با تجار و صادر‌کنندگان و شرکت‌های پیمانکاری ترکیه است. پیمانکاران ترکیه و نیز بازرگانان این کشور با استفاده از تشکل‌های بسیار نیرومند خود به طور مستمر و هدفمند با دولت همکاری دارند و دولت از این تشکل‌ها حمایت می‌کند و اصولا رقیب آنها نیست.

علاوه بر این دولت ترکیه راه‌های کفه دیگر بازرگانی خارجی یعنی واردات را به سود صادرات سبک نکرده و در مسیر واردات از هیچ شرکتی و کشوری سد و بند نمی‌گذارد. این‌گونه شده است که ترکیه در سکوی پرتاب قرار گرفته و یکی از کشورهای نوظهور نیرومند اقتصادی شده و اندازه اقتصادش را به جایی رسانده که در گروه کشورهای گروه ۲۰ قرار دارد. اگر سخنان وزیر امور خارجه رییسی درباره تفاهم بلند‌مدت سیاسی ایران و ترکیه از تعارف‌های دیپلماتیک عبور کرده و بنابر گسترش مناسبات است باید از ترکیه درس تجارت خارجی را بیاموزد و اینقدر بر بازرگانان ایرانی سختگیری نکند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 229433
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا