روس‌ها و احتمال غارت گاز ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:   پس از آنکه یک مقام صنفی در ایران گفت روس‌ها اجازه بهره‌برداری از ذخایر گازی ایران در دریای خزر را نمی‌دهند و البته با تکذیب مقام‌های وزارت نفت دولت سیزدهم رو‌به‌رو شد ذهن علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی گاز ایران درباره داستان انحصارگری روسیه نسبت به نفت ایران در این منطقه و اصولا دور نگه داشتن ایران از بازار گاز اروپا بارها و بارها شنیده و خوانده شده است.

حالا نیز یک رسانه عربی مدعی شده که در حالی که شرکت نفت خزر در شهریورماه امسال گزارش‌ها درباره «واگذاری ساختار گازی چالوس» به روسیه را تکذیب کرده بود، منابعی، روز دوشنبه ۲۴ آبان در گفت‌و‌گو با یک وب‌سایت اخبار نفتی، نهایی شدن قراردادی در این رابطه را تایید کردند. به گزارش وب‌سایت «اویل‌پرایس»، منابعی نزدیک به قرارداد ذیل «توافق ۲۰‌ساله میان ایران و روسیه» برای اکتشاف و توسعه میدان گازی چالوس گفته‌اند که این قرارداد «چند تریلیون دلاری» هفته گذشته میان دو کشور نهایی شده است. در این گزارش آمده است: «در حالی که پیش از این قرار بود شرکت نفت خزر (کپکو)، بیشترین سهم استخراج را برعهده داشته باشد، بر اساس توافق تازه، شرکت گازپروم روسیه و ترانس‌نفت، در مجموع ۴۰ درصد و شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) و شرکت بزرگ چینی سی‌ان‌او‌او‌سی در مجموع ۲۵ درصد و شرکت ملی نفت خزر، تنها ۲۵ درصد سهم استخراج را انجام خواهند داد.»

واقعیت این است که این خبر و یا گزارش با وجودی که از سوی غربی‌ها منتشر شده و باید درباره آن با احتیاط داوری کرد اما ذهنیت ایرانی‌ها را می‌تواند تحت تاثیر منفی قرار دهد. تجربه تاریخی مناسبات ایران و روسیه تزاری و نیز روسیه پوتینی و حتی روسیه لنینی جوری بوده و هست که شهروندان ایرانی به اهداف این کشور با تردید نگاه می‌کنند. با توجه به اهمیت موضوع یادشده در این گزارش بهتر است خبرها و گزارش‌های دقیق در این باره از سوی مقام‌های سیاسی و وزارت نفت به شهروندان داده شود تا تردید و نااطمینانی گسترده‌ای که نسبت به تاراج گاز ایران و حبس شدن این منبع عظیم درآمد ارزی در ایران شده و بسیاری نیز بازی‌های پیچیده روسیه را در این زمینه پذیرفته‌اند ریشه ندواند. قبول کنیم که ایران در بهره‌برداری از ذخایر گازی خود ناتوان عمل کرده و در دهه‌های تازه‌سپری‌شده، این ثروت ملی هدر رفته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 229619
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا