وضعیت قرمز در بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:   تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که سیاست‌های دولت و رویکرد وزارت اقتصاد به ویژه طی هفته‌های اخیر، اندک اعتماد سرمایه‌گذاران این بازار را نیز از میان برده است. بر این اساس گفته می‌شود حتی در صورت بازگشت دولت از سیاست‌های اشتباه خود در حوزه قیمت‌گذاری دستوری و عرضه اوراق، این اعتماد از‌دست‌رفته به سرعت قابل بازیابی نخواهد بود. بدین ترتیب روز گذشته نیز شاخص‌های بازار سرمایه به عقب‌نشینی ادامه دادند تا یک روز منفی دیگر را برای سهامداران رقم بزنند.

روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه هفت هزار و ۷۱۶ پله، معادل ۵۴/۰ درصد پایین رفت تا در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۸ هزار و ۵۸۹ واحد و آستانه سقوط به کانال ۳/۱ میلیون واحدی قرار گیرد. شاخص هم‌وزن نیز که این روزها هم‌مسیر با شاخص کل بورس حرکت می‌کند و مدت‌هاست به کانال ۳۰۰ هزار واحدی سقوط کرده، ۹۲۹ واحد معادل ۲۴/۰ درصد عقب‌نشینی کرد و به رقم ۳۸۳ هزار و ۹۴۵ واحد رسید. در این میان شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل ۵۹/۰، ۳۹/۰ و ۷۴/۰ درصد کاهش یافتند. روز گذشته در بورس اوراق بهادار تهران پاکشو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشت اما نتوانست حریف سقوط سنگین فارس و نمادهای دیگری نظیر شپدیس، شستا، فولاد، فملی و پترول شود. گفتنی است در این روز بورس شاهد چهار هزار و ۵۷۳ میلیارد تومان معامله بود. روز گذشته همچنین نمادهای بورس، شستا، کالا، انرژی ۳، برکت، فسبزوار و وبملت به عنوان پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی ثبت شدند. فرابورس هم روز گذشته روندی کاهشی را پشت سر گذاشت و شاخص این بازار ۳۴ واحد دیگر در کانال ۲۰ هزار واحدی عقب نشست. در این بازار نمادهای سمگا، وهور و کوثر بیشترین تاثیر مثبت روی نمادهای زاگرس، بپاس، هرمز و مارون بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. فرابورس روز گذشته شاهد معاملاتی به ارزش ۱۰ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان بود. گفتنی است در این روز وهامون، توسن، فجهان، مدیریت، گدنا و کرمان پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند.

خروج شتابان نقدینگی

بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای آبان ماه تا روز گذشته بازار سرمایه طی ۱۸ روز معاملاتی، تنها سه روز شاهد ورود پول حقیقی بوده و ۱۵ روز دیگر را با خروج جدی نقدینگی سهامداران حقیقی سپری کرده است. بدین ترتیب طی مدت مورد بررسی بالغ بر شش هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بازار سرمایه رخ داده و تنها ۶۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شده است. بر این اساس وزنه گردش نقدینگی در بازار سرمایه از ابتدای آبان ماه به سمت فرار سرمایه حقیقی‌ها از بازار سنگینی کرده که نشان از ترس سرمایه‌گذاران و افزایش نگرانی‌ها نسبت به آینده فعالیت در بازار سرمایه است. طی این مدت حقیقی‌ها بیشترین نقش را در سمت فروش ایفا کرده‌اند. با این حال اما در بخش خرید نیز عملکرد حقیقی‌ها موثرتر و پررنگ‌تر از حقوقی‌ها بوده است. طی هفته اخیر حقیقی‌ها بخشی از نقدینگی خود را از اوراق و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز خارج کرده‌اند. این روند نشان می‌دهد نگرانی سرمایه‌گذاران از فعالیت در بازار سرمایه شدت گرفته است.

روند نزولی ارزش معاملات خرد

بررسی روند معاملات بازار سرمایه نشان می‌دهد ارزش معاملات خرد مسیر نزولی خود را از روزهای پایانی مهرماه آغاز کرده است. اگر در هفته سوم آبان ماه با اندک جهشی در ارزش معاملات خرد مواجه بوده‌ایم اما این روند نیز در قالب مقطعی کوتاه پشت سر گذاشته شده و ارزش معاملات خرد مجددا به ورند نزولی بازگشته است. اوج ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در آبان ماه مربوط به شانزدهم آبان و معادل هفت هزار و ۳۶۳ میلیارد تومان بوده است! این رقم نه تنها با ارزش معاملات خرد بازار در روزهای پررونق سال گذشته بازار سرمایه قابل مقایسه نیست بلکه به ویژه به دلیل عدم تکرار، با هفته‌های مثبت سه‌ماهه خرداد، تیر و مرداد سال جاری نیز برابری نمی‌کند. سراشیبی معاملات بازار سرمایه در نهایت ارزش دادوستدها را به رقم چهار هزار و ۳۰۳ میلیارد تومان رسانده و زنگ خطر بازار را به صدا درآورده است.

بیم و امید در بازار سرمایه

بر اساس آمارهای رسمی، دولت توانسته است در شش‌ماهه نخست امسال ۱۳۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی کسب کند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵/۶۲ درصد افزایش داشته است. با این حال اما این رقم نیز نتوانسته دولت را از کسری بودجه هنگفت ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی برهاند و کفاف هزینه‌های دولت را نداده است. بر این اساس دولت به روند عرضه اوراق بدهی شدت بخشیده و از این طریق تامین مالی کرده است. فشار فروش اوراق در معاملات ثانویه و عرضه اوراق جدید از ابتدای دولت سیزدهم بازار سرمایه را در منگنه قرار داده و موجب کوچ اجباری نقدینگی از سهام به سمت اوراق شده است. به ویژه آنکه دولت طی این مدت بر جذابیت بهره اوراق افزوده است. در این میان همچنین رفتارها و گفتارهای ضد و نقیض دولتمردان در حوزه اقتصادی، معامله‌گران بازار سرمایه را دچار سردرگمی کرده است. همچنین خلف‌وعده‌ها از شعارهای اعلامی و بازگشت از سیاست حذف قیمت‌گذاری دستوری طی هفته اخیر ضربه نهایی را به اعتماد بازیگران بازار سرمایه وارد آورده است. با این حال اما سیاستگذاران در کلام همواره بر حمایت از بازار سرمایه تاکید کرده‌اند اما مشخض نیست این شعارها چه زمانی به عمل تبدیل خواهد شد و بازار سرمایه را از وضعیت کنونی نجات خواهد داد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 229672
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا