از مخالفت با سامسونگ و ال‌جی تا پرچمداری برند دوو

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اذعان تولیدکنندگان لوازم‌خانگی به این واقعیت که دوو تنها یک لوگو اجاره‌ای است اگرچه برای مصرف‌کنندگان خوشایند است و این تصور را برای آنها ایجاد می‌کند که در حال خرید یک برند خارجی هستند اما از آنجا تامل‌برانگیز است که همین تولیدکنندگانی که ادعا می‌کنند توانایی تامین تمام نیازهای بازار ایران را دارند، به خوبی می‌دانند که مصرف‌کننده، کالای خارجی را به کالای ایرانی ترجیح می‌دهد چرا که تجربه برای آنها ثابت کرده در موارد مشابه، این محصولات به لحاظ کیفیت، ارزش پولی که بابت آنها پرداخت می‌شوند را دارند. اما برند ایرانی که در حال حاضر به لحاظ قیمتی تفاوت چندانی هم با برند خارجی نمی‌کند، هنوز نتوانسته کیفیت قابل قبول مصرف‌کنندگان را تامین کند.

تولیدکننده ایرانی با مردم صادق باشد

در این راستا اگرچه نیاز به فرهنگ‌سازی هم وجود دارد، اما آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، این است که تولیدکننده ایرانی با مردم صادق باشد و به عناوین مختلف به آنها دروغ نگوید. این در حالی است که در سال‌های گذشته تولیدکنندگان لوازم‌خانگی چندان با مردم روراست نبوده‌اند و همین رویه و رویکرد ناصواب منجر شده حتی موفقیت‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شکل‌گرفته در برخی محصولات نیز برای مصرف‌کننده نادیده انگاشته شود.

داستان دوو نیز یکی از همین عدم روراستی‌ها است که زوایای پنهان آن حالا برای همه پدیدار شده است. این موضوع از آنجایی که هیچ‌گاه به صورت شفاف به مردم اعلام نشده بود، حالا باعث کاهش هرچه بیشتر اعتماد مردم به لوازم‌خانگی ایرانی شده است. البته در این میان نمی‌توان از اقدامات اخیر برخی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی نیز چشم‌پوشی کرد. تولیدکنندگانی که با ادعای خودکفایی در تولید لوازم‌خانگی به مقام معظم رهبری نامه نوشتند و درخواست تداوم ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی را خواستار شدند و درست بعد از چند روز اقدام به افزایش قیمت قابل توجه کالاهای تولیدی خود کردند. در همین راستا رهبر انقلاب به تازگی اعلام کردند: وقتی می‌گوییم واردات ممنوع، نباید قیمت محصولات داخلی را افزایش داد. مقام معظم رهبری اظهار کردند: وقتی جلوی واردات گرفته می‌شود، بنگاه داخلی نیز وظایفی دارد و نباید با استفاده از این موقعیت، قیمت‌ها را افزایش یا کیفیت محصول را کاهش دهد. به گفته ایشان،  شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی که الان یک درصد است، باید حتما افزایش یابد و در طول سه تا چهار سال حداقل به پنج درصد برسد.

جالب اینجاست گروه انتخاب الکترونیک که خود یکی از مدافعان ممنوعیت ورود کالا از کره‌جنوبی به بازار ایران بود، خود زیر پرچم کشور کره‌جنوبی پنهان شده و کالایی را که ۷۰ درصد آن توسط پیمانکاران ایرانی تولید می‌شود را به نام یک برند کره‌ای به بازار عرضه می‌کند.

جمع‌آوری تبلیغات دوو

درست همینجاست که اظهارنظر برخی کارشناسان در مورد عملکرد برخی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی رنگ و بوی حقیقی به خود می‌گیرد. بر اساس آنچه کارشناسان اعلام می‌کردند، گروه انتخاب اگرچه در یک خط تولید مشخص، برندهای دوو و اسنوا را تولید می‌کند، اما مدعی این است که اسنوا تولید داخل و دوو کالایی خارجی است. همان‌طور که در بیلبوردهای تبلیغاتی این برند نیز با این جمله روبه‌رو می‌شدیم: پیام دوو از کره‌جنوبی، بودیم، خواهیم ماند.

اتفاق جالبی که در این خصوص افتاده اما این است که گروه صنعتی انتخاب از هفته گذشته و پس از زیرذره‌بین قرار گرفتن نام دوو، تا اطلاع ثانوی جمع‌آوری تبلیغات دوو و استفاده از آگهی‌‌های اسنوا را در دستور کار قرار داده تا شاید بدین شکل آب‌ها‌ از آسیاب بیفتد.

پس از درخواست تعدادی از نماینده‌های مجلس و رسانه‌ها از وزارت صمت برای ورود به این ماجرا و تعیین‌تکلیف فعالیت دوو در ایران، از میانه هفته جاری گروه صنعتی انتخاب در حال جمع‌آوری تبلیغات دوو از سطح شهر و استفاده از آگهی‌های برند اسنوا به جای آن است. به نظر می‌رسد مدیران این شرکت در اجرای استراتژی تبلیغاتی خود برای برندسازی دوو بسیار شتابزده عمل کرده و حالا مجبور به تغییر برنامه خود شده‌اند. این در حالی است که به نظر می‌رسد به‌محض اینکه آب‌ها از آسیاب بیفتند تبلیغات گسترده دوو از سرگرفته خواهد شد.

سوءاستفاده از بازار خالی از برندهای خارجی

در حال حاضر بسیاری از شهروندانی که در جریان ورشکستگی و انتقال امتیاز این برند به شرکت وینیا قرار نگرفته‌اند، همچنان بر این تصورند محصولاتی که با نشان دوو در بازار عرضه می‌شود را کره‌جنوبی روانه بازار می‌کند. اما گذشته از اینکه اکنون دوو در خط تولید کدام شرکت تولید می‌شود و اصلا وجود خارجی دارد یا خیر، باید این پرسش را مطرح کرد که چرا پس از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تمدید ممنوعیت لوازم‌خانگی به کشور، گروه صنعتی انتخاب تمرکز خود را روی تبلیغ برند دوو گذاشت؟

این در حالی است که انتظار می‌رفت پس از قطعیت ممنوعیت واردات، این تولیدکننده استراتژی‌ جدیدی برای برجسته‌کردن همان برند اسنوا و یکه‌تازی آن در پیش بگیرد. اما با توجه به تاریخچه‌ای که شرکت دوو در کره‌جنوبی دارد، به نظر می‌رسد «انتخاب» فرصت را غنیمت شمرده تا با خالی‌شدن بازار از برندهای خارجی، مصرف‌کنندگان را به سمت تنها برند کره‌ای‌نما، اما جعلی بازار سوق دهد. تا اینکه در نشست خبری که از سوی این گروه برگزار شد، حقایقی برای پاسخ به سوال خبرنگاران افشا شد که گروه انتخاب را بار دیگر زیر سوال برد.

در بازار کره‌جنوبی، تولیدی توسط برند حذف شده دوو الکترونیکس وجود ندارد

برندی که تا دیروز ادعای خودکفایی و انتقال تکنولوژی از کره را داشت، به یکباره در نشست خبری و در مواجهه با سوال خبرنگاران تغییر موضع داد و در این راستا مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب گفت: از ۱۲ سال قبل تاکنون نشان تجاری دوو کره‌جنوبی را اجاره کرده‌ایم که با انقضای دوره اجاره به تناوب توسط این گروه تمدید می‌شود. در واکنش به این اظهارنظر، محمد دلاری مجری صدا‌و‌سیما اعلام کرد: «کالایشان ایرانی است اما اسم کره‌ای «دوو» را برایش زده‌اند. در حالی که در بازار کره‌جنوبی، برندی به نام «دوو» وجود ندارد. در واقع رفته‌اند پول داده‌اند به شرکتی در آمریکای جنوبی که اسم «دوو» را بتوانند روی محصولات ایرانی خود بزنند.»

در این راستا در فضای مجازی نیز انتقادات زیادی نسبت به عملکرد گروه انتخاب مطرح شد و در نهایت مسوولان، کارشناسان و مردم خواستار روشن شدن این موضوع از سوی دستگاه‌های مربوطه شدند. در این راستا انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با تاکید بر اینکه لوازم‌خانگی تولید داخل که با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند، فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند خارجی هستند، تاکید کرد که فروش این کالاها، از جمله انواع برندهای کره‌ای، مصداق تقلب است.

با این حال اما همچنان ابهاماتی نیز در این خصوص وجود دارد. نخست اینکه با توجه به اطلاعیه اخیر انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، به نظر می‌رسد وزارت صمت باید در این رابطه تعیین‌تکلیف کند که همچنان امکان استفاده از نام یک برند خارجی برای کالاهایی که بیش از ۷۰ درصد آنها در داخل تولید می‌شود وجود دارد یا خیر. موضوع دوم هم اخباری است که از توقف تولید لوازم‌خانگی در شرکت کره‌ای اصلی شنیده می‌شود و لازم است در این رابطه هم روشنگری شود. همچنین لازم است درباره سیاست‌های تولیدکنندگان و وزارت صمت در رابطه با گسترش و نفوذ برندهای ایرانی در مقابل استفاده از این برند کره‌ای، توضیحاتی ارائه شود.

انتقاد از آدرس‌های غلط

انتقاد از سیاست‌های گروه صنعتی انتخاب و صحبت‌هایی که توسط این رسانه در رابطه با انحصارطلبی این گروه برای افزایش سهم خود در بازار بیان شد، اگرچه به مذاق این گروه خوش نیامد اما افشای پشت پرده برند دوو این واقعیت را به همگان اثبات کرد که این گروه صنعتی در مواجهه با مشتریان خود چندان صادق نبوده و آنچه همواره مورد انتقاد این رسانه قرار دارد، همین آدرس‌های غلطی است که به مردم داده می‌شود. در واقع موفقیت و پیشرفت تولیدکنندگان لوازم‌خانگی چیزی نیست که رسانه‌ها با آن مخالف باشند اما نگرانی آنها از این بابت است که برخی فعالان اقتصادی برای دستیابی به سود بیشتر، از ناآگاهی مصرف‌کننده سوءاستفاده کنند. در این راستا نیز به نظر می‌رسد که مسوولان دستگاه‌های مرتبط باید هرچه زودتر وارد عمل شوند تا به این وسیله اعتماد مردم به تولیدکننده داخلی و دولت از این کمتر نشود.

گفتنی است دو سال پیش و با تشدید تحریم‌های آمریکا دو شرکت کره‌ای ال‌جی و سامسونگ که در صنعت لوازم‌خانگی سرمایه‌گذاری کرده بودند، ایران را ترک کردند. در حال حاضر برند این دو شرکت در ایران به جی پلاس و سام تغییر کرده و قطعات آنها از کشورهای دیگری به جز کره به ایران وارد می‌شود. بنابراین کالاهای برند ال‌جی و سامسونگ موجود در بازار به صورت قاچاق وارد می‌شوند و گارانتی ندارند. اما میانه شهریور ماه دوباره بحث واردات لوازم‌خانگی کره‌ای ال‌جی و سامسونگ به جای بدهی‌های کره به ایران در رسانه‌های مختلف مطرح شد که در نهایت دفتر رییس‌جمهوری طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرد که بر اساس دستور مقام معظم رهبری، واردات لوازم‌خانگی به کشور همچنان ممنوع است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 229942
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا