ریسک سرمایه‌گذاری در ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق گزارش‌های رسمی کماکان در فصل اول سال جاری نرخ تشکیل سرمایه معادل منفی ۵/۳ درصد بوده است.اگر نرخ تورم با همین سرعت ادامه یابد  برای معیشت خانوار و کل جامعه خطرناک خواهد بود.

به دلیل نپذیرفتن اف‌ای‌تی‌اف هزینه مبادله در کشور بالا رفته است. یعنی ۱۷ درصد هزینه بیشتری پرداخت کرده‌ایم.

دولت درآمد ارزی چندانی از محل فروش نفت ندارد و مجبور است ارز ترجیحی کالاهای اساسی را تامین کند، چاره‌ای جز استقراض از بانک مرکزی ندارد و همین موضوع باعث افزایش پایه پولی می‌شود.

با این وضع اعطای یارانه، دولت اگر گنج قارون هم داشته باشد بعد از مدتی ته می‌کشد.تورم ایران شش برابر تورم عراق، ۹/۴ برابر تورم پاکستان و ۲/۲ برابر تورم ترکیه است.افت ۸/۶ واحدی شاخص تولید صنعتی ایران طی یک ماه مهر از کاهش تقاضا و افت موجودی مواد اولیه حکایت می‌کند.

شاید یارانه انرژی در ابتدای امر بتواند رضایت گسترده افراد در جامعه را به همراه داشته باشد، اما به مرور زمان چیزی جز تضعیف اقتصاد و افزایش نابرابری‌ها را به دنبال نخواهد داشت.

در چند سال گذشته از سوی اتاق تهران برای  تاسیس صندوق مالی بخش‌خصوصی ایران در خارج از کشور، اقدام‌هایی  صورت گرفت اما به دلیل تشدید تحریم‌ها به نتیجه نرسید.

به دلیل تحریم‌ها، بانک‌های خارجی تن به همکاری با بانک‌های ایرانی نمی‌دهند.اکنون مساله روز، بحران انرژی و مساله صنایع کشور در این دوران است.ایران تنها کشور در دنیاست که سال ۲۰۱۹ را با رشد منفی سپری کرد.

اتاق تهران طی نشست‌هایی که با برخی از سرمایه‌گذاران افغان داشته، تلاش کرد زمینه ورود آنان به بازار و صنعت ایران را فراهم کند و در مرحله نخست، حدود ۴۰ سرمایه‌گذار افغان شناسایی شده‌ و مذاکره با آنان را آغاز کردیم. اما به دلیل سخت‌گیری دولت ایران در اعطای ویزا به این سرمایه‌گذاران، متاسفانه نیمی از آن ۴۰ سرمایه‌گذار افغان ترجیح دادند از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف شوند و به دیگر کشورها بروند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 230131
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا