تولید بیش از ۱۶۷ هزار تن کاتد مس در کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  برپایه آمارهای شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور، ۲۴ هزار و ۴۶۱ تن از مجموع کاتد مس تولیدی مربوط به عملکرد مهر ماه کارخانه‌های پالایشگاه و لیچینگ مجتمع مس سرچشمه و میدوک است که در مقایسه با مهر ۹۹ رشد هفت درصدی ثبت کرد.


کاتد مس به عنوان مواد خام اولیه برای تولید محصولاتی با مس که خلوص بالا دارند و برای آلیاژ مس، کاربرد دارد.  از کاتد مسی برای ساخت آلیاژهایی مانند برنج، برنز و فولاد آلیاژی استفاده می‌شود و علاوه بر اینکه در صنایع سیم، کابل و ترانسفورماتور کاربرد وسیعی دارد،  در حمل و نقل، وسایل برقی و ماشین‌آلات، تجهیزات دفاعی و ساخت و ساز به مصرف می‌رسد.

تولید بیش از ۲۰۸ هزار تن آند مس

آمارهای مورد بررسی در هفت ماهه ابتدایی امسال حاکی از تولید ۲۰۸ هزار و ۵۰۹ تن مس آند در کارخانجات ذوب سرچشمه و خاتون‌آباد است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲ درصد افزایش داشته است.

مس آند تولیدی این واحدها در مهرماه  به رقم ۲۹ هزار و ۷۲۵ تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال ۹۹ افزایش ۱۶ درصدی نشان می‌دهد.

تولید ۷۱۲ هزار تن کنسانتره مس 

بررسی عملکرد واحدها تغلیظ مس میدوک، سونگون، مس سرچشمه، چهل کوره، مزرعه و واحد ۵۰۰ تنی در هفت ماهه ابتدایی امسال همچنین حاکی از تولید ۷۱۲ هزار و ۶۸۵ تن کنسانتره مس است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ یک درصد افزایش داشته است.

همچنین مهرماه امسال جمع میزان کنسانتره مس تولیدی واحدهای یاد شده رقم ۱۱۱ هزار و ۶۰ تن را نشان می‌دهد که در مقایسه با ماه مشابه پارسال با رشد چهار درصدی همراه بوده است.

پیشتر مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران با اعلام سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلاری در حوزه توسعه صنعت مس کشور گفت: جریان توسعه در صنعت مس ایران متناسب با تغییر و تحولات در حوزه انرژی و افزایش سهم فلز استراتژیک مس در انرژی و صنایع پاک دنیا است.

مجموع معادن مس در کشور ۲۲۵ معدن است که ۱۴۸ فقره آن فعال بوده و ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت استخراج در سال دارد.

با کشف ذخیره بیش از ۱.۵ میلیارد تنی مس در دو سال گذشته، ایران اکنون رتبه هفتم از نظر ذخایر مس را در سطح جهان داراست و در تلاش است تا در سال ۱۴۰۰ این رتبه را یک پله بالاتر ارتقا دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 230202
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا