شرکت ملی نفت به‌دنبال موقعیت‌های برد-برد در بخش سرمایه‌گذاری است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در نشست تکریم مدیر پیشین و معارفه مدیر جدید سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار این شرکت، گفت: از تلاش‌های خانم منصوریان در مدت تصدی این سمت قدردانی می‌کنم و در مورد آقای کردزنگنه هم باید اشاره کنم ایشان فردی آشنا به صنعت نفت، مسائل مالی و اقتصادی هستند که ارتباطات خوبی نیز در بخش‌های مرتبط مانند بانک مرکزی دارند.

وی افزود: از آقای کردزنگنه می‌خواهم بدنه کارشناسی و دپارتمان سرمایه‌گذاری را در آن مدیریت تقویت کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: ایجاد ساختار مدیریت سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار در شرکت ملی نفت اقدام خوبی بود که در گذشته انجام شد و به‌عنوان یک ضرورت باید به حداکثر اثربخشی برسد.

خجسته‌مهر به اینکه فعالیت‌های نفت هم سرمایه‌بر است و هم درآمدزا که درآمدزا بودن فعالیت‌ها به‌شدت به سرمایه‌گذاری وابسته است، تصریح کرد: در دو دهه گذشته شرایط داخلی و محدودیت‌های بین‌المللی سبب شداز مسئله سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی تا حدی غافل شویم و تا حدودی نیز در کشور دیر به این مسئله مهم پرداخته شد.

وی ادامه داد: با مطرح شدن بحث اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری برخی بنگاه‌ها و برون‌سپاری فعالیت‌ها، رویه بخش سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی کمی تغییر کرد و در این مسیر متأسفانه برخی واگذاری‌ها ذیل اصل ۴۴ به‌صورت ناقص اجرا شد که مستقیماً مانعی برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در ادامه به‌تدریج کشور وارد شرایط پیشرفته‌تری شد و به سمت تأمین منابع مالی با شیوه‌ها و اسامی مختلف مانند فاینانس، انتشار اوراق، قراردادهای بیع متقابل و… حرکت کردیم که هدف این سرمایه‌گذاری‌ها، بهبود کسب‌وکار بود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه دلایل عدم توفیق در زمینه تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری را نباید تنها به مسائل داخلی ربط داد، بلکه زمینه‌های بین‌المللی نیز در این بخش اثرات منفی گذاشته بود، افزود: طرح‌های نفتی عمدتاً جذاب و سودآورند و حتی مواقعی که قیمت نفت کاهش می‌یابد نیز در بخش بالادستی و به‌ویژه در برخی میدان‌ها و طرح‌ها برای سرمایه‌گذاران جذابیت وجود دارد.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در شرایط فعلی باید رویکردهای متنوعی را مدنظر قرار دهد، گفت: نفت در چند سال آینده مأموریت‌های مهمی پیش رو دارد و در این زمینه لازم است مدیریت امور سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار با دیگر بخش‌ها از جمله مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی، معاونت توسعه و مهندسی، امور مالی و امور بین‌الملل همراه و در مسیر هم‌افزایی حرکت کنند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه زمانی که نمی‌توانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی به‌طور کامل استفاده کنیم باید درآمدهای داخلی خود را به حداکثر برسانیم، گفت: این درست نیست که شرکت ملی نفت برای دیگران درآمدزایی کند، اما برای خودش عایدینداشته باشد؛ خوشبختانه در مدت اخیر نیز در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصمیم‌های خوبی گرفته شده است که به تکمیل زنجیره ارزش کمک می‌کند.

خجسته‌مهر افزود: از منابع داخلی برای توسعه طرح‌ها استفاده می‌شود که این یک نوع استقراض است و شرکت باید بتواند سهم خود از محل فروش نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی طرح‌ها کامل اجرا نشده است و زنجیره طرح‌های بالادستی باید ترسیم شود تا هدف سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد محقق شود، گفت: باید نقدینگی را احراز کرد؛ یکی از مشکلات این است که شرکت ملی نفت درآمد دارد، اما نقدینگی ندارد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه اقتصاد نفت باید مردمی باشد، گفت: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بین مردم نیز وجود دارد و علاوه بر اینکه سبد سرمایه‌گذاری خارجی محفوظ است باید از ظرفیت‌های مردمی نیز استفاده کرد.

خجسته‌مهر افزود: وقتی می‌گوییم باید قراردادها را بهبود و قدرت چانه‌زنی و جذابیت طرح‌ها را افزایش دهیم لزوماً به معنای تغییر ماهیتی در روش‌های گذشته نیست، بلکه به‌دنبال بهبود و ایجاد موقعیت‌های برد-برد هستیم.

وی افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی باید ارتقا یابد و در این زمینه اقدام‌های جدی را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه باید زمینه سرمایه‌گذاری بخش پایین‌دست در بالادست را فراهم کنیم، گفت: وقتی نفت، خوراک آن بخش را تأمین می‌کند بخش پایین‌دست نیز می‌تواند در بخش توسعه که جذابیت‌های مناسبی هم دارد حضور یابد.

خجسته‌مهر افزود: برای اینکه کارهای مهم را به سرانجام برسانیم نیاز به قالب و ساختار مناسب داریم و از آن مهم‌تر، فردی است که قرار است در آن ساختار کار کند. باید به‌دنبال افراد کارآمد و دارای دیدگاه‌های متعالی باشیم.

وی ادامه داد: شاخص‌های مدیریت ریسک در شرکت ملی نفت باید تدوین و ریسک‌های شرکت شناسایی و محاسبه شود تا در اقدام‌های آتی ریسک زیادی متوجه شرکت نفت نباشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 230289
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا