چگونه می توان قیمت دلار را تعدیل کرد؟

جهان صنعت نیوز| عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید دولت با در نظر گرفتن دو شرط می تواند روند کاهشی نرخ دلار تا ۱۱ هزار تومان را رقم بزند.

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ، در واکنش به کاهش نرخ دلار در هفته اخیر، گفت: در تمام دولت ها نرخ دلار ۳ تا ۴ برابر افزایش پیدا کرده است، با این حساب اگر افزایش نرخ دلار را ۳ برابر در نظر بگیریم در پایان دولت دوازدهم، قیمت واقعی دلار باید بین ۹ تا ۱۰ هزار تومان باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور قیمت دلار نباید از ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان تجاوز پیدا کند و اگر شاهد افزایش نرخ دلار و نرخ بالاتر هستیم به دلیل تاثیر فضای روانی بر بازار است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی عنوان کرد: در این بین افزایش نرخ دلار تاثیر مستقیم بر گرانی سایر کالا دارد در عین حال با کاهش قیمت دلار ارزانی در بازار ایجاد نمی شود که علت این امر به ضعف نظارتی دولت و رانت ها بر می گردد.

وی اظهار داشت: در مجموع نرخ دلار نهایت باید ۱۱ هزار تومان باشد و با شرایطی از جمله مدیریت صحیح بازار ارز و کنترل نرخ دلار می توان به این رقم رسید.

لاهوتی در ادامه، بیان داشت: در شرایطی که سرمایه دار بازار مطمئن و قابل اعتمادی برای سرمایه گذاری نداشته باشد، برای حفظ ارزش سرمایه خود و حتی افزایش آن به سمت بازارهای کاذب و سودآور می رود.

دخالت دولت در بازار ارز معادلات را پیچیده تر می کند

این نماینده مجلس گفت: سال گذشته شاهد سرازیر شدن نقدینگی مردم به بازارهای سکه، طلا و ارز بودیم و همین امر باعث افزایش قیمت دلار در بازار شد، سرمایه دار با ورود به این بازار توانست ضمن حفظ سرمایه خود، افزایش نقدینگی خود را رقم بزند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه دولت باید نقدینگی جامعه را کنترل کند، اظهار داشت: ضمن کنترل نقدینگی، دولت باید دست از دخالت در بازار بردارد، هر گونه مداخله دولت فضای اقتصادی را پیچیده تر می کند، دولت باید اجازه دهد که تعادل بین عرضه و تقاضا، نرخ واقعی دلار در بازار را تعیین کند.

اخبار برگزیده
شناسه : 23038
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا