مجلس و وعده‌هایی که فراموش شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  درباره جزئیات این طرح و اینکه چرا مثلا به خرگوش، گربه و… پرداختند حرف بسیار است اما موضوع این گزارش چیز دیگری است. اینکه چرا وکلای ملت به جای پیگیری خواست و مطالبات مردم به فکر صیانت از آنها هستند.نیازی به گفتن نیست که اوضاع معیشت مردم و تنگناهای اقتصادی اکنون اولین و اصلی‌ترین اولویت جامعه است و هیچ خواست جدی‌تری از آن وجود ندارد. نمایندگان مجلس یازدهم نیز اتفاقا با همین شعار وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شده و به بهارستان رسیدند. اکنون اما به نظر می‌رسد که همه آن حرف‌ها را فراموش کرده و به راه پر از حاشیه خود می‌روند.

عدم پختگی

همین هم عامل افزایش انتقادات از آنها شده است. غلامعلی رجایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از چهره‌های نزدیک به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» به همین موضوع می‌پردازد. او عدم‌پختگی مجلس را اصلی‌ترین عامل این وضعیت می‌داند و می‌گوید: « این مجلس به دلیل عدم سابقه، از پختگی لازم برخوردار نیست. به این ترتیب قدری طول می‌کشد تا در این جایگاه به نحو موثر و مطلوب عمل کند. البته این زمانی که از شروع به کار مجلس گذشته به نظر من کافی است که از آزمون و خطا خارج شوند.»

وی با تاکید بر اینکه «نیازی به اثبات و استدلال ندارد که الان مساله کشور مساله معیشت است» گفت: «دهک‌های مختلف مرتبط به زیر خط فقر اضافه می‌شوند و به نظر من مجلس نباید جز این به موضوع دیگری بپردازد.»

رجایی گفت: «مجلس به گمان من باید در جهت رفاه و آسایش بیشتر مردم اقدام کند و از این راه دو نتیجه بگیرد. اول اینکه با این کار هم خود را تثبیت می‌کند و مردم احساس می‌کنند که در انتخاب به خطا نرفته‌اند و هم اینکه اعتماد اجتماعی را برمی‌گرداند. واقعیت این است که وقتی مردم ببینند نمایندگان دنبال مسائلی هستند که مطابق خواسته آنها نیست، طبیعتا زده می‌شوند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره عواقب رویه فعلی مجلس نیز گفت: «حتما عواقبی دارد مثل اینکه از صندوق‌های رای فاصله می‌گیرند کما اینکه در انتخابات اخیر دیدیم. به نظر من مجلس الان توسط مردم امتحان می‌شود. مردم ما افرادی هستند که گاهی با تاخیر تصمیم می‌گیرند این کار را سخت و مشکل می‌کند.»

وی خاطر نشان کرد: «ما الان در مجلس نه لاریجانی داریم، نه علی مطهری و باهنر. اینها وزنه‌هایی بودند که می‌توانستند بار مجلس را بکشند. الان اما مجلس خالی از اینهاست. قالیباف که رییس قوه شده هم تجربه کافی را ندارد. شانس دیگری که مجلس از دست داده این است که دولت نتواست لوایح مناسب را در اختیار بگذارد تا آن را چکش‌کاری کرده و به قوه مجریه بفرستد. این همه ناشی از آن است که دولت تازه‌کار است و وزرای حوزه اقتصادی تجربه کافی ندارند.»

رجایی گفت: «بنابراین باید با نگرانی منتظر گذر زمان بود تا ببینیم که در ماه‌های آینده و تا پایان سال و ارائه بودجه مجلس چه کنشی از خود نشان می‌دهد. به نظر من جلسات بررسی بودجه و تصویب آن محک خوبی برای هم دولت و هم مجلس است. مردم در حال رصد مجلس و منتظر خروجی و نتیجه منطبق با شعارهای آن هستند.»

به ترتیب اولویت‌ها

امیررضا واعظ‌آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا اما از عملکرد مجلس خیلی ناراضی نیست و این همه صیانت را به معنی دور شدن از شعارهای اولیه و پرداختن به اولویت‌ها نمی‌داند. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «هرچیز جای خود را دارد. اینکه مجلس همه مسائل را رها کند و فقط به مسائل اقتصادی بپردازد درست نیست.»

وی افزود: «البته مطالبه‌گری در بخش اقتصاد یک واقعیت است و مجلسی‌ها نیز پرداختن به این موضوع را شعار داده‌اند بنابراین باید در اولویت باشد. حتی اعتقاد دارم امروز که فرماندهی اقتصادی کشور در دست آقای مخبر است، مجلس باید از او گزارش عملکرد بخواهد. او معاون اول رییس‌جمهور و مثل وزرای دیگری نیست اما قطعا باید به رییس‌جمهوری پاسخ دهد.»

واعظ آشتیانی گفت: «اینکه مجلس همه هم و غم خود را صرف مسائل اقتصادی کند، منطق ندارد چون کشور مسائل دیگری دارد که باید با اولویت‌بندی به آن پرداخته شود.»

وی ادامه داد: «اقدام دیگری که مجلس باید انجام دهد نظارت دقیق بر عملکرد دولت است. اینکه به صرف قبول داشتن دولت و همسویی با آن در امر نظارت کوتاهی کند، منصفانه نیست و حق مردم را تضعیف می‌کند. اتفاقا باید بر عملکرد دولت و رییس دولتی که دوست دارند، نظارت بیشتری داشته باشند. در این شرایط می‌توان امیدوار بود که شرایط اقتصادی کشور بهتر شود. مجلس باید روی موضوعات اقتصادی به صورت ویژه با دولت تعامل کند تا اگر در حوزه قانون‌گذاری نیاز است، اقدام کنند و در امر نظارت هم کوتاهی نشود.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 230446
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا