تشدید گرانی در بازار میوه‌ و تره‌بار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این خصوص رییس اتحادیه میادین میوه‌ و تره‌بار اصفهان می‌گوید امروز بخشی از تولید صیفی و سبزیجات کشور به صورت کم و بیش صادر می‌شود و از سوی دیگر کاهش دمای هوا موجب خلاء محصول در بازار و افزایش قیمت آن می‌شود. ناصر اطرج همچنین با بیان اینکه امسال شاهد کسری تولید حدود ۵۰ درصدی سیب‌زمینی در بازار هستیم، اعلام می‌کند اگر تعرفه صادراتی این محصول نیز برداشته شود،  قیمت آن افزایشی خواهد بود.

در همین راستا شاهد این هستیم که محصولاتی همچون سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، هویج، خیار و… نیز با گرانی و کمبود همراه شده‌اند و مردم در مناطق مختلف سطح شهر باید هزینه بالایی را صرف خرید این محصولات کنند. به عنوان مثال و براساس اعلام مرکز آمار، قیمت هویج فرنگی در شهریورماه نسبت به ماه قبل از آن  با ۵/۷۰ درصد افزایش، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل به خود اختصاص داد.

 این در حالی است که قیمت انواع میوه نیز ماه‌هاست با افزایش تورم، روند افزایشی به خود گرفته و قصد پایین آمدن هم ندارد. در این میان علاوه بر صادرات محصولات کشاورزی که به عنوان یکی از دلایل این کمبود و گرانی‌ها در بازار عنوان می‌شود، مواردی همچون تغییر فصل، باران و سرمای هوا نیز مشکل‌ساز شده و هر ساله گرانی و کمبود برخی سیفی‌جات را رقم می‌زند. البته ناگفته نماند که در فصل پاییز و زمستان، عرضه‌کننده‌های میوه‌وتره‌بار، سرمای هوا و افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل را عامل گرانی‌ها می‌دانند و یا اینکه به صورت خودسرانه و به این بهانه اقدام به گرانی می‌کنند.

با این حال اما نمی‌توان از این واقعیت صرف‌نظر کرد که بارش‌ها در برخی مواقع به محصولات کشاورزی آسیب می‌زند و تولید آنها را با کاهش همراه می‌کند. در همین خصوص رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت افزایش قیمت گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را بارش‌های اخیر دانست و گفت که این بارش‌ها منجر شد تا بخشی از محصولات آسیب ببینند و ورود آنها به بازار با کندی انجام شود. در این راستا همچنین چندی پیش یکی از مسوولان بازار میوه‌وتره‌بار اعلام کرد: خیار با گرما سازگار است و معمولا با سردترشدن هوا خیار دیر بار می‌دهد و دیر برداشته می‌شود و ممکن است قیمت آن بالاتر هم برود. در حقیقت هر چه به سمت سرما برویم برداشت خیار بوته‌ای کم می‌شود و فقط جنوب کشور تامین‌کننده آن است.

باران، گوجه‌فرنگی را گران کرد

در همین خصوص رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش صادرات قیمت گوجه‌فرنگی را بالا برده است یا خیر؟ گفت: صادرات  میوه‌وتره‌بار آزاد است و مشکل قانونی برای آن وجود ندارد. میزان صادرات‌، افزایش یا کاهش آن هم باید توسط گمرک اعلام شود. وی ادامه داد: شاید صادرات نقش بسیار کوچکی در افزایش قیمت‌ها داشته باشد اما قطعا دلیل اصلی نیست.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: طی یکی دو هفته گذشته به دلیل بارندگی‌های زیاد گوجه‌فرنگی‌هایی که در فضای باز تولید شدند آسیب دیدند و ورود آنها به بازار مصرف با کندی صورت گرفت. در مورد سیب‌زمینی هم همین اتفاق رخ داد و بارش‌ها و گل شدن زمین برداشت آنها را دشوار کرد. به گفته وی‌، گوجه‌فرنگی‌های گلخانه‌ای قابلیت صادرات دارند و اگر افزایش قیمتی رخ دهد در این نوع محصول خواهد بود.

وی تصریح کرد: تا یک ماه آینده تولید گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای دو تا سه برابر بیشتر خواهد شد. نورانی گفت: در ماه‌های آینده برداشت سیب‌زمینی‌های جنوب کشور شروع خواهد شد و اگر کمبودی در بازار باشد این سیب‌زمینی‌ها می‌تواند کسری‌ها را جبران کند.

جابه‌جایی فصل، علت اصلی گرانی میوه

در همین راستا رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران  نیز جابه‌جایی فصل را علت اصلی گرانی میوه در بازار اعلام کرد و گفت: با عرضه انبوه گوجه‌فرنگی طی هفته‌های آتی از جنوب،  بازار این محصول به آرامش می‌رسد.

اسدالله کارگر با اشاره به دلایل گرانی سیب‌زمینی در بازار اظهار کرد: با توجه به سرمای هوا و نبود شرایط نگه‌داری سیب‌زمینی در زمین شاهد دپوی محصول در انبارها هستیم که این موضوع در کنار صادرات منجر به التهاب قیمت در بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت میوه‌های پاییز نسبت به هفته قبل نوسان چشمگیری نداشته است، بیان کرد: قیمت کنونی هر کیلو انار دماوند ۱۶ هزار تا ۲۵ هزار تومان، انار ساوه ۱۰ هزار تا ۱۶ هزار تومان، انار شیراز ۱۵ هزار تا ۲۲ هزار تومان، پرتقال تامسون شمال هشت هزار تا ۱۴ هزار تومان، پرتقال ناول ۱۶ هزار تا ۲۵ هزار تومان، نارنگی انشو هفت هزار تا ۱۳ هزار تومان، نارنگی تخم ژاپنی ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تومان، لیموشیرین ۱۳ هزار تا ۱۷ هزار تومان، کیوی ۱۶هزار تا ۲۲ هزار تومان، خرمالو شمال هشت هزار تا ۱۴ هزار تومان، خرمالو شهریار ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان و خرمالو کن ۲۲ هزار تا ۳۲ هزار تومان است.

برای آناناس تقاضایی وجود ندارد

رییس اتحادیه میوه و سبزی ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو انجیر زرد با نرخ ۱۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان، انگور بیدانه قرمز ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار تومان، انگور بیدانه سفید ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان، خیار اصفهان چهار هزار تا هشت هزار تومان، خیار بوته شش هزار تا ۱۱ هزار تومان، خیار گلخانه شش هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب گلاب پاییزه ۱۵ هزار تا ۲۲ هزار تومان، سیب لبنانی زرد ۱۰ هزار تا ۱۸ هزار تومان، سیب لبنانی قرمز هشت هزار تا ۱۶ هزار تومان، گلابی بیروتی ۲۵ هزار تا ۴۵ هزار تومان، گلابی شاه‌میوه ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان، هندوانه سه هزار تا ۵ هزار تومان و خربزه هفت هزار تا ۹ هزار تومان در میدان مرکزی و با احتساب حداکثر ۳۵ درصد سود در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه قیمت آناناس بالاست، بیان کرد: گرچه قیمت آناناس بالاست، اما به دلیل تنوع میوه، تقاضایی نداریم.

وی قیمت هر کارتن آناناس پنج تا ۹ تایی را ۶۵۰ هزار تا ۹۵۰ هزار تومان و هر کیلو موز را ۲۲ هزار تا ۲۷ هزار تومان اعلام‌کرد.

کارگر همچنین قیمت هر کیلو بادمجان دلمه را چهار هزار تا هفت هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو بادمجان قلمی شش هزار تا ۹ هزار تومان، بادمجان گلخانه هشت هزار تا ۱۲ هزار تومان، پیاز شیری چهار هزار تا شش هزار و ۵۰۰ تومان، پیاز زرد چهار هزار تا شش هزار و ۵۰۰ تومان، چغندر پنج هزار تا هشت هزار تومان، سیب‌زمینی ترشی هشت هزار تا ۱۲ هزار تومان، سیب‌زمینی چهار هزار تا هفت هزار تومان، سیر خشک ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار تومان، شلغم پنج هزار تا هفت هزار تومان، فلفل تند ریز شش هزار تا ۱۰ هزار تومان، فلفل دلمه سبز ۱۲ هزار تا ۱۶ هزار تومان، فلفل دلمه گلخانه ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان، کدوحلوایی چهار هزار تا هشت هزار تومان، لوبیا سبز هفت هزار تا ۱۴ هزار تومان و کلم بروکلی ۱۲ هزار تا ۲۰ هزار تومان است.

رییس اتحادیه میوه و سبزی ادامه داد: هم‌اکنون هر کیلو کاهو پیچ سالادی با نرخ سه هزار تا شش هزار تومان، کاهو رسمی شش هزار تا هشت هزار تومان، کدومسمایی هفت هزار تا ۱۲ هزار تومان، کرفس شش هزار تا ۹ هزار تومان، کلم سفید پنج هزار تا هشت هزار تومان، کلم قرمز هشت هزار تا ۱۲ هزار تومان، گل‌کلم پنج هزار تا ۹ هزار تومان، گوجه‌فرنگی هفت هزار تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، لیموترش ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تومان، نارنج پنج هزار تا هفت هزار تومان و هویج پنج هزار تا هشت هزار و ۵۰۰ تومان در میدان‌ مرکزی عرضه می‌شود.

کارگر قیمت هر کیلو سبزی جور(پلو، آش، قورمه) را پنج هزار تا هفت هزار تومان و سبزی خوردن را شش هزار تا هشت هزار تومان اعلام کرد. وی درباره آینده بازار میوه گفت: با توجه به تنوع میوه و فراوانی تولید پیش‌بینی می‌شود که نوسان چندانی در بازار رخ ندهد.

خرید آنلاین میوه شب عید با اپلیکیشن بازرگام

گفتنی است که امسال قرار است خرید آنلاین میوه با اپلیکیشن بازرگام انجام شود. در این خصوص قائم مقام سازمان تعاون روستایی ایران گفت: در نظر داریم تا تنظیم بازار میوه شب عید را مانند مرغ و تخم‌مرغ، با استفاده از اپلیکیشن «بازرگام» در استان‌های مختلف شروع کنیم.

علی شاه‌میری اظهار کرد: همانند سال‌های قبل، اقدامات لازم برای تنظیم بازار میوه شب عید را داریم، با این تفاوت که تلاشمان بر این است تا خرید‌های مناسبی را از کشاورز‌ان داشته باشیم؛ به نوعی که میوه‌ها دارای کیفیت مطلوب باشد و انبارش آن‌ها به نحوی انجام شود که هزینه انتقال و حمل‌ونقل به کمترین میزان خود برسد.

او افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه حدود ۱۰ روز است، پخش هوشمند استارت‌‌آپ‌ها را برای مرغ و تخم‌مرغ داشته‌ایم، تنظیم بازار شب عید را هم روی همین پایلوت قرار است ادامه دهیم تا بتوانیم قسمت عمده‌ای از بحث تنظیم بازار میوه شب عید را با استارتاپ‌ها داشته باشیم. این میوه‌ها مانند سال‌های گذشته، شامل پرتقال و سیب است که عمده مصرف را شامل می‌شود.

شاه‌میری ادامه داد: حدود دو هفته است که خرید‌ها را آغاز کرده‌ایم و سعی می‌کنیم انبارش به نحوی انجام شود تا حداقل هزینه حمل‌ونقل را داشته باشیم. توزیع سنتی سبب می‌شود که صف‌های سنگین به وجود آید. این موضوع سبب ناعدالتی می‌شود، به نحوی که کالا‌های تنظیم بازاری سر سفره مردم قرار نمی‌گیرد.

این مقام مسوول اضافه کرد: مساله هوشمندسازی سبب می‌شود تا مردم بدون هزینه حمل‌ونقل، کالای مورد نیاز را درب منزل تحویل بگیرند. همین موضوع را برای میوه شب عید نیز خواهیم داشت تا با استفاده از اپلیکیشن «بازرگام» این کار را در استان‌های مختلف شروع کنیم.

شاه‌میری همچنین در ادامه گفت: این کار را برای تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ از شهر کرج و اصفهان آغاز کرده‌ایم و عملا به استان‌های دیگر نیز می‌بریم. اقلام اصلی برای تنظیم بازار شب عید، در حال حاضر فقط پرتقال و سیب است، اما بحث‌هایی انجام شده که به این سبد محصولات دیگری را هم اضافه کنیم. او افزود: هدف اصلی از این کار، کاهش هزینه‌هاست؛ یعنی هزینه‌های حمل‌ونقل و زمان. همچنین، چون بازار سیاه هم در زمینه تنظیم بازار به وجود می‌آید و مردم را نگران می‌کند، استفاده از روش‌های جدید سبب می‌شود تا یک امنیت فکری به وجود آید، زیرا امنیت فکری باعث جلوگیری از ذخیره‌سازی بی‌دلیل می‌شود.

قائم‌مقام سازمان تعاون روستایی گفت: محصولات به ویژه پرتقال، فسادپذیری زیادی دارند؛ به همین دلیل، جایگاه‌های زیادی را برای دپوی آنها قرار داده‌ایم که جا‌به‌جایی‌ها به حداقل برسد، ضمن آنکه نیازسنجی هر استان در کارگروه‌های مربوط انجام شده تا از خرید بیش از حد که منجر به فساد میوه می‌شود، جلوگیری کنیم. به منظور احتیاط، فقط بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش از نیازسنجی‌ها خرید کرده‌ایم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 230473
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا