اپوزیسیون ترکیه مخالف حضور نظامی در عراق و سوریه

دکتر سیدجلال ابراهیمی * ترکیه در سیاست خارجی با ریسک‌های زیادی مواجه است. اول ادامه جنگ در سوریه و منطقه ادلب که pyd و pkk هم در شرق فرات حضور دارد. ادامه جنگ به ویژه در سوریه مشکلات و دشواری‌های فنی، استراتژیک و نظامی به همراه دارد. تلفات جدیدی که ترکیه در هفته‌های اخیر در نیروهای مستقر در سوریه و ادلب داشته و یا به نیروهای تحت حمایت او وارد شده صبر و تحمل ترکیه را نه تنها لبریز بلکه سرریز کرده است.

از یک سو طرح پیشنهادی دولت آنکارا به مجلس ترکیه برای تمدید حضور نظامی ترکیه در عراق و سوریه با مخالفت شدید احزاب مخالف (اپوزیسیون) قرار گرفت و حزب جمهوریخواه خلق و chp و hdp حرکت دموکرات پارتی سی به طور غیرمعمول و شدید به مخالفت برخاستند در حالی که در مواقع دیگر در چهارچوب حمایت از وحدت ملی و حفظ توان‌های سیاست خارجی احزاب مخالف و موافق یعنی حزب حاکم و موتلفین آن هم‌گرایی پیدا می‌کردند. عکس‌العمل نمایندگان احزاب مخالف بیانگر این بود که به هر خواسته حزب حاکم تن نمی‌دهند و نمایندگان ملت اختیار سیاست خارجی را به دولت نمی‌دهند و باید اصول سیاست خارجی دولت‌ها در مجلس و کمیسیون‌های خاص آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

دولت آنکارا هم اکنون در عراق برای حفظ جایگاه خود نیاز به اختیاراتی دارد که ادامه مجوزهای قبلی باید باشد و این امر برای سیاستمداران و سیاستگذاران در عراق، سوریه و سایر کشورهای هم‌مرز ذی‌نفع در حوزه مهم است که بدانند آیا ماموریت‌های دولت ترکیه برای استقرار نیروها تمدید شده است.

ایلتر توران سرمقاله‌نویس ترک معتقد است اگر مذاکرات دولت بین ترکیه و سوریه برای خروج نیروها در پیش‌رو باشد، حضور نیروهای ترکیه می‌تواند امتیازی برای چانه‌زنی باشد. به نظر او امروزه مسائل سیاست خارجی با ماهیت و موقعیت ژئوپلیتیکی هر کشور در ارتباط تنگاتنگ است؛ یعنی روابط هر کشور با همسایگانش تاثیر می‌گذارد و حضور نظامیان ترکیه در سوریه و عراق نیز مشکلی از این دست است. از این رو احزاب مخالف بیان نظرات مخالف خود را حق و تکلیف خود می‌دانند.

ایلتر اضافه می‌کند: گر چه احزاب اپوزیسیون از آرای خود استفاده متفاوتی می‌کنند، اما در ابراز نارضایتی و مطالبات از حکومت متحد یک‌دست هستند و در راستای خط ایدئولوژیک خود از همان ابتدا با اعزام نیرو به عراق و سوریه مخالف بودند و حزب hdp رای منفی و حزب جمهوریخواه خلق رای ممتع دادند.

ادامه جنگ در سوریه دشواری‌های خود را دارد. اگر ترکیه به حملات پاسخ جنگی دهد احتمال تشدید جنگ و گسترش آن زیاد است. ترکیه نمی‌تواند از حریم هوایی بدون اجازه روسیه استفاده کند، چون حریم هوایی منطقه‌ای که عملیات در آن باید برنامه‌ریزی شود تحت کنترل روسیه است و انجام عملیات بدون پشتیبانی هوایی منجر به تلفات زیادی خواهد شد. ترکیه با ریسک‌ها و هزینه‌های بالا در ادامه حضور نظامی در عراق و سوریه مواجه است.

* مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 230708
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا