فرصتی برای توسعه پروژه‌های معدنی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به تازگی شرکت تجلی به عنوان اولین شرکت سهامی عام پروژه ‌محور مجوز ورود به فرابورس را گرفته و حالا قرار است در تاریخ دوم آذرماه ۱۵ درصد سهام این شرکت در فرابورس عرضه شود. گفته می‌شود که ارزش هر سهم این شرکت با قیمت ۱۰۰ تومان عرضه خواهد شد و نقد‌شوندگی سهام از طریق بازارگردان تعهد شده است. به این ترتیب تجلی به عنوان اولین شرکت پروژه محور با شکل جدیدی در بورس حضور خواهد یافت. مجوز افزایش سرمایه این شرکت از یک میلیارد تومان به شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی صادر شده است.

در این خصوص کارشناسان بازار سرمایه باید تعریف درستی از شرایط داشته باشند تا بتوان به سود جمعی رسید. در واقع پول‌ها باید بازدهی اقتصادی مناسبی داشته باشند تا شاهد افزایش ثروت و اشتغال باشیم.

درآمد خوب شرکت‌های معدنی

در همین راستا امیرحسین نادری مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در نشست خبری پذیره‌نویسی سهام شرکت تجلی در فرابورس گفت: در حال حاضر قیمت کامودیتی‌ها به بالاترین وضعیت در مقایسه با سال‌های قبل رسیده است. به طور مثال قیمت جهانی مس،‌ آهن و آلومینیوم در شرایط خوبی قرار گرفته است. به این ترتیب درآمد شرکت‌های معدنی افزایش یافته و هیچ‌گاه تا به این حد ملموس نبوده است و امروز خوشنام‌ترین سهام‌های بازار سرمایه مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی است.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به نقش شرکت تجلی در ایجاد اشتغال و جهت‌دهی به نقدینگی سرگردان مردم گفت: تجلی، دریچه‌ای به سوی بازاری است که تاکنون وجود نداشته است. تا به امروز بحث تامین مالی محدود به بازار پول بود اما انتشار اوراق فصل بزرگی را در بازار به وجود آورده است و در حال حاضر می‌توان از بازار سرمایه تامین مالی کرد. به این ترتیب فرصت بی‌بدیلی برای توسعه پروژه‌های مختلف پیش آمده که باید بتوانیم از آن بهره‌برداری مناسب داشته باشیم.

او تاکید کرد: در این خصوص کارشناسان بازار سرمایه باید یک پکیج اقتصادی تعریف کنند. در واقع پول‌ها به عنوان یک سرمایه باید بازدهی اقتصادی مناسبی داشته باشند تا تولید ثروت و اشتغال و عزت ملی افزایش یابد. در این بین مجموعه گل‌گهر و چادرملو به مجموعه تجلی معادن و فلزات اعتماد کرده و آینده روشنی را برای سهام تجلی در فرابورس به وجود آورده‌اند.

نادری با بیان اینکه امروز هدف اصلی تجمیع نقدینگی موجود در بازار و‌ ورود آن به پروژه‌های بزرگ است،‌ گفت: رسالت اصلی تجلی هدایت نقدینگی سرگردان مردم به سمت تولید است. چراکه این مساله علاوه بر حل مشکل تامین مالی پروژه‌ها و رونق توسعه صنعت کشور، موجب مشارکت مستقیم سهامداران در اجرای طرح‌های بزرگ شده و سودآوری قابل توجهی را برای سهامداران فراهم خواهد کرد.

وی بیان کرد: پذیره‌نویسی سهام شرکت تجلی از طریق عرضه عمومی سهام از دوم آذرماه از طریق سامانه معاملات فرابورس ایران آغاز می‌شود. این عرضه از چند جهت مثبت تلقی می‌شود. نخست اینکه با عرضه عمومی سهام تجلی شاهد سرعت گرفتن اجرای پروژه‌های بزرگ معدنی و صنعتی به ویژه در زنجیره فولاد خواهیم بود. دوم اینکه ثروت جدیدی برای سرمایه‌گذاران مولد و سهامداران شکل می‌گیرد. اینها گام مهمی در راستای توسعه پایدار کشور و ایجاد مشاغل جدید است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به اینکه شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات از افتخارات هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است، ادامه داد: ایجاد و عرضه سهام این شرکت در بورس، گام مهمی در مسیر توسعه صنعت کشور است.

نادری همچنین درباره پروژه انتقال آب خلیج‌فارس گفت: ابرپروژه انتقال آب با حضور شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و پشتیبان خاص از طرف وزارتخانه‌ها انجام شده و تا ۲۰ میلیون مترمکعب به فلات مرکزی منتقل می‌شود تا مشکل صنایع حل شود.

تامین ۵۰ درصد سرمایه طرح‌های توسعه از طریق بانک‌ها

برای اجرای طرح‌های توسعه بخش کشور به سرمایه‌گذاری‌های مختلفی نیاز است. ناصر تقی‌زاده مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود، در پاسخ به خبرنگار «جهان‌صنعت» درباره اینکه برای پیشرفت طرح‌های توسعه بخش معدن چقدر می‌توان روی تسهیلات و اعتبارات بانکی حساب باز کرد، ‌گفت: با توجه به مذاکراتی که با بانک‌ها داشته‌ایم حداقل ۵۰ درصد از سرمایه مورد نیاز برای برنامه‌های توسعه را می‌توان از بانک‌ها دریافت کرد.

او همچنین درباره اینکه عملکرد دولت سیزدهم را در بخش معدن چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: دولت با حداکثر توان خود در حال تلاش است. با اینکه شرایط فعلی سخت است اما خوشبختانه همه در حال تلاش هستند.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۱۷ درصد از سهام شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات را در اختیار دارد. تقی‌زاده با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان پروژه در چادرملو آغاز شده و مشارکت سیستم‌های مختلف از جمله تجلی را در آن خواهیم داشت به بحث کم‌آبی در کشور پرداخت.

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزود: کشور با خشکسالی مواجه است و یکی از دغدغه‌های اصلی مقامات عالی کشور تامین آب است. تونل‌ها و جاده‌هایی که کشیده شده امکان انتقال آب به فلات مرکزی را فراهم کرده، همچنین ۱۵ مترمکعب آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و خراسان‌جنوبی به زودی شروع خواهد شد.

برای انتقال اب خلیج‌فارس در کنار دولتمردان هستیم

او همچنین درباره این سوال خبرنگار «جهان‌صنعت» که انتقال آب از خلیج‌فارس به خراسان‌جنوبی چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد گفت: در این خصوص دولت باید تصمیم‌گیری کند و ما هم اعلام می‌کنیم که برای این مهم در کنار دولتمردان هستیم.

تقی‌زاده از بنیانگذاران طرح عظیم ملی شیرین‌سازی و انتقال آب به فلات مرکزی ایران گفت: خوشبختانه در اجرایی پروژه ملی خط انتقال آب شیرین خلیج‌فارس به مناطق مرکزی ایران که با مشارکت و سرمایه‌گذاری سه شرکت بزرگ معدنی و صنعتی چادرملو، گل‌گهر و مس انجام شده است، پیش‌بینی توسعه آن دیده و سه خط آبرسانی طراحی شده است که در حال حاضر تنها از یک خط آن بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، متاسفانه کشور با خشکسالی مواجه است و امروز آب یکی از دغدغه‌های اصلی مقامات عالی‌رتبه کشور است، افزود: ابرپروژه خط انتقال آب شیرین خلیج‌فارس قادر است حداقل ۶۰۰ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز به مناطق مرکزی و کم‌آب کشور انتقال دهد.

مدیر‌عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه چادرملو هم‌اکنون تنها از آب انتقالی خلیج‌فارس در صنایع خود استفاده می‌کند و آماده است در تکمیل و آبرسانی به سایر مناطق کشور با ملاحظات اقتصادی مشارکت کند، تصریح کرد: هم اکنون در نظر داریم با همکاری و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی کشور، ساخت ممبران‌های آب‌شیرین‌کن را که یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم‌های شیرین‌سازی آب هستند، تولید کنیم.

مدیرعامل کچاد همچنین در خصوص شرکت تجلی که سهام آن دوم آذر در فرابورس عرضه می‌شود، گفت: این شرکت پروژه‌محور برای اولین‌بار در کشور ایجاد شده و چادرملو با تمام توان خود از برنامه‌ها و طرح‌های صنعتی آن حمایت می‌کند.

تقی‌زاده همچنین تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر ۸۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام است که پیمانکار بخشی از آنها مشخص شده و سایر طرح‌ها نیز تا پایان بهمن ماه به نتیجه خواهند رسید. در این بین اولویت اصلی ما مشارکت تجلی در این پروژه‌ها است.

عرضه بیش از ۹ میلیارد سهام تجلی در فرابورس

مرتضی علی‌اکبری مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات نیز در این نشست گفت: تصور اینکه تجلی چطور ایجاد شود به موارد مختلفی برمی‌خورد. در واقع عرضه تجلی در فرابورس سه وجه داشته که شامل عرضه اولیه، افزایش سرمایه و سلب حق‌تقدم است.

علی‌اکبری در پاسخ به سوال خبرنگار «جهان‌صنعت» درباره اینکه گفته شده سهام شرکت تجلی همچون شرکت‌های تولیدی دیگر نیست و برچه اساسی پیش رفته است،‌ گفت: سهام این شرکت مثل شرکت‌های تولیدی نیست که منتظر تقسیم سود مجمع عمومی باشند، بلکه براساس درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، قیمت سهام نیز افزایش پیدا می‌کند. امروز سرمایه از یک میلیارد تومان افزایش یافته و به شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است که ۱۷ درصد متعلق به چادرملو، ۱۷ درصد متعلق به گل‌گهر و ۵۱ درصد نیز متعلق به معادن و فلزات است.

مدیرعامل شرکت تجلی ادامه داد: تجلی، اولین شرکت پروژه‌محور بازار سرمایه است و سهام آن با پشتوانه نمادهای بزرگ و بنیادی بازار بورس همچون ومعادن، کچاد و کگل است. شرکت تجلی با افزایش سرمایه ۶۲۰ هزار درصدی، بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس را به نام خود ثبت کرده است.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در ادامه سخنرانی خود گفت: تجلی اولین شرکت پروژه‌محور بازار سرمایه است که قرار است بیش از ۹ میلیارد سهم در تاریخ دوم آذر امسال در فرابورس عرضه کند.

علی‌اکبری با اشاره به اینکه تجلی سود دوطرفه بین مردم و سهامداران است، گفت: اگر مردم مستقیم در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند عایدی دوطرفه خواهد بود. در نهایت هدف تجلی از این پذیره‌نویسی آن است که مردم به طور مستقیم در تولید مشارکت داشته تا در طرح‌های مقرون به صرفه با ریسک کم وارد شوند. او تصریح کرد: تامین مالی،‌ نقد‌شوندگی بازار و دسترسی به وجه عرضه سهم از طریق بورس و فرابورس موارد مورد توجه است.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات بیان کرد: تجلی در حال حاضر پنج پروژه در قالب سه شرکت فولاد شرق خراسان، فولاد غرب ایرانیان و سرمد ابرکوه در دست اجرا دارد که در زنجیره ارزش فولاد از معدن تا محصول نهایی را شامل می‌شود.

وی در ارتباط با دیگر طرح‌های تجلی نیز بیان کرد: ۴۸ درصد سهام شرکت فولاد سرمد ابرکوه متعلق به تجلی است. فولاد شرق خراسان نیز با ۵/۲ میلیون تن کنسانتره در حال اجرا ست که سرمایه آن قابل افزایش تا پنج میلیون تن است. پروژه فولاد غرب ایرانیان با ظرفیت تولید یک میلیون تن گندله تولید از پروژه‌های مهمی است که تجلی سهامدار آن است، مواد اولیه این شرکت را فولاد صبانور تامین می‌کند.

گفتنی است، ۱۷ درصد این افزایش سرمایه متعلق به شرکت چادرملو، ۱۷ درصد متعلق به گل‌گهر و ۵۱ درصد متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن فلزات است. هر سه این سهامداران عمده وجوه خود را به شکل نقد و غیرنقد به حساب شرکت واریز کرده‌اند و جزو مطالبات آنها محسوب شده است. فقط ۱۵ درصد از آن مانده است که در بورس از طریق سلب حق‌تقدم سهامداران عرضه خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 230721
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا