راه پیشرفت صنعت خودرو و قطعهسازی چیست؟
محمد مهدی شکورزاده * صنعت خودرو و قطعهسازی تحت فشار بسیار زیادی است و همین امر سبب شده که فعالان این صنعت، چشم امیدشان به سیاستهای گشایشی دولت سیزدهم باشد. سیاستهایی که بتواند آنها را از ورطه فعلی رها کند و به سمت و سویی ببرد که تمام قطعهسازان در چشمانداز کاری خود میبینند.
اولین انتظار قطعهسازان از دولت سیزدهم این است که سیاست و برنامه مدون و مشخصی برای صنعت خودرو داشته باشد و از همه مهمتر آنکه برنامه ارائهشده، واقعبینانه و قابل اجرا باشد و از سوی دیگر سیاستگذاران خود را ملزم به اجرای آن بدانند. اگر چنین امری در دستور کار دولت قرار گیرد به طور قطع صنعت خودروسازی و قطعهسازی پیشرفت خواهد کرد.
اگر سیاستها روشن، شفاف، واقعبینانه و پایدار باشد، سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی توانمند، تمایل و انگیزه برای سرمایهگذاری در صنعت خودرو و قطعهسازی پیدا میکنند و این امر همان چیزی است که صنعت یاد شده به آن نیاز دارد. وقتی برخی از سیاستگذاریها غلط باشد که نمونه آن قیمتگذاری دستوری خودرو است، سرمایهگذار جرات و جسارت سرمایهگذاری پیدا نمیکند و این امر مانع جدی بر سر راه توسعه صنعت خودرو و قطعهسازی است.
انتظار دیگری که قطعهسازان از دولت سیزدهم دارند، این است که در زمینه واردات قطعات نظارت بیشتری صورت گیرد؛ فعال بخش خصوصی که وارد صنعت قطعهسازی شده، آینده خوبی را برای این بخش متصور بوده و سعی کرده با هدف جلوگیری از خروج ارز از کشور و حرکت به سمت خودکفایی سرمایهگذاری کند، لذا ضرورت دارد این بخش مورد حمایت جدی سیاستگذار قرار گیرد.
اگر دولت سیزدهم، سیاستهای خود را در قبال صنعت خودرو و قطعهسازی، شفاف و روشن کند، آینده خوبی در انتظار این بخش است و میتوان پیشبینیهای مثبت و خوشبینانهای داشت، اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد و سیاستهای گذشته ادامه پیدا کند این صنعت با چالشهای جدیتری مواجه خواهد شد. رویه فعلی فشارهای زیادی را بر قطعهساز وارد کرده و این امر نگرانکننده است. زمانی که کشور با محدودیت ارزی روبهرو میشود از تولیدکنندگان قطعات خودرو خواسته میشود که به سمت خودکفایی و سرمایهگذاری در این حوزه بروند و در این میان وعدههای حمایتی زیادی داده میشود، اما زمانی که وضعیت ارزی بهبود پیدا میکند، سیاستگذار تمام تعهدات و وعدههای خود را فراموش میکند و سرمایهگذار را به حال خودش میگذارد. اگر میخواهیم در صنعت قطعهسازی پیشرفت کنیم، تمام بخشها باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و تولید و فعالان اقتصادی را تنها نگذارند.
* عضو هیاتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور
اخبار برگزیدهیادداشت
لینک کوتاه :