بررسی نقاط ضعف و قوت نمایشگاه‌های تخصصی از نگاه تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این در حالی است که صنایعی همچون صنعت سنگ ایران با مشکلات قابل توجهی در حوزه داخلی و بین‌المللی روبه‌رو هستند که باعث شده نتایج زحمات این صنایع به درستی نمود پیدا نکند. با این وجود اما برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی علاوه بر ایجاد فضای رقابتی برای عرض‌اندام اصناف و صنایع مختلف، می‌تواند بستری را برای ایجاد رقابت سالم در سطح داخلی و توسعه همکاری‌ها در حوزه بین‌المللی فراهم کند. در واقع گسترش ارتباطات بین‌المللی، دستیابی به بازار‌های خارجی و صادرات بیشتر به بازارهای هدف از جمله مزایایی است که برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند به همراه داشته باشد اما متاسفانه در سال جاری اقداماتی نسنجیده در این حوزه در دستور کار قرار گرفت که موجب عدم برگزاری یکی از نمایشگاه‌های مهم صنعت سنگ ایران شد که به نوبه خود ضربه بزرگی برای اهالی صنعت سنگ ایران بود.

چرا نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران برگزار نشد؟

در بیستم فروردین امسال شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از شرکت روشان‌روز  به عنوان مجری  موفق سال‌های گذشته که باعث رشد ۳۰۰درصدی کمیت و کیفیت این نمایشگاه شده بود، درخواست کرد که در نیمه خرداد ماه نمایشگاه سنگ را برگزار کند. این در حالی است که شرکت روشان‌روز اعلام کرد که نمایشگاهی به سنگینی نمایشگاه سنگ امکان برنامه‌ریزی و ساماندهی برگزاری در یک ماه را ندارد و درخواست کرد تاریخ برگزاری را به نیمه دوم سال منتقل کنند به طوری که این نمایشگاه در آذرماه یا دی ماه ۱۴۰۰ برگزار شود. اما در نهایت شرکت سهامی نمایشگاه‌ها با تعیین تاریخ در نیمه دوم سال موافقت نکرد و اعلام کرد که «یا برگزار می‌کنید و یا به مجری دیگری واگذار می‌کنیم.» در نهایت نیز با وجود عملکرد مثبت شرکت روشان‌روز در رابطه با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران، برگزاری این نمایشگاه به مجری دیگری واگذار شد.

اما مجری جدید برگزاری این نمایشگاه با وجود اینکه قرار بود نمایشگاه ۱۵هزارمتری را در فضای سه هزارمتری برگزار کند‌، پس از سه بار تعویق برگزاری، موفق به واگذاری غرفه به شرکت‌کنندگان نشد چراکه دست‌اندرکاران صنعت سنگ به دلیل تعویضِ مجری موفق و قدیمی نمایشگاه‌، به نوعی آن را تحریم کرده بودند. این در حالی است که پس از عبور از دوران قرنطینه دو ماهه شهریور و مهر ماه امسال، به طور کلی برگزاری نمایشگاه صنعت سنگ تهران فراموش شد.

نکته قابل تامل در این خصوص آن است که نمایشگاه سنگ یک نمایشگاه تخصصی است که به یک مجری باتجربه و متخصص در این حوزه نیاز دارد اما اصرار شرکت سهامی نمایشگاه‌های ایران به اینکه این نمایشگاه به هر شکل و به هر میزان مشارکت و حتی با مجری نامرتبط و بدون تجربه در این حوزه برگزار شود، باعث شد برگزاری چنین رویداد مهمی در رابطه با صنعت سنگ متوقف شود. این در حالی است که هیچ شرکت دیگری به جز شرکت روشان‌روز با بیش از ۲۰ سال تجربه نمایشگاهی تخصصی سنگ در ایران و خارج از کشور توانایی برگزاری موفق این نمایشگاه را نداشت و اگر طبق خواسته این شرکت، با برگزاری نمایشگاه سنگ تهران در نیمه دوم سال موافقت می‌شد، چنین اتفاقی برای این نمایشگاه صنعتی تخصصی رخ نمی‌داد. واقعیت این است که شرکت سهامی نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی  تنها به این مساله توجه داشت که نمایشگاه به هر شکل و به هر میزان مشارکت برگزار شود، اما مجری به تعهدی که نسبت به مفید و موثر بودنِ نمایشگاه برای غرفه‌داران داشت، اهمیت بیشتری می‌داد‌؛ موضوعی که محلِ مناقشه بین مجری و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها شد.

در همین خصوص سیامک حاج سیدجوادی تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ در رابطه با پشت پرده عدم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی سنگ در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اعلام کرد:  به نظر می‌رسد برگزاری  نمایشگاه‌ها و مخصوصا نمایشگاهی به سنگینی این نمایشگاه  نباید تابع دستورالعمل‌های اجباری  و دولتی باشد‌. در واقع حفظ منافع و سلامتی غرفه‌داران و بازدیدکنندگان باید مهم‌ترین دغدغه باشد اما متاسفانه شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران بدون توجه به تجربه موفق شرکت روشان‌روز در رابطه با برگزاری این نمایشگاه تخصصی، اقداماتی را انجام داد که با انتقاد صنایع سنگ کشور روبه‌رو شد.

حاج سیدجوادی در ادامه به موضوعی جالب توجه اشاره کرد و افزود: شنیده می‌شود که قرار است برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی از سیطره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران خارج و اتاق بازرگانی سپرده شود. البته این موضوع در حد شنیده است و به تصویب نرسیده اما اگر این اتفاق بیفتد، به نفع صنایع کشور خواهد بود. متولی نمایشگاه‌ها متاسفانه تا پیش از این روند را  به صورت انحصاری و کانالیزه جلو برده است. در صورتی که اگر این وظیفه به اتاق بازرگانی و یا سازمان توسعه تجارت سپرده شود، این انحصار از بین می‌رود.

حضور محدود بازدیدکنندگان خارجی

نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه از بزرگ‌ترین رویدادهای صنعتی و تجاری است که هرساله با هدف ارتقای صنعت سنگ در کشور بر پا می‌شود.  حضور حداکثری شرکت‌های متعدد داخلی و خارجی و عرضه جدیدترین محصولات و دستاوردها در این حوزه فرصت مناسبی است برای تبادل اطلاعات و تکنولوژی و برقراری تعاملات اقتصادی. در سال جاری اگرچه نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران به دلیل آنچه پیش از این گفته شد برگزار نشد اما نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات در مهرماه سال جاری برگزار شد و نمایشگاه سنگ اصفهان نیز از روز سوم آذر افتتاح شده و در پایان امروز به کار خود خاتمه می‌دهد.

در این خصوص  علیرضا مرتضوی، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: نمایشگاه بین‌المللی سنگ اصفهان بعد از وقفه‌ای دوساله دوباره برگزار می‌شود و به محلی برای توسعه ارتباطات تجاری در این حوزه تبدیل خواهد شد. وی تاکید کرد: امیدواریم نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در دوره جدید مدیریت شهری بتواند با رویکردهای جدید فرهنگی که در حوزه توسعه صادرات و اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی کرده، گام‌های بزرگ و موثری در زمینه توسعه اقتصادی مقاومتی بردارد.

در همین راستا  تحلیل‌گر بازارهای جهانی سنگ با نگاهی به نمایشگاه‌های سنگ موجود در ایران و همچنین حوزه بین‌الملل به «جهان‌صنعت» گفت: نمایشگاه سنگ نیم ور محلات بیشتر جایگاه خود را به عنوان نمایشگاه سنگ بلوک و تولید معادن ایران جاانداخته است.

حاج سیدجوادی اظهار کرد: در دوره قبلی نمایشگاه محلات ۲۱ هزار تن سنگ از بیش از  ۲۰۰ معدن ایران در معرض نمایش قرار داده شد و نسبت به نمایشگاه سنگ اصفهان که امروز روز آخر برگزاری آن است، تعداد بیشتری بازدیدکننده خارجی در آن نمایشگاه وجود داشت‌. در واقع یکی از نقاط ضعف نمایشگاه اصفهان این است که بازدیدکننده خارجی کمی در آن به چشم می‌خورد و بیشتر بازدیدکنندگان داخلی هستند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه سنگ ازمیر ترکیه سومین نمایشگاه سنگ بین‌المللی دنیاست، گفت: این در حالی است که رتبه اول مربوط به نمایشگاه سنگ شیامن چین و رتبه دوم متعلق به نمایشگاه سنگ ورونا در ایتالیا است.

حاج سیدجوادی اظهار کرد: مدیریت اجرایی نمایشگاه سنگ نیم ور محلات توانسته جایگاه مناسبی را برای این نمایشگاه ایجاد کند. همچنین حلاجیان در زمینه ارائه کار بیش از ۳۰ شرکت ایرانی در نمایشگاه سنگ ازمیر ترکیه نیز موفق بوده است.

کیفیت و استانداردها در سطح بالاتر

تحلیل‌گر بازارهای جهانی سنگ در ادامه با بیان نقاط ضعف و قوت نمایشگاه سنگ اصفهان افزود: نمایشگاه اصفهان بعد از چند سال توقف، با مدیریت جدید که نیروی متخصص‌تری در حوزه کار نمایشگاه بود، برگزار شد و به لحاظ زیرساختی از امکانات بیشتری برخوردار بود. در واقع در اصفهان مجتمع جدیدی برای ارائه کارهای نمایشگاهی ساخته شده است که باعث شد نمایشگاه اصفهان در فضای مناسب‌تری با سالن‌های بزرگ‌تر و مجهزتر برگزار شود و نسبت به سال‌های قبل متمایز باشد.

وی ادامه داد: حتی نسبت به مجتمع نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران هم این نمایشگاه از لحاظ کیفیت و استانداردها در سطح بالاتری بود اما متاسفانه ضعف‌هایی که تمام نمایشگاه‌های داخلی به‌خصوص نمایشگاه‌های مربوط به صنعت سنگ وجود دارد، در این نمایشگاه نیز کاملا مشهود بود. به عنوان مثال عدم حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه یکی از نقاط ضعف بزرگ بود به طوری که عملا  بازدیدکننده و شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور نداشتند.

سیدجوادی بیان کرد: از سوی دیگر با وجود اینکه تمرکز واحدهای ماشین‌سازی صنعت سنگ در استان اصفهان از همه استان‌ها حتی تهران هم بیشتر است، ماشین‌سازهای اصفهانی در این نمایشگاه به میزان خیلی کمی نسبت به تعدادشان حضور داشتند.  بنابراین یکی از نقاط ضعف دیگر این نمایشگاه این است که ماشین‌سازان صنعت سنگ اصفهان که در سطح کل کشور فعال هستند، حاضر نشدند در نمایشگاه تخصصی سنگ که در مرکز استان خودشان برگزار شده است، حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: از طرفی در حالی که بیش از ۴۰ درصد واحدهای تولیدی سنگ کل کشور در استان اصفهان در مناطق مختلف دولت‌آباد، محمودآباد، نجف‌آباد و… فعال هستند،  اما متاسفانه تعداد کمی از واحدهای فرآوری سنگ در این نمایشگاه شرکت کردند و این  تعداد بسیار محدودتر از آنچه توقع داشتیم بود. این در حالی است که امیدواریم در سال‌های آتی بتوانیم حمایت واحدهای فرآوری و کارخانه‌ها را که سهم عمده‌ای در تولید سنگ کشور دارند را در این نمایشگاه داشته باشیم و این ضعف از سوی برگزارکنندگان نمایشگاه اصفهان پوشش داده شود.

به گفته تحلیل‌گر بازارهای جهانی سنگ، عدم‌حمایت واحدهای فرآوری استان اصفهان از نمایشگاه استان خودشان، ضعف بزرگی است که هنوز به چشم می‌خورد و باید هرچه زودتر برطرف شود.

سنگ‌های کوپ و بلوک عرضه شده در محلات ۵ برابر اصفهان

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: در استان اصفهان دست کم ۴۰۰ معدندار سنگ از ۲ هزار معدندار کشور وجود دارند اما با این حال، سنگ‌های کوپ و بلوک در این نمایشگاه به تعداد کمی عرضه شد به طوری که می‌توان گفت عرضه سنگ در نمایشگاه محلات بسیار قوی‌تر از نمایشگاه اصفهان بود. در واقع سنگ‌های کوپ و بلوک ارائه شده در نمایشگاه نیم ور محلات دست‌کم ۴ تا ۵ برابر نمایشگاه اصفهان بود. بنابراین به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده باید معدنداران اصفهانی نسبت به عرضه سنگ‌های خودشان در این نمایشگاه وارد عمل شوند.

سیدجوادی با بیان اینکه در رابطه با صنعت سنگ این استراتژی بیان می‌شود که همانند نمایشگاه ترکیه یک نمایشگاه به بخش سنگ بلوک و محصولات معادن سنگ اختصاص داده شود، گفت: استراتژی دیگری وجود دارد بر این مبنا که در هر استان محصولات معادن سنگ به نسبتی مشخص به صورت بلوک ارائه داده شود. این در حالی است که باید دید استراتژی‌ای که از سوی دولت برای صنعت سنگ تهیه خواهد شد، چیست، چرا که در حال حاضر برای این موضوع استراتژی مشخصی نداریم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی نمایشگاه سنگ محلات به عنوان نمایشگاه سنگ‌های بلوک و محصولات معادن سنگی ایران که توانسته ۲۷هزار تن سنگ را در یک دوره ارائه دهد، در اولویت قرار دارد. در حالی که در نمایشگاه اصفهان حدود ۳۰۰ کوپ و حدود ۶  هزار تن سنگ وجود داشت که یک‌پنجم سنگ‌های نمایشگاه محلات بود .

عدم حمایت صنعتگران اصفهانی از نمایشگاه

این تحلیل‌گر بازارهای جهانی سنگ همچنین با اشاره به عدم حمایت صنعتگران اصفهانی از این نمایشگاه و نبود اتحاد میان آنها برای مشارکت در نمایشگاه گفت: به نظر می‌رسد دلیل این موضوع عدم انگیزه برای واحدهای فرآوری است که تصور می‌کنند حضور یا عدم حضور آنها در نمایشگاه چندان تفاوتی نمی‌کند و بر فعالیت آنها تاثیرگذار نیست. به عبارتی برای این صنعتگران انگیزه کافی ایجاد نشده است که در سال‌های آینده باید روی این موضوع تمرکز شود.

وی همچنین به ضعف دیگر این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: متاسفانه مدیریت اجرایی این نمایشگاه نتوانسته جامعه معماری و ساختمان‌سازان را برای حضور در این نمایشگاه جذب کند در حالی که حضور آنها می‌تواند مشتریان و بازارهای جدیدی را برای صنعتگران به وجود بیاورد. البته این ضعف در نمایشگاه محلات نیز تا حدی وجود داشت اما در نمایشگاه سنگ تهران، تعداد بازدیدکننده‌های حوزه ساختمان‌سازی و معماران بیشتر بود.

سیدجوادی بیان کرد: تنها نمایشگاه سنگ در بازارهای خارجی که حضور صنعتگران ایرانی در آن منسجم‌‌تر است، نمایشگاه ازمیر ترکیه است که به کمک مدیریت نمایشگاه محلات توانسته به نسبت بهتر عمل کند. این در حالی است که در این نمایشگاه نیز باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ شرکت قوی در حوزه سنگ از ایران حضور پیدا کنند. در این راستا به نظر می‌رسد که باید مدیریت و تشکلی وجود داشته باشد که با استراتژی خاص، بازارهای هدف را شناسایی کند و در این بازارها به صورت منسجم‌، شرکت‌های ایرانی را دور هم جمع کند.

وی ادامه داد: مدیریت نمایشگاه‌های سنگ تهران، محلات و اصفهان که تجربه کار نمایشگاهی در این حوزه را دارند، می‌توانند با یکدیگر متحد شوند و پاویون ایران را در بازارهای جهانی دایر کنند.

لزوم حضور پررنگ در بازارهای جهانی

این تحلیل‌گر بازارهای جهانی سنگ افزود: به طور کلی متاسفانه ایران در بازارهای هدف سنگ خارج از کشور‌، در حوزه فرآوری ضعیف عمل می‌کند و به غیر از نمایشگاه ازمیر، شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی حضور چندانی ندارند.

به گفته سیدجوادی، در نمایشگاه شیامن چین این بازرگانان هستند که حضور دارند و فعالیت می‌کنند. در هندوستان نیز حدود ۱۰ شرکت که خودشان معدندار نیستند، شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که ما با توجه به اینکه بزرگ‌ترین رقیب ترکیه در صنعت سنگ هستیم، باید در هر نمایشگاهی که این کشور به صورت قوی شرکت می‌کند حضور داشته باشیم و محصولات کشورمان را به صورت بلوک و فرآوری شده معرفی کنیم.

این کارشناس به ضعف اصلی صنعت سنگ در کشور اشاره کرد و گفت: ضعف اصلی در این حوزه عدم وجود یک تشکل قوی و استراتژی مناسب بلندمدت و کوتاه‌مدت برای توسعه صنعت سنگ است و باید این ضعف‌ها به زودی پوشش داده شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 231655
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا