بازندگان آبان ماه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از جمله این گروه‌ها، گروه غذایی و آشامیدنی فعال در بازار سرمایه است که عموما با عملکرد مثبت صنایع زیرمجموعه، آبان ماه را به پایان رسانده است. با این حال اما بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود موفقیت اغلب شرکت‌های غذایی، برخی شرکت‌ها نیز نتوانسته‌اند مانند دیگر همگروهی‌های خود، هشتمین ماه از سال جاری را با کارنامه‌ای مثبت به پایان برسانند. شرکت دشت مرغاب با نماد «غدشت» یکی از جاماندگان این ماه است که نه تنها عقبگرد قابل ملاحظه‌ای را ثبت کرده بلکه سهامداران خود را نیز همچنان در بلاتکلیفی بازگشایی نماد نگاه داشته است. در همین حال غدام نیز نتوانسته انتظارات را برآورده کند و با افت جدی مواجه بوده است. در میان بازندگان اما «غزر» وضعیت بسیار بهتری دارد و به نظر می‌رسد بتواند روند مثبت خود را بازیابد.

گروه مواد غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر طیف متنوعی از تولیدکنندگان حاضر در بازار سرمایه را در حوزه‌های متفاوت خوراک دام و انسان دربر می‌گیرد. محصولات این شرکت‌ها بعضا به عنوان مواد اولیه محصولات نهایی دیگری نیز به کار می‌روند. طی ماه‌های اخیر رشد شتابان نرخ تورم اثر زیادی بر عملکرد شرکت‌های این گروه داشته و دستاوردهای نهایی آنها را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. اگرچه گفته می‌شود اثر تورم در محصول نهایی شرکت‌ها نیز قابل مشاهده است و می‌تواند منجر به رشد درآمد شود اما آیا می‌توان همواره اثر تورم را به معنای افزایش بازدهی شرکت نیز دانست؟ به ویژه آنکه در اقتصاد ایران، افزایش نرخ محصولات شرکت‌ها عموما از مسیر ستاد تنظیم بازار می‌گذرد و اجازه عبور از سقفی مشخص را ندارد. از همین‌رو همواره نوعی عدم توازن میان نرخ مواد اولیه و قیمت محصول نهایی برقرار است که می‌تواند زیان شرکت‌ها را در پی داشته باشد. در این میان وضعیت تولیدکنندگان مواد غذایی با دشواری بیشتری همراه است و دولت همواره به بهانه کنترل نرخ کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، سرکوب قیمتی را در دستور کار دارد. از همین رو در حالی که دولت نمی‌تواند نرخ مواد اولیه محصولات را کنترل کند اما بر کنترلگری خود در مرحله فروش محصولات نهایی تولیدکنندگان مواد غذایی می‌افزاید. این رویه غالبا خود را به صورت زیان در کارنامه شرکت‌ها نشان می‌دهد. بر همین اساس شرکت‌ها برای پوشش زیان و رفع عدم توازن میان نرخ مواد اولیه و قیمت محصولات نهایی یا به کاهش تولید روی می‌آورند یا از کیفیت و وزن محصول می‌کاهند که هر دوی آنها در نهایت به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود و از دست رفتن بازار شرکت در میان‌مدت را نیز به دنبال خواهد داشت. در کنار این شرایط همچنین کاهش بهره‌وری شرکت اثر قابل ملاحظه‌ای بر معاملات سهام آن خواهد داشت و دست شرکت را برای جذب منابع از بازار سرمایه خواهد بست. بررسی گزارش‌های یک ماهه شرکت‌های گروه غذایی نیز حاکی از اثرگذاری پارامترهای تورم و قیمت‌گذاری دستوری بر عملکرد شرکت‌هاست.

افت «غدام» در هنگامه پایان سال مالی

گزارش‌های یک ماهه شرکت‌های گروه غذایی نشان می‌دهد که تولیدکنندگان این گروه غالبا در هشتمین ماه از سال جاری، مثبت عمل کرده‌اند. با این حال اما برخی شرکت‌ها نیز در تولید و فروش عقبگرد داشته‌اند. یکی از این شرکت‌ها، خوراک دام پارس است که با نماد «غدام» در بازار سهام نیز مورد معامله سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. این شرکت طی عملکرد یک ماهه منتهی به سی‌ام آبان‌ماه سال جاری، ۸۳ هزار و ۵۸۱ میلیون ریال از محصولات خود را فروخته است. این در حالی است که شرکت توانسته بود در مهرماه ۱۱۰ هزار و ۲۷۵ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش برساند. بر همین اساس «غدام» در دوره یک ماهه آبان ماه با افت ۲/۲۴ درصدی فروش روبه‌رو بوده است. در همین حال میزان فروش این شرکت در آبان ماه نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز معادل هفت درصد کاهش داشته است. گفتنی است این شرکت در پایان ماه جاری، سال مالی خود را به اتمام می‌رساند. بر اساس گزارش منتشر شده روی کدال، شرکت طی عملکرد یازده ماهه از ابتدای سال مالی تا پایان آبان ماه نیز مبلغ ۶۱۸ هزار و ۸۸۹ میلیون ریال از فروش محصولات درآمد کسب کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افت نشان می‌دهد. حال این سوال مطرح است که آیا «غدام» می‌تواند طی یک ماه باقیمانده تا پایان سال مالی، زیان و عقبگرد خود را جبران کند؟ این در حالی است که شرکت خوراک دام با کاهش جدی تولید در آبان ماه نسبت به ماه قبل از آن مواجه بوده است. بر اساس آنچه از عملکرد شرکت روی کدال منتشر شده است، غدام در آبان ماه، دو هزار و ۲۷۶ تن انواع دان مرغ، خوراک دام، خوراک حیوانات آزمایشگاهی، مواد اولیه و تولید کارمزدی داشته است. این در حالی است که طی مهرماه توانسته بود سه هزار و ۱۱۹ تن از محصولات خود تحت عناوین گفته شده را تولید کند. بر این اساس تولید شرکت خوراک دام پارس در آبان ماه نسبت به مهرماه ۲۷ درصد افت نشان می‌دهد. این نماد همچنین طی آبان ماه در بازار سهام نیز روندی نوسانی را در حجم معاملات و قیمت سهم از‌سر گذرانده است. با این حال اما غدام در نهایت توانسته است بازدهی مثبت ۴۷/۰ درصدی را طی یک ماهه آبان ماه برای سهامداران خود به ارمغان آورد. اکنون این سوال مطرح است که آیا با توجه به گزارش‌های یک ماهه، غدام خواهد توانست مجددا توجه سهامداران و معامله‌گران بازار سهام را به خود جلب کند؟

«غزر»؛ برنده بازنده‌ها

دیگر شرکت مورد بررسی در این گزارش، زرماکارون است که سهام آن نیز تحت نماد «غزر» در بازار سهام مورد معامله قرار می‌گیرد. بر اساس گزارشی که شرکت زرماکارون به تازگی روی کدال منتشر کرده، توانسته است طی آبان ماه، معادل دو میلیون و ۳۸۸ میلیون ریال از محصولات تولیدی خود را به فروش برساند که این رقم حاکی از رشد فروش در این ماه نسبت به مهرماه است. زرماکارون توانسته بود در مهرماه معادل یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۳۲ میلیون ریال از محصولات خود را بفروشد. بر همین اساس شرکت توانست است در عملکرد یک ماهه موفق ظاهر شده و رشد ۳۳/۲۵ درصدی را ثبت کند. با این حال اما با وجود وجود متغیر مهمی همچون تورم و افزایش قیمت محصولات طی یک سال گذشته، شرکت نتوانسته نسبت به مدت مشابه سال قبل عملکرد خود را بهبود بخشد و بر همین مبنا، در آبان سال جاری افت ۱۳ درصدی فروش را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرده است. با این حال اما در نگاهی کلی‌تر زرماکارون توانسته طی عملکرد هشت‌ماهه از ابتدای سال مالی منتهی به بیست‌ونهم اسفند ۱۴۰۰، مبلغ ۱۵ میلیارد و ۷۳۳ میلیون و ۳۶۹ هزار ریال فروش محصولات را ثبت کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد نشان می‌دهد. این شرکت همچنین در مهر سال جاری موفق شده بود ۱۷ هزار و ۶۷۲ تن انواع پودر کیک، رشته آش، آرد سفید، پکیج، ماکارونی آشیانه‌ای، لازانیا، ماکارونی فرمی، ماکارونی رشته‌ای، محصولات فرعی و محصولات خاص در حوزه داخلی و صادراتی تولید کند. بر اساس گزارش تازه، زرماکارون توانسته در آبان ماه، تولید خود را افزایش دهد و به ۲۴ هزار و ۱۴۰ تن برساند تا رشد یک ماهه ۳۷ درصدی تولید را ثبت کند. با این حال اما حال نماد «غزر» در بازار سهام طی هشتمین ماه سال جاری چندان خوب نبوده است. در عموم روزهای این ماه، نماد غزر با حجم کم معاملات روبه‌رو بوده و قیمت سهام آن نیز کاهش یافته است. بر این اساس سهام غزر در آبان ماه، کاهش ۵/۱۵ درصدی را ثبت کرده است. حالا اما مشخص نیست که آیا عملکرد نسبتا خوب یک ماهه شرکت می‌تواند معامله‌گران بازار سهام را مجددا با غزر آشتی دهد؟

نشان بدترین عملکرد برای «غدشت»

بررسی گزارش گروه غذایی نشان می‌دهد که باید نشان بدترین عملکرد آبان ۱۴۰۰ این گروه را به شرکت دشت مرغاب اهدا کرد که با نماد «غدشت» در بازار سهام نیز حضور دارد. این شرکت طی عملکرد یک ماهه آبان ماه معادل ۲۸۸ هزار و ۷۶۸ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به مهرماه و نیز مدت مشابه سال گذشته افت شدیدی نشان می‌دهد. شرکت دشت مرغاب که توانسته بود در مهرماه ۳۱۸ هزار و ۴۹۶ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش برساند، طی آبان‌ماه عملکرد منفی ثبت کرده و با ۳۳/۹ درصد افت فروش یک‌ماهه مواجه شده است. رقم فروش آبان ماه شرکت همچنین نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ۴۹ درصد عقبگرد نشان می‌دهد. شرکت دشت مرغاب که سال مالی خود را از ابتدای تیرماه آغاز می‌کند، همچنین طی پنج ماهه نخست سال مالی جاری، مبلغ یک میلیارد و ۳۶۹ میلیون و ۸۷ هزار ریال فروش داشته که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴ افت نشان می‌دهد. بررسی گزارش کدال شرکت دشت مرغاب نشان می‌دهد این شرکت در مهرماه توانسته بود هزار و ۵۲ تن انواع محصولات رب گوجه‌فرنگی، آبلیمو و شربت، کنسروهای غیرگوشتی، خیارشور و ترشی، مرباجات، سرکه، گلاب و عرقیجات و انواع سس‌ها را برای دو بازار داخلی و صادراتی تولید کند. با این حال اما میزان تولید شرکت در آبان ماه با افت چشمگیری مواجه شده و به رقم ۷۸۰ تن رسیده که نشان از کاهش ۹/۲۵ درصدی میزان تولید طی یک‌ماهه آبان دارد. گفتنی است نماد غدشت مدت‌هاست در بازار سهام تعلیق شده است. در ابتدای آبان ماه، اطلاعیه‌ای روی کدال قرار گرفت که بر اساس آن ناظر بازار، با توجه به عدم رعایت مفاد ماده ۳۸ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، عدم رعایت الزامات ماده (۷) دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار تهران اقدام به تعلیق نماد معاملاتی ناشر کرده بود. در این اطلاعیه تاکید شده بود بازگشایی نماد معاملاتی ناشر منوط به رعایت الزامات ماده (۷) دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس خواهد بود. با این حال اما هنوز از بازگشایی این نماد در بازار سهام خبری نیست و سهامداران این نماد در سرگردانی به سر می‌برند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 231683
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا