شرایط خرید دلار صرافی تغییر کرد /ضربه به دلالان ارزی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  یکی از ویژگی‌های بارز بازار ارز در هفته‌های گذشته وجود صف‌های طویل خرید دلار پشت صرافی‌ها بوده است. یکی از دلایل این مساله افزایش فاصله قیمتی دلار صرافی و دلار بازار آزاد عنوان شده است. رصد آخرین نرخ‌های موجود در بازار نشان می‌دهد که قیمت دلار در صرافی ملی به ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده و دلار در بازار آزاد نیز با نرخ ۲۸ هزار و ۹۴۰ تومان خرید و فروش می‌شود. به این ترتیب شکاف قیمت دلار در این دو بازار در حال حاضر به بیش از هزار تومان رسیده است. در روزهای گذشته این شکاف قیمتی به دو هزار تومان نیز رسیده بود. به نظر می‌رسد سیاستگذار برای کاهش جذابیت خرید ارز، نرخ دلار در صرافی را بالا برده است. با این حال فاصله قیمتی هزار تومانی نیز هنوز می‌تواند دلالان را به سمت خرید و فروش ارز در بازار بکشاند.

اما ماجرا چیست؟ بر اساس قانون بانک مرکزی هر فرد می‌تواند در سال سهمیه ارزی ۲۲۰۰ دلاری و یا ۲۰۰۰ یورویی را از صرافی ملی دریافت کند و برای مصارف مختلف از جمله سفر به کار گیرد. پیش از این خریداران علاوه بر در دست داشتن کارت ملی باید مدارک معتبری نیز ارائه می‌دادند، اما در هفته‌های اخیر افراد تنها با در دست داشتن کارت ملی قادر به دریافت سهمیه ارزی خود می‌شدند. با توجه به شکاف قیمتی موجود در بازار نیز به راحتی این ارزها را در بازار آزاد فروخته و سودهای میلیونی نصیب خود کرده‌اند. این مساله حتی منجر به رونق گرفتن بازار اجاره کارت ملی نیز شده بود.

اما به نظر می‌رسد که شرایط خرید دلار صرافی قرار است دستخوش تغییراتی شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خریداران علاوه بر کارت ملی باید مدارک دیگری نیز به همراه داشته باشند. بر این اساس گفته می‌شود که کارت ملی، کارت بانکی عضو شبکه شتاب به نام فرد خریدار برای خرید و شماره شبا به نام فرد فروشنده برای فروش، شماره تلفن همراه (سیم‌کارت) به نام فرد متقاضی، تکمیل فرم‌های مربوطه و امضای آنها در حضور متصدی صرافی و همچنین داشتن بلیت، گذرنامه و ویزای معتبر برای دریافت سهمیه ارزی از این پس ضرورت خواهد داشت. بدیهی است به دلیل شرایط حساس ارزی کشور تداوم این شرایط می‌تواند منجر به هدررفت منابع ارزی شود، از این رو وجود اقداماتی از این دست ضرورت خواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 231687
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا