پل عبور نقدینگی به سوی بازار بدهی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این میان نرخ بهره بین‌بانکی به عنوان دیگر عامل موثر بر روند سرمایه‌گذاری در بازار سهام،‌ این روزها با روند رو به رشد شتابانی مواجه شده و در پایان نخستین هفته آذرماه به ۹/۲۱ رسیده است. در حالی که این عوامل موجب جذب مستقیم نقدینگی سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه به سمت بازار پول و بدهی بوده اما طی مدت اخیر، به صورت غیرمستقیم نیز پول حقیقی‌ها از بازار سهام به سمت بازار بدهی و سپرده‌های بانکی کشیده شده است.

این مسیر غیرمستقیم را می‌توان همان صندوق‌های بادرآمد ثابت دانست که بخش عمده‌ای از سرمایه‌های ورودی خود را در اوراق و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس نیز به تازگی اعلام کرده است دست‌کم دو صندوق بزرگ با درآمد ثابت ۳۵ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق بدهی تامین مالی کرده‌اند. میثم فدایی اظهار کرد این دو صندوق البته به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز سهام خریداری کرده‌اند.

با این حال اما با توجه به چارچوب‌های مقرراتی صندوق‌های بادرآمد ثابت، ورود نقدینگی به این صندوق‌ها عموما به معنای سرمایه‌گذاری در بازار اوراق و سپرده‌های بانکی است. بر این اساس می‌توان گفت طی ماه‌های گذشته رونق بازار بدهی مدیون عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت در جذب پول بوده که به عنوان پلی برای کوچ غیرمستقیم نقدینگی از بازار سهام به سمت بازار بدهی نقش ایفا کرده است.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرده است که صندوق‌های با درآمد ثابت بازار سرمایه به سقف ارزش معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌اند. به گفته فدایی دو صندوق بزرگ با درآمد ثابت حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان سهام خریدند و ۳۵ هزار میلیارد تومان هم از طریق اوراق بدهی تامین مالی کردند. این مقام مسوول تاکید کرد که نهادهای مالی بازار سرمایه، پویاتر از گذشته در تامین مالی اقتصاد نقش ایفا می‌کنند.

طی ماه‌های گذشته سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بادرآمد ثابت توانسته‌اند سرمایه مناسبی از بازار سرمایه جذب کنند. مهم‌ترین مشخصه جذاب این صندوق‌ها، پرداخت سود تضمینی در دوره‌هایی معین است. از همین رو طی ماه‌های اخیر که ریسک سرمایه‌گذاری در سهام افزایش یافته است،‌ این صندوق‌ها به مقصد مهمی برای سرمایه‌های ریسک‌گریز بدل شده‌اند. در تعریف کارکرد صندوق‌های با درآمد ثابت می‌توان گفت هدف اصلی این صندوق‌ها کسب بازدهی بدون ریسک و تقریبا ثابت است. بنابراین بخش عمده دارایی این صندوق‌ها، در سپرده‌های بانکی و اوراق با درآمد ثابت بورسی و فرابورسی مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اسناد خزانه اسلامی سرمایه‌گذاری می‌شود.

بخش کوچکی از دارایی این صندوق‌ها نیز در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. به همین دلیل نوسانات بورس، تاثیری روی این صندوق‌ها ندارند. در همین حال بازدهی صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری با درآمد ثابت با توجه به اینکه بخشی از سرمایه آنها در اوراق درآمد ثابت بورسی سرمایه‌گذاری شده، معمولا بالاتر از سود سپرده‌های بانکی است. یکی از مهم‌ترین نکات در مورد این صندوق‌ها، نحوه محاسبه سود آنهاست. سود صندوق درآمد ثابت، روزشمار است. در روش سود روزشمار، سرمایه‌گذار به ازای هر روز می‌تواند سود دریافت کند. بر این اساس می‌توان صندوق‌های با درآمد ثابت را از گزینه‌های جذاب سرمایه‌گذاری به ویژه در روزهای پرریسک بازار سهام برای سرمایه‌گذاران ریسک گریز دانست.

جذب قدرتمند پول حقیقی‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهند صندوق‌های با درآمد ثابت توانسته‌اند در موقعیت ریزشی بازار سهام موفق عمل کنند. طی ماه‌های گذشته که روند معاملات بازار سرمایه عموما ساکن بوده و به صورت خطی مستقیم طی می‌شده، درآمد ثابت‌ها توانسته‌اند قله‌های زیادی از جذب پول را فتح کنند. از ابتدای مهرماه تا روز گذشته صندوق‌های بادرآمد ثابت توانسته‌اند طی ۲۹ روز ورود نقدینگی را تجربه کنند و تنها در ۱۳ روز با خروج پول مواجه بوده‌اند. بر این اساس بیشترین خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت طی دو ماه گذشته در روز پانزدهم آبان ماه صورت گرفته که بالغ بر ۵۷۵ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ها خارج شده است. با این حال اما طی روزهایی که صندوق‌ها شاهد ورود پول بوده‌اند این خروجی جبران شده و مجددا روند نقدینگی به مدار مثبت بازگشته است. بر همین مبنا، بررسی سرانگشتی جذب نقدینگی توسط درآمد ثابت‌ها نشان می‌دهد از ابتدای مهرماه تا روز گذشته صندوق‌های بادرآمد ثابت طی ۲۹ روز جذب پول، پذیرای سه هزار و ۱۴۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی بوده‌اند. با توجه به روند جذب پول ریسک‌گریزها در درآمد ثابت‌ها و سیاست‌های سرمایه‌گذاری ما بین صندوق‌ها به نظر می‌رسد، بازار اوراق بدهی همچنان بتواند از رونق بیشتری نسبت به بازار سهام برخوردار باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 231962
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا