افزایش پشتوانه مردمی به جای توهم توطئه

علی صوفی * اعتراضات کشاورزان و مردم اصفهان اگرچه بر مبنای مطالبات بحق و غیرسیاسی و البته صورت مسالمت‌آمیز شکل گرفته بود، در روزهای آخر به خشونت کشیده شد. اتفاق بدتر از آن اما این بود که دیدیم برخی از سیاسیون در جبهه اصولگرایی از روزنامه کیهان تا برخی نمایندگان و سیاسیون آنچه در روزهای آخر رخ داد را توطئه دشمن تلقی کرده و به مذاکرات هسته‌ای ربط دادند.

این رویکرد البته باعث تعجب نبود زیرا از مجلسی حداقلی که نمی‌توان آن را برآمده از رای مردم دانست، یا رسانه‌هایی که نگاه سیاسی آنها مشخص است، غیر از این هم انتظار نمی‌رفت. این نوع نگاه اما اصلا درست و مفید نبود. به خصوص که مردم اصفهان تمام تلاش خود را کرده بودند که این اعتراضات مسالمت‌آمیز باشد و از همین رو حتی در بستر رودخانه مستقر شدند تا بانک و… نباشد و کار به اغتشاش نرسد. درنهایت اما دیدیم که عده‌ای آتش به پا کردند و چطور ختم شد.

شاید برخی با نسبت دادن اتفاقات رخ داده به دشمن و افراد نفوذی و… پرونده این قضیه را ببندند اما واقعیت آن است که سرکوب، متهم و محکوم کردن مردم و اینگونه برخوردها مشکلی را از کشور حل نمی‌کند. اتفاقا برعکس عمل کرده و هر روز مسوولان را منزوی‌تر می‌کند و این مایه تاسف است. همین برخوردها است که موقعیت ‌ما را در دنیا تضعیف می‌کند نه حرکت مردم.

طبیعی است که اگر نمایندگان واقعی مردم در یک فضای رقابتی و مشارکتی به مجلس راه یافته بودند اکنون نیز شاهد چنین موضع‌گیری‌هایی نبودیم. حتما همان طور که انتظار می‌رود شاهد مداخله و پیگیری نمایندگان اصفهان همسو با مطالبات مردم آن حوزه می‌بودیم.

توصیه می‌شود به مجلس مستقر و نمایندگان حاضر که حتی اگر خودشان را در مقابل مردم پاسخگو نمی‌دانند، حداقل در مقابل حاکمیت پاسخگو باشند، وضعیت موجود را درک کرده، متوجه نارضایتی‌های مردم در اصفهان، شهرکرد و… باشند و در همراهی و همکاری با دولت برای برقراری عدالت سعی و تلاش کنند. این را در نظر داشته باشند که اگر مردم راضی باشند و دولت را از خودشان بدانند بخش زیادی از مشکلات فعلی حل خواهد شد. با حرکت و پشتوانه مردم است که ما حتی در مذاکرات هم دست بالا را خواهیم داشت و از پس مشکلاتی مثل رفع تحریم برخواهیم‌ آمد. در این وضعیت است که دشمن فرصت می‌یابد اقدامی مثل حمله سایبری اخیر را انجام دهد و بر نارضایتی‌های مردمی بیفزاید.

با در نظر گرفتن و درک این نکات که خیلی هم پیچیده و دشوار نیست، جمهوری اسلامی همراهی مردم و پشتوانه مردمی خود را که سند آن انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس است به جهانیان نشان خواهد داد و در چنین وضعیتی آقایان ناچار نیستند که هر اقدام و اعتراض و مساله درونی را به دشمن و بیگانگان ربط بدهند.

* دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 232141
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا