اعتراض مردم به سرپیچی ایرلاین‌ها از رعایت نرخ‌نامه جدید پروازهای داخلی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قیمت بلیت پروازها در اوایل تیر سال‌جاری نیز به دلایل نامعلومی از سوی ایرلاین‌ها تا بیش از ۳۰ درصد در مسیرهای داخلی افزایش یافت. نکته قابل توجه این بود که توضیح مشخصی هم در این باره ارائه نشد.بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی و حتی مسوولان دلیل افزایش قیمت‌ در بخش حمل‌ونقل هوایی را شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های به وجود آمده اعلام می‌کردند. اما اکنون با فروکش کردن همه‌گیری کرونا و ابلاغ نرخنامه جدید توسط شورای عالی هواپیمایی کشوری، نرخ بلیت پروازها آن‌طور که انتظار می‌رفت کنترل نشده است.

نرخ‌نامه جدید انجمن ایرلاین‌ها

انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌های جدید بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی را سی‌ام آبان سال جاری اعلام کرد. در این نرخنامه حدود ۱۲ درصد قیمت بلیت پروازهای داخلی نسبت به آن چه که ایرلاین‌ها از ابتدای تیر ماه افزایش داده بودند، کاهش پیدا کرد.

بر اساس نرخنامه‌ جدید پروازهای داخلی، قیمت بلیت هواپیما با کاهش ۱۰ تا حدود ۳۰ درصدی مواجه شد و قرار بود ایرلاین‌ها از ابتدای آذرماه مطابق با این نرخنامه نسبت به بلیت‌فروشی اقدام کنند.

این در حالی است که طی روزهای گذشته برخی از ایرلاین‌ها همچنان بلیت بعضی از پروازهای خود را بالاتر از قیمت مصوب فروختند و این مساله سبب اعتراض مردم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شد.

اظهارات وزیر راه

وزیر راه‌وشهرسازی در این خصوص از برخورد با ایرلاین‌های گرانفروش خبر داد. رستم قاسمی ابتدای آذر ماه جاری گفته بود: در حال حاضر با حذف پروتکل پذیرش ۶۰ درصدی مسافران، با ایرلاین‌ها جلساتی داشتیم تا قیمت بلیت را کاهش دهیم. هیچ ایرلاینی حق ندارد بلیت را گران‌تر از نرخ‌های شهریورماه بفروشد.

قاسمی ضمن تاکید بر الزام ایرلاین‌ها با تعدیل ۱۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما اعلام کرد: با لغو محدودیت کرونایی در پروازهای داخلی، تمامی ایرلاین‌ها باید ضمن تعدیل ۱۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما، تمام خدمات گذشته را به حالت عادی بازگردانند.

قیمت‌های خارج از نرخنامه را گزارش دهید

اخیرا سازمان هواپیمایی کشوری نیز طی اعلامیه‌ای از مسافران خواست تا فروش بلیت هواپیما خارج از نرخنامه جدید را اطلاع دهند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: از ابتدای آذر ماه قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا کرده و اگر بلیتی به صورت موردی بالاتر از حداکثر نرخ مصوب اعلام شده، فروخته شود، قطعا با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

او تصریح کرد: در این خصوص با شرکت‌هایی که اقدام به فروش بلیت با قیمت بالاتر از نرخ مصوب کنند، برخورد جدی خواهد شد.

نرخ‌های شناور

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی مختلف می‌توانند بر اساس نرخنامه اعلام شده در پروازهای داخلی قیمت بلیت هواپیما را به صورت شناور و بسته به وضعیت عرضه و تقاضا تنظیم کنند و کلاس نرخی نیز بر همین اساس تعریف شده است.

محمد محمدی‌بخش در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف می‌تواند تنها در سقف نرخی فروخته شود یا اینکه باید شناور باشد، افزود: اینگونه نیست که شرکت‌های هواپیمایی بلیت پروازهای خود را تنها در سقف نرخی مشخص شده عرضه کنند و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته نرخ‌ها شناور است. البته اگر مانند روزهای گذشته شرکتی قیمت بلیت پرواز خود را پایین‌تر از حداقل نرخ تعیین‌شده عرضه کند به او تذکر می‌دهیم، چرا که باید منفعت مردم و منفعت سازمانی هر دو با هم دیده شود.

برخورد جدی با ایرلاین‌های متخلف

رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: اگر مردم شاهد گرانفروشی بلیت هواپیما در هر یک از مسیرهای پروازی داخلی بودند می‌توانند از راه‌های مختلف این مساله را به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری برسانند که از طریق بخش حقوق مسافر در سایت این سازمان و از طریق سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی قابل انجام است. مسلما با این تخلفات به صورت جدی برخورد خواهیم کرد.

محمدی‌بخش گفت: بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری در همه فرودگاه‌های کشور حضور دارند و رصد کاملی نیز به صورت آنلاین بر روند بلیت‌فروشی صورت می‌گیرد و به محض اینکه با تخلفی از جمله گرانفروشی بلیت هواپیما مواجه شویم با آن برخورد خواهیم کرد. او تاکید کرد: البته از مردم می‌خواهیم که به هیچ وجه بلیت هواپیما را از سایت‌های غیرمعتبر خریداری نکنند، چرا که این سایت‌ها مجوزهای لازم را ندارند و ممکن است هر تخلفی مرتکب شوند، بنابراین مسافران باید حتما نسبت به انتخاب سایت‌ها و آژانس‌های مسافرتی معتبر دقت داشته باشند.

نرخ بلیت پروازهای داخلی

ایرلاین

تاریخ پرواز

مبدا

مقصد

قیمت (تومان)

تابان

دوشنبه، ۸ آذر

تهران

کیش

۱ میلیون و ۲۸۶ هزار

زاگرس

دوشنبه، ۸ آذر

تهران

بندرعباس

۸۹۳ هزار

آسمان

دوشنبه، ۸ آذر

تبریز

شیراز

۶۰۸ هزار

کاسپین

دوشنبه، ۸ آذر

اصفهان

مشهد

۹۸۹ هزار

ایران‌ایر تور

دوشنبه، ۸ آذر

تبریز

کیش

۷۵۰ هزار

ساها

دوشنبه، ۸ آذر

تهران

اهواز

۸۷۴ هزار

کیش‌ایر

دوشنبه، ۸ آذر

مشهد

کیش

۱ میلیون و ۵۴ هزار

آسمان

دوشنبه، ۸ آذر

زاهدان

تهران

۱ میلیون و ۴۰۹ هزار

ماهان

دوشنبه، ۸ آذر

اردبیل

تهران

۷۶۱ هزار

وارش

دوشنبه، ۸ آذر

تهران

آبادان

 ۸۵۲ هزار

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن

شناسه : 232152
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا