پایان امیدها به احیای اقتصادی در ۲۰۲۲

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بلومبرگ در گزارشی درباره آسیب اومیکرون به بازیابی اقتصاد جهان می‌نویسد: اومیکرون، سویه جدید کرونا ضربه‌ای به امیدهای خوش‌بینانه برای بهبود اقتصاد جهانی در ۲۰۲۲ وارد خواهد کرد و به طور بالقوه برنامه‌های سیاستگذاران برای تمرکز بر تورم به جای تقاضای ضعیف را تحلیل می‌برد.

اعمال محدودیت‌های سفر، اعتماد مصرف‌کننده و شرکت‌ها را متزلزل و احتمالاً فعالیت‌ها را در برخی مکان‌ها محدود می‌کند، درست زمانی که فصل تعطیلات در بسیاری از اقتصادها آغاز می‌شود.  ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان، در پی شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا مرزهای خود را به روی همه خارجی‌ها خواهد بست.

اومیکرون که نخستین‌بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، مسری‌تر از سویه‌های قبلی است و موارد آن در استرالیا، بلژیک، بوتسوانا، بریتانیا، کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هنگ‌کنگ، اسراییل، ایتالیا و هلند گزارش شده است. سازمان جهانی بهداشت، این سویه را نگران‌کننده خوانده و می‌گوید که «چند روز تا چند هفته» طول خواهد کشید تا میزان شدت این سویه را بررسی کند.

همزمان با اقدام سازمان بهداشت جهانی برای قرار دادن سویه جدید ویروس کرونا (اومیکرون)، در ردیف ویروس‌های نگران‌کننده، دانشمندان در حال تحقیق در خصوص این سویه جدید جهش یافته هستند. با این حال، رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی می‌گوید که ممنوعیت ورود مسافران فاقد پشتوانه علمی است. آفریقای جنوبی محدودیت‌های مسافرتی اعمال شده توسط برخی کشورها را ناعادلانه و برای اقتصادش مضر می‌خواند و می‌گوید که به دلیل توانایی علمی خود در شناسایی سریع این سویه، مجازات می‌شود. رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی معتقد است که ممنوعیت سفر در جلوگیری از شیوع این سویه، دیگر موثر نخواهد بود.

علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بریتانیا، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران، آمریکا و کانادا هم اعلام کرده‌اند که ورود مسافران از کشور آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر جنوب آفریقا را تعلیق می‌کنند. در اروپا، تاکنون کشورهای هلند، آلمان، دانمارک، جمهوری چک، ایتالیا، بریتانیا و بلژیک موارد ابتلا به اومیکرون را در خاک خود تایید کرده‌اند.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که ایمنی‌شناسان هشدار داده‌اند که احتمالا اقدامات برخی کشورها جهت اعمال محدودیت‌های سفر برای جلوگیری از انتشار جهانی «اومیکرون» خیلی دیر باشد.

بازارها در یک ضربه اقتصادی به سرعت به سمت قیمت حرکت کردند. انتظارات برای افزایش نرخ بهره برای سال آینده میلادی روز جمعه برای بانک‌های مرکزی ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا حداقل ۱۰ واحد کاهش یافت.

آنچه در ادامه خواهد آمد بر اساس آنچه دانشمندان در مورد نوع جدید کووید۱۹ کشف می‌کنند، ازجمله مقاومت آن در برابر واکسن‌ها و میزان انتقال آن نسبت به نوع دلتا که در ماه‌های اخیر بدون بازگشت اقتصادها به سمت رکود بیداد کرد، تعیین می‌شود.

بدترین سناریو ممکن است این باشد که جهش سویه جدید کرونا، نیازمند بازگشت به قرنطینه‌های فلج کننده رشد اقتصادی باشد، که زنجیره‌های عرضه را که قبلا تحت فشار قرار گرفته‌اند، تهدید می‌کند و به تقاضای بهبودیافته آسیب می‌رساند. این امر بیم از ترکیب رکود تورمی از تورم سریع‌تر و رشد کندتر را دوباره تشدید می‌کند.

اقتصاددانان گروه گلدمن ساکس چهار احتمال را بیان کردند که یکی از آنها شامل یک سناریوی نزولی است که در آن موج بزرگ آلودگی و ابتلا در سه ماهه اول سال آینده، رشد جهانی را آهسته به ۲ درصد نسبت به سه ماهه سالانه می‌بیند که ۵/۲ واحد درصد کمتر از پیش‌بینی فعلی است. رشد در کل سال ۲۰۲۲ معادل ۲/۴ درصد تا ۴/۰ درصد کمتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود.

یک پیامد خوش‌خیم این است که جهش به همان اندازه که در ابتدا تصور می‌شد، تهدیدکننده نباشد. اما ظهور آن به عنوان یک یادآوری عمل می‌کند که این بیماری همه‌گیر به طور بالقوه برای سال‌های آینده یک تهدید برای اقتصاد جهانی باقی خواهد ماند.

آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه در Natixis SA، در این خصوص گفت: ما هنوز در رکود تورمی قرار نداریم. اما یک سال دیگر بدون تحرک فرامرزی و اختلالات زنجیره تامین مرتبط‌، ممکن است ما را به آن سمت سوق دهد.

حتی هنوز، برخی اقتصاددانان می‌گویند که این عواقب ممکن است کمتر از آنچه در دوره رکود اقتصادی سال ۲۰۲۰ دیده می‌شود، باشد. دولت‌ها، نسبت به بازگشت به قرنطینه بی‌میل هستند و عرضه واکسن‌ها تا حدی توضیح می‌دهد که چرا داده‌های فرکانس بالا نشان می‌دهد که محدودیت‌هایی که در اروپا اعمال شده‌اند، انعطاف‌پذیرتر بوده و آسیب کمتری به رشد وارد کرده‌اند.

راب ساببارامن، رییس تحقیقات بازارهای جهانی در شرکت Nomura Holdings گفت: کسب‌وکارها و خانواده‌ها خود را با محدودیت‌ها و قرنطینه‌ها وفق داده‌اند و بنابراین ممکن است این بار ضربه‌ها به شدت دوره اول و ۲۰۲۰ نباشد. او گفت: «این به معنای قرنطینه‌های محلی با ظهور همه‌گیری‌ها، محدودیت‌های شدیدتر در سفرهای منطقه‌ای و احتمال بیشتر تعطیلی بنادر است.» چین در مدیریت شیوع بیماری تبحر نشان داده است، اما اگر سویه‌های بسیار قابل انتقال در سطح جهانی بومی شوند، هزینه‌های اقتصادی بلندمدت افزایش خواهد یافت.

به گفته میکی لوی، اقتصاددان ارشد ایالات متحده و آسیا در بازار سرمایه برنبرگ، اگر این متغیر گسترش یابد، می‌تواند حرکت سالم در اقتصاد ایالات متحده را کاهش دهد. پیش از ظهور اومیکرون، برخی اقتصاددانان انتقال تقاضا را از کالاهای بادوام به سمت خدماتی مانند اوقات فراغت، مسافرت و گردشگری پیش‌بینی کرده بودند، اما این تغییر ممکن است اکنون به تعویق بیفتد – چشم‌انداز بهبود اقتصاد جهانی را که در حال حاضر ناهموار است، کاهش می‌دهد.

صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر هشدار داد که بهبود شتاب خود را از دست داده است. صندوق محاسبه شده تولید ناخالص داخلی برای اقتصادهای پیشرفته سطح قبل از همه‌گیری خود را در سال ۲۰۲۲ به دست می‌آورد و حتی از آن ۹/۰ درصد پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۴ فراتر می‌رود. به نظر می‌رسد که بازارهای نوظهور و در حال توسعه همچنان از پیش‌بینی پیش از همه‌گیری خود در سال ۲۰۲۴ معادل ۵/۵ درصد کمتر خواهند بود.

گزینه‌های سیاست

یکی از چالش‌های سیاستگذارانی که با پس‌لرزه‌های اقتصادی ناشی از شیوع مداوم مبارزه می‌کنند، این واقعیت است که پس از تلاش‌های محرک سال گذشته، گزینه‌های کمتری دارند.

تنها تعداد معدودی از بانک‌های مرکزی از پایان رکود سال گذشته سیاست‌های پولی خود را تشدید کرده‌اند و معیارهای کلیدی کشورهای توسعه‌یافته در حدود صفر باقی مانده‌اند، به این معنی که فضای لازم برای نجات دوباره ندارند. دولت‌ها در حال حاضر بار بدهی‌های سرسام‌آوری را به دوش می‌کشند.

لوی در این خصوص گفت: «در غیاب نگرانی در مورد هرگونه تاثیر منفی این نوع، فدرال رزرو به احتمال زیاد کاهش خرید دارایی خود را تسریع خواهد کرد، اما اثرات منفی نامشخص این نوع احتمالا باعث می‌شود که فدرال‌رزرو چنین تصمیمی را به تعویق بیندازد.»

معامله‌گران عجله کرده‌اند تا شرط‌بندی کنند که فدرال‌رزرو و همتایانش در افزایش نرخ‌ها کندتر خواهند بود. معاملات آتی نشان می‌دهد که اولین افزایش فدرال رزرو ممکن است تا ژوئیه ۲۰۲۲ رخ ندهد.  با این حال، رافائل بوستیک، رییس بانک فدرال رزرو آتلانتا، روز جمعه خطر نوع جدید کرونا را کم کرد و برای تسریع در خروج از برنامه خرید دارایی فدرال رزرو «بسیار باز» باقی ماند.

رییس بانک مرکزی اروپا، لوئیس دی گویندوس، گفت که او نیز فکر می‌کند که «تاثیر اومیکرون بر اقتصاد محدودتر از سال گذشته خواهد بود». سیاستگذاران ثابت کرده‌اند که در صورت لزوم در تغییر روش مهارت دارند. اگر هیچ چیز دیگری وجود نداشته باشد، وجود اومیکرون خطرات پیش‌بینی در عصر همه گیری را نشان می‌دهد.

ساببارامن گفت: «آنچه مسلم است اینکه عدم‌قطعیت اقتصادی حتی بیشتر شده است: اقتصاددانان به مقدار زیادی فروتنی در پیش‌بینی چشم‌اندازهای ۲۰۲۲ نیاز دارند. این دوز اکنون حتی بیشتر شده است.

بازارهای جهانی، پس از افت و التهابی که هفته پیش داشت، با شروع این هفته اندکی آرام گرفته است. سرمایه‌گذاران هفته پیش در انتظار جزییات بیشتری از این سویه و تاثیر آن بر بازارها بودند چرا که نگرانی از محدودیت‌های جدید می‌تواند احیای اقتصادی پس از همه‌گیری دو ساله را مختل کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 232420
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا