روزنه‌ای به تاریکخانه گروه بانکی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   روز گذشته رییس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس از اقدامی مهم در راستای شفافیت ناشران این گروه و گزارش‌های عملکردی بانک‌ها خبر داد. سعید واشقانی فراهانی اعلام کرد: از این پس تمام بانک‌های پذیرفته ‌شده در بازار سرمایه ملزم هستند علاوه بر افشای اطلاعات مربوط به تسهیلات پرداختی به مشتریان و سپرده‌های دریافتی از سپرده‌گذاران، اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی، سرمایه‌گذاری در سهام و هزینه‌های مالی را نیز به صورت ماهانه افشا کنند. وی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با اعلام این مطلب، توضیح داد: از ابتدای هفته جاری با تغییرات گسترده در محتوای گزارش‌های فعالیت ماهانه بانک‌ها گام مهمی در راستای ارتقای شفافیت اطلاعاتی آنها برداشته شد. رییس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: با توجه به تاکید رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای ارتقای هر چه بیشتر شفافیت و کیفیت اطلاعات افشا شده ناشران، اولین گام در این راستا در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری برداشته شد. با تغییر در محتوای اطلاعات گزارش‌ فعالیت ماهانه بانک‌ها، شفافیت اطلاعاتی در این صنعت بهبود خواهد یافت و تمام فعالیت بانک‌های بازار سرمایه به صورت ماهانه در سامانه کدال افشا می‌شود. وی تاکید کرد: با تفکیک اطلاعات مربوط به درآمدها و هزینه‌های مرتبط با عملیات، از اطلاعات مربوط به تسهیلات و سپرده‌ها سعی شده است تا قابلیت استفاده از اطلاعات گزارش فعالیت ماهانه بانک‌ها افزایش یابد. گفتنی است پیش از این در صورت‌های مالی ماهانه بانک‌ها تنها به ارائه گزارشی از میزان تسهیلات و سپرده‌های بانکی و درآمدها و هزینه‌های آن پرداخته می‌شد. واشقانی فراهانی همچنین بیان کرد: برنامه‌های مهمی در خصوص افزایش شفافیت اطلاعاتی تمام شرکت‌های تحت نظارت این اداره در سازمان بورس و اوراق بهادار و در تعامل با سایر نهادهای سیاستگذاری نظیر بانک مرکزی و بیمه مرکزی و… در دست اقدام است که به مرور زمان و با عملیاتی شدن برنامه‌های یاد شده به اطلاع فعالان بازار سرمایه خواهد رسید.

پاسخ به مطالبه اهالی بازار

عباسعلی حقانی نسب تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به الزام جدید برای گروه بانکی در افشای اطلاعات سرمایه‌گذاری به «جهان‌صنعت» می‌گوید: «ما به عنوان شرکت سبدگردان که کار تحلیل بازار را انجام می‌دهیم در طول دو سال گذشته شفافیت گروه بانکی را طی نامه‌هایی از سازمان بورس مطالبه می‌کردیم. متاسفانه بانک‌ها تاکنون در گزارش عملکرد ماهانه تنها درآمد حاصل از تسهیلات و درآمد و هزینه‌های سود سپرده را افشا می‌کردند. در حالی که بانک‌ها فعالیت‌های دیگری هم داشتند. از جمله این فعالیت‌ها، درآمدهای ناشی از کارمزد، حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، معاملات اوراق بدهی و موارد دیگر بوده است.» او تصریح می‌کند: «به نظر من این الزام جدید را می‌توانیم گامی در راستای شفافیت کامل بانک‌ها تلقی کنیم.»

راه طولانی شفافیت

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید می‌کند: «البته در این میان نکته دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه اطلاعات بانک‌ها همچنان به طور کلی شفاف نمی‌شود. در واقع درآمدی که بانک‌ها به سازمان بورس گزارش می‌کنند تعیین‌تکلیف نمی‌شود که چه میزان از آن متعلق به سهامدار است و چه میزان از آن به سپرده‌گذاران تعلق می‌گیرد.» حقانی‌نسب اظهار می‌کند: «برای شفافیت عملکرد بانک‌ها، قدم اول این است که شورای پول و اعتبار جلسه تشکیل دهد و تصمیم قطعی بگیرند که سود قطعی و علی‌الحساب، مشاع و غیرمشاع بانک‌ها برای همیشه تعیین‌تکلیف شود.» او می‌افزاید: «متاسفانه یک رویه غلط در اجرای بانکداری اسلامی در بانک‌های کشور در جریان است. این در حالی است که در اجرای بانکداری اسلامی رویه‌های بهتری هم وجود دارند که البته در کشور ما غلط‌ترین روش اعمال شده است. این روند باعث شده که طی ۳۰ سال گذشته و در زمانی که قانون بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا تصویب شد، صورت‌های مالی بانک‌ها به طور کلی دستکاری شود، یعنی با وجود اینکه حسابرسان هم تایید کرده‌اند اما به ضرس قاطع می‌گویم که تمامی اطلاعات بانک‌ها به صورت ذاتی دستکاری شده است. دلیل آن هم این است که بحث سودهای مشاع و غیرمشاع لغات و اقداماتی من درآوردی در ایران بوده که حتی کشورهایی که بانکداری اسلامی دارند هم از این روش‌ها استفاده نکرده‌اند. روش‌هایی که صورت‌های مالی بانک‌ها را به شدت غیرشفاف کرده است.» حقانی‌نسب تاکید می‌کند: «اگر چه بانک‌ها موظف شده‌اند اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها را منتشر کنند، اما هنوز تا شفافیت راه درازی داریم. به نظر من همچنان جا دارد حتی در عملکرد ماهانه بانک‌ها تعیین‌تکلیف شود که چه میزان از درآمدی که ایجاد می‌شود متعلق به سهامدار و چه میزان از آن به سپرده‌گذار است.» او می‌افزاید: «نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که سود سپرده‌ای هم که بانک‌ها گزارش می‌کنند متاسفانه علی‌الحساب است و قطعی را گزارش نمی‌کنند. این نکته هم بر ابهامات بازار سرمایه می‌افزاید.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 232685
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا