حساسیت بازار ارز به اخبار برجامی بیشتر شد/ دلار آماده صعود

به گزارش جهان صنعت نیوز: همزمان با رشد قیمت اسکناس آمریکایی، بازار سکه نیز میل به افزایش قیمت پیدا کرده است، به طوری که آخرین نرخ اعلامی سکه امامی ۱۲ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بود. به نظر می‌رسد هنوز فضای یاس بر بازار ارز ایران حاکم است و معامله‌گران امیدی به گشایش‌های اقتصادی در سایه توافق زودهنگام ندارند. در صورتی که میل دلار به رشد قیمتی همچنان ادامه داشته باشد، سکه نیز پابه‌پای دلار پیش خواهد رفت و احتمال رکوردشکنی‌های جدید قیمتی در این شرایط دور از انتظار نخواهد بود.


به نظر می‌رسد یکی از عواملی که موجب تحریک رشد قیمت‌ها در بازار ارز شده، انتشار اخباری مبنی بر بی‌نتیجه بودن دور نخست مذاکرات وین است. هنوز طرف‌های مذاکره‌کننده بر دستیابی به یک توافق جامع تاکید می‌کنند، اما ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد بازار ارز را مستعد افزایش قیمت کرده است. با این حال هنوز قضاوت در خصوص نتیجه مذاکرات زود است و نمی‌توان با قطعیت در خصوص اثرگذاری آن بر بازار ارز نظر داد. اما آنچنان که از روند معاملات در بازار برمی‌آید هنوز نشانه‌های صعود قیمت دلار به چشم می‌خورد. بررسی روند تغییرات قیمت دلار از ابتدای هفته گذشته نشان می‌دهد که دلار آماده جهش قیمتی بوده، به طوری که از ۲۹ هزار و ۸۰ تومان در روز شنبه به ۲۹ هزار و ۵۳۰ تومان در روز سه‌شنبه رسید و بعد از اندکی افت قیمتی در نهایت به ۲۹ هزار و ۳۶۰ تومان در روز پنجشنبه رسید. رفت و برگشت اسکناس آمریکایی در محدوده قیمتی یادشده نشان می‌دهد که بازار ارز به اخبار برجامی حساس شده و نگاه بدبینی در میان معامله‌گران حاکم است. به نظر می‌رسد در صورت عدم حصول توافقات اولیه در مذاکرات وین باید منتظر صعود دوباره قیمت دلار و حتی عبور آن از آستانه مقاومت ۳۰ هزار تومان نیز باشیم.

در عین حال قیمت‌ سکه‌ نیز روز پنجشنبه در سایه اخبار برجام و با کمک‌ افزایش قیمت دلار توانست ۷۵ هزار تومان افزایش را ثبت کند و با قیمت ۱۲ میلیون‌ و ۶۳۰ هزار تومان به فروش برسد. قیمت سکه در هفته اخیر بیشتر بین دو محدوده ۱۲ میلیون و ۵۰۰ و ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نوسان داشت و تمایل خاصی برای حرکت به سوی مقاومت‌های مهم نشان نداد. حمایت بزرگ بازار سکه در شرایط فعلی محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی است و مقاومت مهم بازار نیز محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. سکه در سال جاری هرگز بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تثبیت نشده است. برای نزولی‌های بازار فلز گرانبهای داخلی، محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اهمیت دارد. سکه‌بازان اعتقاد دارند که در صورت شکست این محدوده، سکه وارد فاز نزولی میان‌مدت خواهد شد. در صورتی که دلار بتواند بالای خط ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت شود، سکه‌بازان نیز با قدرت بیشتری خریدار خواهند شد.

در مجموع در صورتی که اگر شایعات از پایان زودهنگام مذاکرات در دور جدید واقعیت داشته باشد خود غافلگیری دوباره برای بازار محسوب می‌شود. در این میان اگر اخبار ناامیدکننده مخابره شود احتمال تشدید التهاب بازار ارز وجود دارد. در این شرایط باید منتظر ماند که آیا بازارساز خود را برای چنین التهابی آماده کرده است یا خیر. روند روزها یا هفته‌های آتی دلار می‌تواند در تایید یا رد تکنیک جدید بازارساز برای مقابله با التهاب ارزی باشد. در عین حال اخبار امیدوارکننده از مذاکرات می‌تواند در کاهش التهاب بازار ارز و قیمت دلار موثر واقع شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 233142
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا