آقایان اماراتی دیرآمدند ولی خوش‌آمدند

منصور حقیقت‌پور * شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی که با هدف تقویت روابط دوجانبه امروز به تهران سفر کرده، دیر آمدند اما خوش‌آمدند زیرا ایجاد روابط دوستانه با کشورهای همسایه همواره مدنظر جمهوری اسلامی ایران بوده است و من این سفر را مثبت ارزیابی می‌کنم و امیدوارم که نتایج خوبی داشته باشد و البته انشاءالله که برای ایجاد آثار مثبت و خوب آمده باشند.

از مهم‌ترین تاثیرات این سفر، تاثیرات سیاسی و امنیتی است. اینکه بتوانند با ظرفیت‌هایی که ایران به‌طورمثال در یمن دارد، سیاست‌های خود را اصلاح کنند، خیلی اهمیت دارد. چراکه بالاخره آمریکایی‌ها از منطقه خواهند رفت و فقط ما و اینها (کشورهای منطقه) می‌مانیم.

اکنون اسراییلی‌ها در منطقه پشت امارات بوده و از آنها حمایت می‌کنند اما این موضوع در بلندمدت به نفع آنها نخواهد بود و حتما ضرر آن را خواهند دید و هزینه‌هایش را نیز پرداخت خواهند کرد. به اعتقاد من، تنها چیزی که می‌توانند به آن تکیه کنند و در سایه آن امنیت خودشان را توسعه دهند و محکم کنند، روابط با ایران است. بنابراین به نفع آنهاست که رابطه خوبی را با ایران داشته باشند.

آقایان اماراتی مدتی احساس می‌کردند که با اتکا بر آمریکا و اسراییل می‌توانند درمنطقه به راحتی زندگی کنند، اما پرواضح بود که تکیه بر همسایگان مقتدر درخلیج فارس برای آنها ارزان‌تر، بهتر و همچنین منطقی‌تر است لذا امیدوارم که این سفر نشان‌دهنده این باشدکه اماراتی‌ها سر عقل آمده و خدا کند که اقداماتی که در سوریه، عراق و اقدامات تخریبی که در حال حاضر در یمن انجام می‌دهند را اصلاح کنند و برپایه یک همزیستی مسالمت‌آمیز در سطح منطقه جلو بروند.

* عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 233574
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا